تعداد فوتی زائران ایرانی حج به ۲۲ تن رسید/ علت اصلی گرمازدگی

تهران- ایرنا- رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تعداد درگذشتگان ایرانی حج تمتع ۱۴۰۳ را ۲۲ زائر اعلام کرد و گفت: ۶ تن از زائران به دلیل گرمازدگی در روزهای تشریق و در منا فوت شدند و بقیه نیز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی یا تصادف درگذشته‌اند.

سیدعلی مرعشی که هم اکنون در عربستان سعودی به سر می‌برد در گفت وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا اظهار داشت: بعد از ایام تشریق به دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری‌های سرماخوردگی، شاهد افزایش بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی هستیم که سبب افزایش مراجعات به درمانگاه ها و مطب‌ها می شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: در چند روز اخیر نیز شاهد رشد مراجعه حجاج بیمار بودیم که رفته رفته این عزیزان نیز با ویزیت و دریافت دارو و استراحت بهبود یافتند؛ البته راه حل این بیماری ها نیز استراحت است که به زائران توصیه کردیم و می کنیم استراحت و خوردن مایعات گرم را مدنظر قرار دهند امسال در طول موسم از ابتدا تا کنون ۳۸۷ هزار معاینه در مجموع درمانگاه‌ها و بیمارستان ها انجام گرفته است.

چند زائر ایرانی در زمان حج بستری شدند؟

مرعشی افزود: متوسط مراجعه هر زائر حدود ۴ بار بوده است که در برخی موارد زائرانی بودند که ۱۶ بار مراجعه کرده و دارو دریافت کرده اند البته این مراجعات جدای از مراجعه برای اندازه گیری قند خون یا فشارسنجی بوده است.

وی گفت: مجموعا در حال حاضر ۴۴ حاجی ایرانی در بیمارستان مکه بستری هستند ؛ ۲۵ بیمار در بیمارستان های سعودی در مکه و جده بستری هستند؛ ۸ بیمار ما زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند و در مجموع کل بیمارانی که از ابتدا تا الان بستری شده اند ۱۶۸ نفر بوده است.

مرعشی ادامه داد: روند اعزام زائران بیمار به کشور نیز در حال انجام است و طی پروازهای دیگر سعی می کنیم بیماران را به کشور اعزام کنیم، عصر روز گذشته ۵۰ نفر از بیماران و همراهان آنها را به کشور اعزام کردیم و به غیر از این تعداد، ۳ دوره دیگر هم بیماران را به کشور منتقل کرده ایم.

فوت ۲۲ زائر ایرانی در حج تمتع / ۱۴ فوتی بین ۶۰ تا ۷۰ ساله بودند

مرعشی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های ایران در مدت حج تمتع امسال، ۲۲ نفر بوده که ۶ نفر از این زائران در ایام تشریق و در منا فوت شده‌اند و علت اصلی آن نیز گرمازدگی بود، اظهار داشت: سایر زائران فوت شده نیز به دلیل بیماری های زمینه ای یا قلبی و عروقی و تصادف درگذشته اند.

وی توضیح داد: از میان افراد فوت شده یک نفر در دهه ۴۰ زندگی، هفت نفر در دهه ۵۰ و هفت نفر دهه ۶۰ زندگی شان بوده و سه نفر دهه هفتاد زندگی و ۴ نفر دهه ۸۰ زندگی قرار داشته اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان داشت: مراجعات در مدینه و مکه افزایش یافته و خدمات درمانی و بهداشتی نیز درحال انجام است؛ به زائران توصیه می شود حتما به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنند و رعایت بهداشت را مدنظر قرار دهند و در اماکن شلوغ تر پوشیدن ماسک را فراموش نکنند.

وی افزود: راه حل درمان بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا نیز استراحت و رعایت دستورات پزشکی و مصرف مایعات است؛ خدمات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت بسیار گستردهتر و دقیق تر از کشورهای دیگر حاضر در موسم می باشد.

به گفته مرعشی، برخی کشورها نیز خدمات درمانی ارایه می دهند اما این خدمات درمانی و تمرکز روی آن برای حفظ سلامت زایران، همانند مرکز پزشکی حج و زیارت نمی باشد که از پیش از موسم تا انتهای آن همراه و کنار زایران باشند.

مرعشی ادامه داد: برخی کشورها فقط به داشتن خدمات درمانی محدود بسنده می کنند اما ما در اینجام هر هتل ها و مناطق مطب های تخصصی و مختلف داریم، دارو ارایه می دهیم و ضمن اینکه خدمات مهم بهداشتی و درمانی را در اختیار زایران قرار می دهیم.

وی اظهار داشت: خدمات درمان سرپایی، بستری، در همه مراکز خدمات پزشکی ارایه می شود؛ درمانگاه ها شبانه روزی است؛ درمانگاه تزریقات ویژه بانوان در ۵ مجموعه دایر است یعنی در هر منطقه یک مرکز تزریقات ویژه بانوان برقرار است؛ پیگیر درمان های زائران در بیمارستان های سعودی هستیم؛ نیروهای بهداشت محیطی را داریم؛ خدمات دندانپزشکی، سونوگرافی و آزمایشگاه را داریم و بسیاری کشورها اصلا بدین ترتیب خدمات ارایه نمیدهند.

حضور ۳۸۹ پزشک و پرستار ایرانی در حج امسال

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است که این چنین برنامه‌ریزی مدون برای خدمات بهداشتی و درمانی داریم؛ امسال ۳۸۹ نفر نیروی کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و سایر نیروهای کادر را همراه داریم.

وی ادامه داد: کارشناسان بهداشت و محیطی ما از آشپزخانه‌ها و هتل‌ها بازدید می‌کنند و شناسنامه در این خصوص صادر می‌کنند تا خدمات را سنجیده و بهترین آنها را به زایران ارایه نمایند در داخل اپیلیکیشن حج و زیارت یک بخش در خصوص خدمات پزشکی می باشد که زایران می تواننند نظر دهند و انتقاادت و پیشنهادات نیز مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به نظرات زایران و دست اندرکاران ذیربط در حج و زیارت و به اذعان همه خادمان، خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت امسال روند مطلوبی را انجام داده و رضایت را بدنبال داشته است. امسال برخی خدمات نیز از سعودی گرفته بشد که شامل بستری، جراحی، اعمال جراحی بوده است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی ما تا روز پایانی حضور حجاج در کشور میزبان انجام می گیرد و بعد از پایان آخرین پرواز، تیم پزشکی نیز از مدینه و مکه خارج می شوند، گفت: همین طور که زائران به کشور باز می‌گردند از تعداد پزشکان نیز کاسته می شود؛ به ازای هر ۵۵۰ زائر یک پزشک داشتیم.

مرعشی اظهار داشت: برخی از پزشکان داوطلب با تخصص‌های مختلف امسال نیز با ما همکاری داشته به ارائه خدمت پرداخته اند که این عزیزان درکنار دوستان و کادر درمان مرکز پزشکی فعالیت داشته اند.

اردن ۱۴ فوتی و مصر ۷۰۰ فوتی به دلیل گرمازدگی

به گفته وی، امسال شرایط ما در ایام تشریق و منا که تعداد بالایی به دلیل گرمازدگی فوت کردند شرایط زائران ما مطلوب تر بود؛ به عنوان نمونه کشورهایی که کمتر از ما زائر داشته اند تعدادی بالاتر از ۶ زائر ما فوتی داشته اند مثلا اردن با زائر کمتر از ما،۱۴ فوتی به دلیل گرمازدگی در روز عید قربان داشت یا مصر بالای ۷۰۰ نفر فوتی در این ایام داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha