۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 85517272
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم‌اندازی نو در چشم‌ پزشکی با اینترنت اشیاء

تهران- ایرنا- اینترنت اشیا، تحول بنیادینی در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی پدید آورده و با اتصال دستگاه‌های متنوع به شبکه جهانی، دسترسی به مراقبت‌های چشمی دقیق‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر را ممکن ساخته است.

اینترنت اشیا با مجموعه‌ای از فناوری‌ها و ابزارها از ذره‌بین‌های دیجیتالی تا لنزهای تماسی هوشمند در حال بازسازی آینده مراقبت‌های چشمی است. جایی که هر بیماری، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی یا وضعیت اقتصادی، به خدمات پزشکی دسترسی خواهد داشت.

این فناوری به عنوان یک فناوری پیشگام در عرصه پزشکی، تحول بنیادینی در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی پدید و دستاوردهای شگفت‌انگیزی را برای دسترسی به مراقبت‌های چشمی دقیق‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر برای جامعهُ چشم پزشکان و بیماران فراهم آورده است.

اینترنت اشیا به معنای اتصال مجازی شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند است که مجهز به حسگرها و نرم‌افزارهای تعبیه شده برای تبادل داده‌هاست؛ به عنوان مثال ذره‌ بین‌های دستی مجهز به فناوری بلوتوث با پیگیری لحظه به لحظه وضعیت بیمار، زندگی افراد دارای معلولیت بینایی را بهبود بخشیده و فرآیندهای روزمره زندگی را برای آنها تسهیل کرده است. همه این کارها با کمک حسگرها و اتصال به اینترنت انجام می‌شود تا زندگی هوشمندتر و راحت‌تر شود.

همه‌گیری کرونا نیز به عنوان یک محرک، استفاده از اینترنت اشیا در چشم پزشکی را تسریع بخشید و امکان ارائه درمان‌های از راه دور را فراهم آورد؛ مثلا دستگاه‌های هوشمند مانند عینک‌های بزرگ‌نمایی دیجیتال که می‌توانند وضعیت چشم بیمار را بررسی کنند یا لنزهای تماسی هوشمند که افزون بر بهبود تیزبینی بیمار و حتی بهبود کوررنگی، قادر اند میزان قند خون را از طریق اشک اندازه‌گیری کنند.

برای نمونه دیگر نیازی به استفاده از سوزن‌های آزمایش خون نیست و فقط با استفاده از لنز تماسی اطلاعات حیاتی بدن دریافت و به پزشک ارسال می‌شود. لنزهای تماسی هوشمند به‌ عنوان دستگاه‌های غیرتهاجمی کاربردی‌شده با قابلیت تصحیح دید همزمان، نقش مهمی در نظارت بر سلامت در زمان واقعی و تحویل داروی خاص به بیمار ایفا می‌کنند. همچنین با اینترنت اشیا دیگر نیازی نیست برای هرمعاینه به بیمارستان برویم، دستگاه‌های پوشیدنی و حسگرهای هوشمند علائم حیاتی ما را از راه دور به پزشکان ارسال می‌کنند.

با کمک این فناوری نوظهور مراقبت‌های پزشکی فراتر از قلمرو بیمارستان برای هر بیماری در هرجایی با هر وضعیت اقتصادی، قابل دستیابی خواهد بود و در مجموع این فناوری به سرعت در حال دگرگونی است و چشم‌اندازهای امیدوارکننده‌ای را برای تشخیص زودهنگام بیماری، افزایش کارایی پایگاه‌های درمانی و دسترسی بهتر به خدمات مراقبتی ارائه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha