مرگ ناشی از بارداری پرخطر در خراسان جنوبی ۱۳.۷ درصد کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مرگ مادران ناشی از بارداری پرخطر استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۱۳.۷ درصد کاهش‌ داشته است.

مهیار محمدی فرد روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارداری‌های پرخطر طیف وسیعی از بارداری را شامل می‌شود در واقع هر شرایطی غیر از شرایط فیزیولوژیک و نرمال که در بارداری پیش می‌آید، مادر را در این طیف قرار می‌دهد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری با افزایش سطح و تعداد مراقبت‌ها، آمار مرگ مادران باردار در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی به صفر برسد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: کاهش میزان مرگ‌ و میر مادران یکی از شاخص‌های مهم توسعه و سلامتی جوامع از سوی سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با ارتقای کیفیت خدمات درمانی برای مادران باردار شاهد ارتقای این شاخص‌ها بوده‌ایم به‌ طوری که تعداد مرگ‌ و میر مادران باردار سال گذشته در استان خراسان جنوبی یک مورد بوده است.

محمدی فرد افزود: استانداردسازی سطح‌بندی خدمات مامایی، مشارکت همکاران معاونت درمان در اعزام‌ مادران باردار، توانمندسازی کارکنان و تقویت کمیته‌های تخصصی تصمیم‌گیری در موارد مادران نیازمند مراقبت ویژه (پرخطر) از جمله مهمترین اقدامات در راستای کاهش مرگ‌ و میر مادران باردار بوده است.

وی بیان کرد: ارتقای کیفیت خدمات به مادران و نوزادان در استان از اولویت‌های دانشگاه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به افزایش زایمان ایمن در مراکز درمانی استان اشاره کرد و گفت: دانشگاه با برنامه‌های هدفمند و بهره گیری از ظرفیت مراکز جامع سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی آموزش‌های لازم را به مادران باردار برای انجام تمرینات بدنی سبک، راه رفتن در منزل و تحرک کافی، رعایت نکات ایمنی، اصول بهداشتی و تغذیه‌ای و حفظ آرامش ارایه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha