کشت پنبه در هفت هزار هکتار از اراضی زراعی مغان

اردبیل- ایرنا- هفت هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز و گرمی مغان در شمال استان اردبیل زیر کشت پنبه رفت و بر اساس روال هر ساله، اولین محصول در نیمه پاییز برداشت می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کشت پنبه در منطقه مغان از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود که کشت گسترده این محصول نیز پس از برداشت محصول دانه روغنی کلزا و سیر از مزارع شمال استان انجام شد و پیش بین می شود که امسال ۳۰ هزار تن وش پنبه در این استان استحصال شود.

شواهد نشان می دهد که سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل به علت قیمت پایین وش پنبه و هزینه‌بر بودن تولید این محصول، به حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت ۲ سال پیش کاهش کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان استان اردبیل اعلام کرد: امسال ارقام "مای" و "لیدر" محصول پنبه کشت شده و بذر مورد نیاز کشاورزان نیز توسط اداره جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تامین ‌شده است.

نوبخت اژدری افزود: منطقه مغان استعداد ویژه‌ای در بخش کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی دارد و کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر در این منطقه دوباره رونق گرفته است.

وی با اشاره به افزایش عملکرد مزارع پنبه مغان از میانگین چهار تن در هر هکتار به پنج تا ۶.۵ تن در هر هکتار اضافه کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شمال استان اردبیل به کشت پنبه اختصاص یافته بود که از این اراضی بالغ بر ۴۸ هزار تن وش پنبه، ۱۲ هزار تن پنبه محلوج و ۱۸ هزار تن تخم پنبه استحصال شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان به حدود نصف میزان سطح کشت سال گذشته را تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده پارسال، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید این محصول نسبت به سایر فعالیت کشاورزی ذکر کرد.

وی ارزش ریالی وش پنبه تولیدی استان اردبیل بر حسب قیمت تضمینی ۳۷۰ هزار ریال به ازای یک کیلوگرم محصول را حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: همه ساله خرید پنبه به صورت توافقی و توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و تاجران این محصول انجام می شود.

اژدری با اشاره به فعالیت ۱۲ واحد کارخانه پنبه پاک کنی در استان اردبیل بیان کرد: در راستای حمایت از کشاورزان پنبه کار در صورت پایین بودن قیمت خرید توافقی از قیمت تضمینی، خرید به صورت تضمینی، توسط دولت و با قیمت تضمینی انجام می شود.

وی از فعالیت یک هزار و ۱۰۰ نفر از بهره‌بردارن کشاورزی استان در امر کشت و زرع پنبه در استان اردبیل خبر داد و گفت: در زمان برداشت محصول، در هر یک هکتار مزرعه پنبه، ۴۰ نفر به عنوان کارگر روزمزد فعالیت می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: زراعت پنبه در منطقه مغان به صورت مکانیزه کشت شده و مراحل داشت و برداشت محصول نیز به صورت نیمه مکانیزه یعنی ترکیبی از عملیات مکانیزه و دستی انجام می شود.

وی پایین بودن درصد برداشت مکانیزه به علت کمبود کمباین وش چین را مهمترین چالش کشت این محصول مهم برشمرد و بیان کرد: برداشت دستی محصول پنبه زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و کیفیت وش برداشت شده با کمباین نیز بسیار بیشتر از برداشت سنتی و دستی است.

وی اظهار کرد: پنبه به عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده، در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به علت ایجاد پنج شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در بخش اشتغال و اقتصاد است.

به گزارش ایرنا، پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز، بیله سوار و گرمی مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

۱۲ کارخانه پنبه کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر و مقرون به صرفه نبودن تولید، سطح زیر کشت این محصول در سال‌های گذشته کاهش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha