۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 2564
کد خبر: 85519048
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نظرسنجی‌ها از وضعیت اقتصادی و سیاسی بریتانیا چه می‌گویند؟

تهران- ایرنا- بر اساس نتایج یک نظرسنجی در سطح بریتانیا، ۷۸ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند اقتصاد کشورشان وضعیت رضایت‌بخشی ندارد. همچنین ۶۰ درصد از کل پاسخ‌گویان از میزان تحقق دموکراسی در این کشور ناراضی هستند.

موسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) در این گزارش که روز ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) و در آستانه انتخابات سراسری چهارم جولای(۱۴ تیرماه) منتشر کرده، به نتایج سنجش دیدگاه ساکنان بریتانیا (انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) در خصوص وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور پرداخته است.

نمودار زیر از میان حامیان احزاب سیاسی اصلی یعنی «محافظه‌کار، کارگر، اصلاحات بریتانیا و لیبرال دموکرات‌ها» دیدگاه طرفداران دو حزب نخست و مقایسه آنها با میانگین کلی شاخص رضایت‌مندی اقتصادی را نشان می‌دهد. بر این مبنا فقط ۲۷ درصد از حامیان حزب محافظه‌کار و ۱۸ درصد از حامیان حزب کارگر اعلام کرده‌اند اقتصادشان در وضعیت خوبی است اما حتی در میان حزب محافظه‌کاران که از سال ۲۰۱۰ در رأس قدرت بوده‌اند، دیدگاه‌های مثبت نسبت به اقتصاد در سه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

نظرسنجی‌ها از وضعیت اقتصادی و سیاسی بریتانیا چه می‌گویند؟


بخش دیگری از این پیمایش به سنجش دیدگاه مردم بریتانیا نسبت به وضعیت دموکراسی در کشورشان می‌پردازد. بر این اساس ۶۰ درصد مردم از دموکراسی موجود در کشور ناراضی هستند؛ در مقابل فقط ۳۹ درصد اعلام رضایت کرده‌اند. در حالی که این نسبت سه سال پیش یعنی در سال ۲۰۲۱ برعکس بود؛ یعنی در مقابل ۳۹ درصد نارضایتی، ۶۰ درصد از وضعیت موجود راضی بوده‌اند.

همانگونه که نمودار زیر نشان می‌دهد، حامیان حزب محافظه‌کار بیشتر از حامیان حزب کارگر از دموکراسی موجود در کشور خود راضی هستند (۵۵ درصد در مقابل ۴۰ درصد)؛ البته این دیدگاه برای حامیان حزب حاکم یک کشور، طبیعی است. با این حال در میان محافظه‌کاران، این شاخص با ۲۵ درصد ریزش نسبت به چند سال گذشته، با افت شدیدی روبه‌رو شده ‌است.

نظرسنجی‌ها از وضعیت اقتصادی و سیاسی بریتانیا چه می‌گویند؟


همچنین در این نظرسنجی دیدگاه پاسخ‌گویان نسبت به عملکرد چهار حزب سیاسی اصلی بریتانیا به تفکیک پرسیده شده است که در پاسخ، هیچ‌کدام از احزاب امتیاز کامل مثبت از مردم دریافت نکرده‌اند. به طور کلی حزب کارگر با ۴۷ درصد مثبت‌ترین حزب از دید مردم است؛ اگرچه این میزان نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ارزیابی عملکرد حزب لیبرال دموکرات نیز ۳۸ درصد از پاسخ‌گویان نظر مثبت داشته‌اند که این میزان نیز نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کمتر شده است.

همان‌گونه که نمودار زیر نشان می‌دهد، حزب محافظه‌کار که از سال ۲۰۱۰ بر بریتانیا حکومت می‌کند، محبوبیتی ندارد و از هر ۱۰ بزرگسال بریتانیایی تنها سه نفر (۲۹ درصد) دیدگاه مطلوبی نسبت به حزب حاکم دارند. در حال حاضر فقط حزب اصلاحات از رضایت رو به رشدی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که ۳۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیو، نظر مساعدی نسبت به این حزب داشته‌اند. این روند صعودی از ۲ سال گذشته (از سال ۲۰۲۲) آغاز شده است.

نظرسنجی‌ها از وضعیت اقتصادی و سیاسی بریتانیا چه می‌گویند؟


جامعه آماری این نظرسنجی، افراد ۱۸ سال به بالا ساکن در سراسر بریتانیا و با حجم نمونه ۱۰۱۷ نفر بوده است که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. این پیمایش در بازه زمانی ۱۱ ژانویه تا ۹ مارس ۲۰۲۴ (۲۱ دی تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) انجام شده اما به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات نتایج آن به‌تازگی منتشر شده است.

https://www.pewresearch.org/?p=۱۷۹۰۸۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha