دستور قرآن در برابر عهدشکنان همان چیزی است که در برجام رعایت نشد

تهران-ایرنا- رئیس سازمان دارالقرآن در واکنش به تفسیر نادرست آیات قرآن توسط برخی از اشخاص در جریان برنامه های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم گفت: با توجه به ترجمه آیاتی که به سادگی از کنار آن عبور کردند، متوجه خواهیم شد که دستور قرآن و وظیفه مسلمین در برابر عهد شکنان چیست، وظیفه ای که دقیقا چیزی که در برجام رعایت نشد.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن، پژوهشگر سیاست خارجی و نویسنده کتاب سه جلدی الگوی راهبردی سیاست خارجی حکومت اسلامی از منظر قرآن کریم؛ پیرامون برخی از اظهارات بحث برانگیز در برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با سو استفاده از آیات قرآنی و تاویل های عجیب از آیات مصحف شریف که واکنش‌های قابل تاملی را در پی داشت با خبرنگار گروه سیاست خارجی ایرنا به گفتگو نشست.

رئیس سازمان دارالقرآن گفت: اینکه سیاستمداران و مسئولین ما از قرآن بهره ببرند و انس داشته باشند، بتوانند در زندگی عمل کنند، پیاده کنند و تطبیق بدهند واقعا از اغراض و مقاصد انقلاب اسلامی بوده است. منتهی باید مراقب آفات این اتفاق مبارک هم باشیم که در قرآن کریم با کلید واژه‌هایی از جنس تغییر از آن‌ها یاد شده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: در سوره مبارکه‌ توبه، خدای متعال بحث «یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ» را مطرح می‌کند. یعنی برخی افراد آیات قرآن را در مواضعی غیر از مواضعی که باید بکار می‌برند و خود این به یک معنا تحریف است.

وی تصریح کرد: در سوره مبارکه منافقین خدای متعال می‌فرماید «وَ إِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ» می‌گوید: این‌ منافقان به یک نحوی صحبت می‌کنند که در چارچوب ادبیات دینی است، منتها از این چارچوب ادبیات دینی سوء استفاده می‌کنند تا اغراض خودشان را پیش ببرند.

حجت الاسلام تقی زاده گفت: متأسفانه می‌بینیم در مناظرات سیاسی با استناد به آیاتی که اساساً در فضای نبرد و قتال و جهاد صادر شده، به توجیه خطاهای راهبردی گذشته خود که تجربه اثبات کرده است اشتباه بوده می‌پردازند. می‌گویند: «آیا اگر دشمن پای تعهداتش نمی‌ماند و رد می‌کند باعث می‌شود ما دیگر دنبال مسیر مذاکره و تعامل نرویم؟»

نویسنده کتاب الگوی سیاست خارجی حکومت اسلامی از منظر قرآن ادامه داد: بعد می‌گوید «بیایید قرآن بخوانیم» و با تکه تکه خواندن آیات ۵۵ تا ۶۲ سوره انفال و تمرکز و توضیح ویژه آیات ۵۶ و ۶۱ و گذر کردن از آیات دیگر با این بهانه که «همه‌مان بلد هستیم»، اینطور استفاده می‌کند که «اگر همین کفار و «شر الدواب» که هر بار پیمان بستند و پیمان شکستند آمدند و صلح خواستند، اسلام بر اساس صلح است.» اینطور به مخاطب القا می‌کند که «اگر بارها طرف مقابلتان عهد شکنی کرد، شما باید مایل به صلح باشید و کار را به خدا واگذار کنید!»

حجت الاسلام تقی زاده تاکید کرد: در حالیکه فقط با توجه به ترجمه آیاتی که به سادگی از کنار آن عبور کردند، متوجه خواهیم شد که دستور قرآن و وظیفه مسلمین در برابر عهد شکنان چیست؟ دقیقا چیزی که در برجام رعایت نشد!

رئیس سازمان دارالقرآن گفت: اگر ما بخواهیم این مشکل در جامعه از بین برود نیاز به این داریم که عموم مردم انسی را با قرآن داشته باشند که وقتی فردی می‌خواهد به قرآن کریم نسبت ناروایی بدهد، بفهمند که این خلاف ظواهر کتاب است.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران از کسانی که کتاب به آن‌ها داده شده است میثاق گرفته که «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَه‏» لازم است قرآن، کتاب، مفاهیم و معارف آن، طرح‌ها و راهبردهای آن برای عموم مردم تبیین، روشن و شفاف شود. «وَ لا تَکْتُمُونَه» کتمان نشود. اگر این اتفاق بیافتد دیگر کسی نمی‌تواند به قرآن استناد بدهد و بحث خودش را پیش ببرد.

این پژوهشگر سیاست خارجی با اشاره به اینکه در الگوی سیاست خارجی اسلامی از اغراض و مقاصد تا راهبردها و طرح‌های اقدام مطرح شده است، بیان کرد: خداوند متعال آرمان انقلاب و نهضت اسلامی و قیام رسول گرامی اسلام را اظهار دین حق بر تمامی ادیان مطرح می‌کند. «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‏» این اظهار دین حق همان کلید واژه‌ای است که در ادبیات امامین انقلاب با صدور انقلاب از آن یاد می‌شود.

تقی زاده ادامه داد: یعنی ما یک مدل متفاوتی از زیست، مدل متفاوتی از حکمرانی، مدل متفاوتی از سیاست ورزی را در انقلاب اسلامی به موهبت و هدیه برای جهانیان آوردیم و دوست داریم این مدل در کل عالم چیره شود. این نگاه توحیدی که از اغراض و مقاصد تا طرح‌ها و اقداماتی را به افراد پیشنهاد می‌دهد.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: حالا اینکه ما در سیاست خارجی باید چه گام‌هایی را برداریم و چه راهبردهایی را دنبال کنیم در ادبیات قرآنی خیلی واضح است. "ادبیات دعوت" به شدت پر رنگ است. دعوت عموم مردم و دعوت توده‌های دین داری که با کلید واژه اهل کتاب مطرح می‌شوند، بحث هجرت و ایجاد جذب نخبگان برای آن مقاصد و اغراض عالیه انقلاب اسلامی و بحث قتال و درگیری با ائمه کفری که شما چه بخواهید و چه نخواهید پیوسته در حال درگیری با جبهه حق هستند. «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُم‏» این سه راهبرد ویژه خداوند متعال و گام‌هایی که در نقشه راه الهی وجود دارد. یک الگوی راهبری سیاست خارجی اسلامی به ما توصیه می‌کند.

وی در مورد رفتار و برخورد این جریان سیاسی گفت: در سیاست خارجی مهم‌تر از میتینگ‌ها و جلسات آنها یک رویه هشت ساله‌ای است که با چشم دیدیم. رویه‌ای که مصداق انحراف و نسبت گیری اشتباه با دشمن بود.

وی در توضیح این نسبت گیری خطا توضیح داد: خداوند متعال در آیه اول سوره مبارکه ممتحنه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ» شما با دشمن من و دشمن خودتان ارتباط ولایی و مهربانانه، ارتباطی که به سرپرستی او بیانجامد ایجاد نکنید. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» شما با آنها با مودت برخورد می‌کنید. «وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُم‏». در همین آیه شریف «تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» شما پنهانی با آنها ارتباط مودتی دارید.

پژوهشگر سیاست خارجی درباره ریشه یابی این فضا اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۵۲ سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «فَتَرَی الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشی‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَة» افرادی که ایمان حقیقی ندارند در قلب‌های‌شان نفاق و مرض وجود دارد و با سرعت به سمت دشمنان این انقلاب و نهضت سوق پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام تقی زاده در پایان خاطر نشان کرد: وقتی به آنها می‌گویی چرا اینطوری عمل می‌کنید، می‌گویند: «یَقُولُونَ نَخْشی‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَة» می‌ترسیم قضیه عوض شود، ورق برگردد. حالا با بهانه‌هایی که در داخل یا خارج اتفاقاتی بیافتد مثلا ترامپ بیاید. با بهانه‌های مختلفی دنبال این فضا هستند؛ برخلاف افرادی که معیت با رسول دارند که خداوند متعال می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha