درخت افتخار

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۰۳
کد خبر: 85519186
جواد امینی‌منش | کارشناس فرهنگی
درخت افتخار

تهران- ایرنا- در این زمانه که درخت فرهنگ انقلاب اسلامی ما، تناور و مثمر و سرسبز پر افتخار شده است، باید به درستی، با کمک نخبگان فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی، از آن مراقبت کنیم.

درخت‌ها را نگاه کنید؛ آیینه ای از زندگی و زمانه ما هستند. ریشه و ساقه و شاخه ها، دائما رشد و می کنند و پایدارند. در تابستان و زمستان، می‌مانند. برگ ها می‌آیند، خودنمایی می‌کنند، سایه می‌اندازند و می‌روند. شکوفه‌ها، چند روزی هستند و نیستند. میوه‌ها، آرام و آهسته، پخته می‌شوند و به کام می‌نشینند و هسته‌هایشان نیز در خاک می افتد و تمام.

و آغاز دوباره این چرخه بی‌پایان. در زندگی ما، فرهنگ همچو ریشه و تنه و شاخه است. برگ ها، اجتماع هستند و میوه ها، اقتصاد. سایه هم می ماند برای سیاست. به جز فرهنگ، مابقی دائما می روند و می آیند.

تغییرات شون سریع و در چشم است. فرهنگ اما، تغییرات اش، بطئی و وزین. گاهی هم، شاخه های سرکش، هرس می شوند و هیزمی برای آتشی گرمابخش. باز، دوباره شاخه ها جان می گیرند و حیات درخت، در تن وطن، تداوم می یابد.

فرهنگ، عامل ماندگاری یک سرزمین و یک تمدن است. عامل پویایی اقتصاد و سلامت سیاست و طراوت اجتماع است. از این رو، باید که هر سویه و گونه آن، پاس داشته شود.

یکی از سویه های قدرتمند و شاخه های پربار درخت فرهنگ، دیپلماسی فرهنگی است. این حوزه، می تواند ما را از انحراف ها به دور سازد و به پیشرفت ها، نزدیک کند. دیپلماسی فرهنگی، از تحدیدها ما را مصون می دارد و از تحریف ها، خلاص می کند.

به تعبیر مقام معظم رهبری، «اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.» پس می توان گفت که دیپلماسی فرهنگی فعال، عامل شکست تحریف ها است. تحریف ها، همچون آفاتی هستند که همه اجزای جامعه را مورد حمله قرار می دهند. از ریشه گرفته تا میوه. آفت تحریف، با کمک گردباد تحریم، از مرزها عبور ناجوانمردانه می کند و به جان جامعه می افتد.

دیپلماسی فرهنگی، از آنجا که مرزها را می شناسد و آن سوی مرزها را هم درنوردیده است، آفت ها را می شناسد و راه مقابله با آن را به خوبی می داند. تحریف ها را می شناسد و راه حل های مواجهه با آن را بلد است.

تحریم ها را می فهمد و نسخه ای در خور برای مقابله با آن را می تواند بپیچد. پس در این زمانه که درخت فرهنگ انقلاب اسلامی ما، تناور و مثمر و سرسبز شده است، باید که به درستی، با کمک نخبگان فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی، از آن مراقبت کنیم.

جا دارد در آستانه ۱۰ تیرماه؛ مصادف بیست و نهمین سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در تقویم ها برای نخستین بار به عنوان بامسمای روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان نامگذاری شده است، تلاش جهادگران دیپلماسی فرهنگی را پاس بداریم و بیش از گذشته، از دستاوردها و تلاش های آنان در پیشرفت و رشد کشورمان بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha