از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

تهران- ایرنا- ابداع فناوری تولید پروفیل‌های مقاوم در برابر پرتو ماورای بنفش برای نخستین بار در دنیا، اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی واردات دارو با مصوبه هیات‌وزیران، برگزاری نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری و تشریح عملکرد سه ساله دولت سیزدهم، مهمترین رویدادهای حوزه علم و فناوری در هفته جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ابتدای هفته جاری بود که توافق نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و استانداری قزوین با سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به این استان با هدف حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به امضاء رسید.

در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید، با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش‌بنیان در استان قزوین امضا شده است.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین نیز در جریان انعقاد توافق‌نامه همکاری پیشبرد برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قزوین اظهار کرد: با اراده معاونت علمی ریاست جمهوری سرعت رشد ظرفیت های دانش بنیان در استان بیشتر شده و مجموعه مدیریتی استان بیش از گذشته تلاش خواهد کرد تا موفقیت ها روز به روز افزایش یابد.

از سیاست‌های اصلی این همکاری مشترک می‌توان به توسعه فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در صنایع شوینده و شیمیایی، صنعت کانی‌های غیرفلزی مثل شیشه، کاشی و سرامیک و ماشین‌آلات پیشرفته، اولویت‌دهی به زنجیره‌های ارزش فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی، تمرکز بر مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و توجه به حل چالش‌های زیست‌محیطی استان به ویژه در پساب و پسماند اشاره کرد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

ابداع فناوری تولید پروفیل‌های مقاوم در برابر پرتو ماورای بنفش برای نخستین بار در دنیا

موفقیت متخصصان یک شرکت‌دانش بنیان فعال در زمینه تولید اجزای پلمیری ساختمان درابداع یک فناوری جدید برای تولید پروفیل‌های مقاوم در برابر پرتوهای ماورای بنفش خورشید یکی دیگر از اتفاقات هفته جاری بود.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

ایمان احمدی مشاور مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به دستاوردهای چشمگیر شرکت در زمینه تولید پروفیل یو پی وی سی اعلام کرد: ما برای نخستین بار در دنیا، لایه‌ای به نام هاتملت را بر سطح پروفیل‌ها اعمال کرده‌ایم که مقاومت دائم آن‌ها در برابر آفتاب را تضمین می‌کند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۲۹۵ میلیون به دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار+ فیلم

اما برگزاری نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به منظور اطلاع رسانی از عملکرد این حوزه در طول سه سال خدمت دولت سیزدهم یکی دیگر از اتفاقات هفته جاری بود. نشستی که همزمان با فرارسیدن انتخابات دولت چهاردهم، برای همه بخش های مختلف دولت و با حضور سخنگوی دولت سیزدهم و به ترتیب در محل ساختمان کوثر ریاست جمهوری در حال برگزاری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور حوزه علم و فناوری در این نشست این حوزه مهم را یکی از ارکان حوزه دیپلماسی کشور دانست و گفت: صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول سه سال دولت سیزدهم از ۲۹۵ میلیون دلار به دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار افزایش یافت.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

روح الله دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری به موضوع نخبگان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۲۴۲ متخصص دانش‌آموخته مقیم خارج از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا با کشور همکاری می‌کردند. یکهزار و ۱۹۱ نفر نیز تا سال ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف با کشور همکاری داشته اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین در خصوص بازگشت نخبگان به کشور گفت: در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۱۹۱ نفر از متخصصان و ‌نخبگان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند. این درحالی است که در طول سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ یعنی ۶ سال تعداد بازگشت متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر بوده است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

عدالت و شفافیت در نظام حقوقی و قضایی با تحول دیجیتال در حال انجام است

اما انجام اقدامات با استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای توسعه فناوری‌های حقوقی و قضایی در ایجاد و تقویت زیست‌بوم نوآورانه و ارائه راه‌حل‌های فناورانه برای چالش‌های دستگاه قضایی، یکی دیگر از خبرهای مهم هفته جاری بود که دبیرستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

حسین ملازاده، اصلی ترین حمایت های ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی را در این راستا انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی جهت شناسایی چالش ها، شناسایی فرصت ها و مسیرها جهت ایجاد دستگاه حقوقی و قضایی هوشمند در کشور با همکاری معاونت راهبردی قوه قضائیه در موضوعات محوری همچون ایمن سازی معاملات خودرو، ابلاغ الکترونیک، خدمات حقوقی نوین، مزایدات پلتفرمی، هوشمندسازی فرایندهای ثبت اسناد اعلام کرد. (متن خبر کامل را اینجا بخوانید)

اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی واردات دارو با مصوبه هیات‌وزیران

همچنین در این هفته هیات‌وزیران در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سیاست تخصیص ارز ترجیحی را اصلاح کرد.

با وجود آنکه در سال های اخیر و با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و حمایت‌های انجام شده، تولید دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با رشد قابل توجهی همراه بوده و ظرفیت داخلی بسیار خوبی در این حوزه شکل گرفته است، اختصاص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بدون در نظر گرفتن همه جوانب، علاوه بر ارزبری بالا، سبب واردات انبوه این محصولات به کشور و شکل‌گیری پدیده قاچاق معکوس شده است.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

تخصیص یارانه برای واردات این محصولات، کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را نیز در پی داشته و در سالهای اخیر نارضایتی آنها را بهدنبال داشته است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

پیش‌بینی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی برای اقتصاد دانش بنیان اصفهان

اما یکی دیگر از اتفاقات هفته جاری سفر روح الله دهقانی فیروزآبادی به استان اصفهان به منظور پیوستن اصفهان به عنوان هفتمین استان مشارکت‌کننده در برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین امضای توافق‌نامه همکاری مشترک این معاونت و استانداری اصفهان و افتتاح چندین طرح بود.

تعریف و اجرای برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان، نقش استان‌ها را در توسعه دانش‌بنیان متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان تعریف و تبیین می‌کند. در قالب این برنامه، وظایف و تکالیف معاونت علمی ریاست جمهوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به قطعات مختلف و متناسب با ظرفیت، توانمندی و امکانات هر استان، برش خورده است و هریک از استان‌ها، ضمن آن‌که به فراخور توانمندی، بوم و امکاناتشان سهمی از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارند، از بودجه‌ها و امکانات پیش‌بینی شده قانونی برای پیشبرد این برنامه بهره‌مند خواهند شد.

از اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی تا افزایش ۸ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این آئین، از پیش‌بینی ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی در برنامه برش استانی و توسعه اقتصاد دانش بنیان اصفهان خبر داد.

در سفر معاون علمی ریاست جمهوری به اصفهان از برخی از محصولات فناورانه و نوآوری رونمایی و همچنین برج شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان نیز افتتاح شد.

اصفهان بعنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha