فرهنگ ایثار کلیدواژه تمدن نوین اسلامی است

تهران- ایرنا- یک کارشناس روابط فرهنگی بین المللی بهترین دیپلماسی فرای ترویج انقلاب اسلامی را فرهنگ فداکاری و ایثار دانست.

محمود دامغانی مسوول بین الملل بنیاد جهانی خورشید ولایت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره رابطه ایثار و فرهنگ بیان کرد: ایثار به معنای فرهنگ است و این مقوله، پدیده ای است که بعد از انقلاب اسلامی به شکل بسیار ارزنده ای جایگاه خود را در جامعه ما پیدا کرد و دلیل آن هم فداکاری شهدای عزیز ما است. شهدا بودند که موجب عجین شدن مقوله فرهنگ با ایثار شدند.

وی افزود: آنچه که در جوامع انسانی و بویژه مکتب اسلام وجود دارد، برگرفته از فرهنگ ایثارگری است که در صحنه های بزرگ تاریخ اسلام شاهد بوده ایم و اتفاقات مهم تاریخ اسلام، فرهنگ ایثار را به معنای واقعی به جوامع بشری معرفی کرده است.

دامغانی درباره اثرگذاری روحیه ایثارگری در راستای پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی در خارج از مرزها بیان کرد: دنیا با مقوله ایثار و ازخودگذشتگی بیگانه نیست و خود من به شخصه بنا بر تجربه کاری با این مقوله آشنا هستم.

این فعال حوزه روابط فرهنگی بین المللی، در ادامه توضیح داد: به یاد دارم در یکی از ماموریت های کاری ام، حدود ۱۷ گروه از کشورهای مختلف برای بازدید از مناطق جنگی میهمان ما شدند و ما به مناطق جنگی رفتیم. رئیس موزه جنگ روسیه، تئورسین جنگ ناتو از ایتالیا و البته میهمانانی از کشورهای تونس، نیجریه و آلمان در این سفر همراه شدند. همه این افراد به یک موضوع واقف بودند و آن دفاع یا ایثار ملت ایران بود که سرلوحه توجهات دنیای خارج قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در نهر خین مادر یک رزمنده جاویدالاثر برای یادبود پسر شهیدش با ویلچر به آن منطقه آمده بود. مهمان ایتالیایی از من سوال کرد این خانم برای چه با ویلچر به این منطقه آمده است؟ در پاسخ گفتم مادر کسی است که فرزندش هنگام جنگ، در این منطقه مفقود شده است. پس از گفتن این جمله این مرد مسیحی در مقابل مادر آن رزمنده، به صورت دوزانو نشست و ادای احترام کرد. از او سوال کردم برچه اساسی این فرهنگ را پاس می دارید؟ گفت فرهنگ فداکاری در هر کشوری مقدس است.

دامغانی ضمن تاکید بر لزوم اهمیت بیشتر به موضوع فرهنگ ایثار اظهار کرد: متاسفانه در ارتباط با این موضوع و معرفی بیشتر آن کم کاری هایی صورت گرفته است. براین اساس بهترین دیپلماسی در ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و کلید واژه تمدن نوین ایران اسلامی، تنها فرهنگ ایثار است که بایستی به کشورهای دیگر منتقل شود تا آنها بدانند ما افراد بزرگی در حوزه ایثار و شهادت داریم که می توانند الگو باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha