۶ هزار پرونده طلاق با دریافت مشاوره به صلح ختم شد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: پرونده ۶ هزار خانواده در شرف طلاق با دریافت مشاوره تخصصی به صلح و سازش ختم شد و به خانواده بازگشتند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حسن عبدلیان‌پور روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به ارائه بیش از ۱۱۳ هزار مشاوره تخصصی حضوری به زوجین متقاضی طلاق افزود: در برخی شهرستان‌ها تا ۷۰ درصد از پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده است.

وی ادامه داد: این دستاورد با راه‌اندازی ۴۵۰ مرکز مشاوره قوه قضاییه در سراسر کشور و آموزش حرفه‌ای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مشاور خانواده و بهره‌گیری از سامانه مسیر محقق شده است.

عبدلیان‌پور خاطرنشان کرد: سامانه مسیر (مشاوره ساختن یک راه) به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به منظور ساماندهی و مدیریت درخواست‌های مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیاده‌سازی شده است و در افق بلند مدت به سمت ارائه خدماتی از قبیل مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره حین زندگی نیز حرکت خواهد کرد.

رونمایی از نرم افزار حقوق عامه

وی از رونمایی نرم‌افزار حقوق عامه خبر داد و گفت: این نرم‌افزار در نوع خود اولین نرم افزار حقوقی است که بیش از ۳۰۰ موضوع حقوقی و کاربردی مورد نیاز مردم در تعاملات روزانه را پوشش می‌دهد و به‌صورت صوت و تصویر و نوشتار مشاوره‌های کارشناسی حقوقی در آن وجود دارد. 

عبدلیان پور با اشاره به پیگیری اجرای طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ادامه داد: ۹ پیشنهاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه دادیم و تایید ۸ مورد آن در حوزه ثبت اموال غیرمنقول را داشتیم؛ همچنین جلسات علمی و نشست‌های تخصصی را در رابطه با معاملات اموال غیرمنقول برگزار کردیم. 

وی با اشاره به امکان دسترسی عمده اشخاص حقیقی و حقوقی به ثبت درخواست کارشناس رسمی در کل کشور گفت: از این پس همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه جامع ارجاعات کارشناسی ۱۵۱۵ و احراز هویت، درخواست‌های کارشناسی خود را ثبت کرده و پس از آن به‌صورت کاملا برخط پیگیری کنند.

عبدلیان پور درباره اقدامات انجام شده مرکز وکلای قوه قصاییه برای ایرانیان خارج از کشور گفت: فراهم سازی و هماهنگی برای ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور از طریق همکاری با وزارت خارجه و سامانه میخک همچنین هماهنگی با معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه انجام شده است.‌

رئیس مرکز وکلا کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نوع خدمات حقوقی ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور گفت: سال گذشته در یک برنامه‌ شبکه جام جم شرکت و اعلام کردم که درگاهی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور ایجاد کردیم تا مشکلات حقوقی و کارشناسی خود را مطرح کنند. عزیزان به این درگاه متصل شدند و موارد زیادی مراجعه شد و پرونده‌های سنگین که بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری بودند ثبت شد. برخی از سرمایه‌گذاران هم به ایران آمدند و ملاقات با رئیس قوه قضاییه و رییس حوزه ریاست قوه را هماهنگ کردیم که نتایج خوبی داشت و خیلی از مشکلات حل شد.

وی تأکید کرد: فعالیت این درگاه تجربه خیلی خوبی بود و همکارانم در حوزه فناوری مرکز خیلی جدی آن را پیگیری می‌کنند تا درگاه یادشده توسعه یابد که نتیجه آن ارائه خدمات حقوقی و کارشناسی و مشاوره خانواده به ایرانیان خارج از کشور است.

ساخت سریال دایره‌های قرمز 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه به اقدامات فرهنگی در راستای آگاهی‌بخشی و ارتقای دانش حقوقی مردم اظهار داشت: ساخت موشن‌گرافی‌های حقوقی و آموزشی، سریال حرفه‌ای، روی پرده بردن تئاتر با موضوعات حقیقی و برگزاری دادگاه‌های شبیه‌سازی‌شده تخصصی از جمله اقدامات نوین فرهنگی مرکز وکلا برای رفع معضلات اجتماعی است. 

عبدلیان‌پور با تاکید به آموزش و اطلاع‌رسانی افزود: در همین راستا از نیروهای متخصص و ابزارهای به‌روز در حوزه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی آگاهی‌بخشی و آموزش حقوقی در سطح کشور به صورت عمومی و تخصصی  بهره گرفته شده است.

وی ادامه داد: آموزش‌های عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم و در این خصوص با دادگستری کل استان مرکزی تفاهم کردیم تا پرونده‌های واقعی‌را مستندسازی کنیم. در ادامه تفاهم سه‌جانبه‌ای با صدا و سیمای استان مرکزی و دادگستری استان مرکزی امضا کردیم و سریالی را بر اساس پرونده‌های واقعی تولید کردیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به رونمایی از سریال دایره‌های قرمز اشاره کرد و گفت: این سریال با هدف افزایش دانش حقوقی در سطح جامعه در ۱۳ قسمت تهیه شده و مستندات محتواسازی شده و چند قسمت از این سریال به تهیه‌کنندگی حمیدرضا شفیعی و کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست، ساخته شده که امروز رونمایی شد. نکات مهم آموزشی تخصصی و عمومی در این سریال گنجانده شده است.

ارائه بیش از ۲ میلیون مشاوره حضوری

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درباره خدمات سامانه ۱۲۹ گفت: افتتاح و بروزرسانی سامانه تلفنی ۱۲۹ در ۲۰ استان، توسعه خدمات حقوقی و مشاوره‌ای غیرحضوری و تلفنی به صورت ۲۴ ساعته، توسعه و راه اندازی سامانه تلفنی ۱۲۹ در کلانشهرها، ارائه ۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۸۵ مشاوره حضوری  از دیگر اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار و ۸۷۱ نفر وکیل معاضدتی و ۱۵ هزار و ۹۴۹ وکیل تسخیری در مرکز وکلای قوه قضاییه فعالیت دارند و تعداد مشاوره گیرنده تلفنی هم ۲۲۰ هزار و ۶۰۷ نفر بوده است  که ۸۰۰ هزار و ۸۳ دقیقه مشاوره تلفنی گرفته‌اند.‌

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری آزمون وکالت امسال مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: بر اساس تکلیف قانونی و طبق ماده ۴ و ۵ قانون تسهیل، باید سالانه  یک آزمون وکالت و کارشناسی  ‌را برگزار کنیم.  در این راستا، مکاتباتی با سازمان سنجش آموزش کشور داشتیم و  منتظر هستیم تا زمان برگزاری آزمون امسال را تعیین کنند.

وی یادآور شد: مشکلی در سالهای گذشته داشتیم و آن این بود آزمون مرکز وکلا و کانون وکلا همزمان و با یک هفته فاصله برگزار می‌شد و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد؛ بنابراین تقاضا کردیم بین آزمون ما و کانون‌های وکلا حداقل دو ماه فاصله باشد. سازمان سنجش هم در حال بررسی این موضوع است و در صورت لحاظ شدن آن زمان برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه برای به روزرسانی وکلا ، ۸۰ رشته تخصصی کارشناسی هم در اولویت قرار داده‌ایم، افزود: بر این اساس دادگاه‌های شبیه‌سازی شده (موت کورت) مختلف و متعدد را برگزار می‌کنیم و حتی جشنواره را دادگاه‌های شبیه‌سازی شده (موت کورت) راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزار نشدن آزمون کارشناسی ۱۴۰۲ در سال گذشته، این آزمون در چه زمانی برگزار می‌شود، گفت: مکاتبات با سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است و منتظر تعیین وقت و زمان آزمون هستیم.

به گروه ۲۵۰ نفره وکلای حامی فلسطین پیوستیم

عبدلیان‌پور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مرکز وکلای قوه قضاییه برای حمایت از مردم مظلوم غزه اظهار داشت: پس از عملیات طوفان الاقصی، قرارگاه پیگیری حقوقی قضایی مسأله فلسطین در مرکز وکلای تشکیل شد و اقدامات خوبی انجام شده و در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: وکلای بین‌المللی متبحر و ماهر مرکز کارها را پیش می‌برند و به گروه ۲۵۰ هزار نفره حقوقدان بین‌المللی وکلای حامی فلسطین پیوسته‌ایم و  در دعاوی که مطرح کردند به صورت مکاتبات و حضوری پیگیر هستیم که در آینده نزدیک نتایج پیگیری‌ها را اعلام خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و عید سعید غدیر خم گفت: یکی از اقدامات تحولی و برجسته مرکز توسعه حوزه مشاوره خانواده بود. آسیب اجتماعی طلاق طی دو دهه اخیر تبدیل به برجسته ترین معضلات اجتماعی شد.

وی گفت: امروز در دوره تحول قوه قضاییه، ۴۵۰ مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور داریم. ۲ هزار و ۱۰۰ مشاور در این مراکز به مردم خدمت ارائه می‌کنند. ۳۱ درصد پرونده‌هایی که به سامانه مسیر ارجاع می شود،  منجر به صلح و سازش می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha