بایدن: پوتین جنایتکار است؛ ترامپ: رئیس جمهور واقعی داشتیم به اوکراین حمله نمی‌شد

نیویورک – ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با جو بایدن رئیس جمهور فعلی این کشور گفت: اگر رئیس جمهور واقعی داشتیم، روسیه به اوکراین حمله نمی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نخستین مناظره ترامپ و بایدن از آنها سوال شد که آیا شرایط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای پایان جنگ در اوکراین قابل قبول است؟

ترامپ در پاسخ گفت که پوتین تصمیم به حمله به اوکراین گرفت، چون شاهد بودیم دولت بایدن چقدر در خروج از افغانستان نالایق بوده است. رئیس جمهور پیشین آمریکا تصریح کرد: «زمانی که پوتین این را دید ، گفت می دانید چیست؟ فکر می کنم وقت حمله است.

ترامپ در نخستین مناظره با رقیب دموکرات خود گفت که بایدن بدترین فرمانده کل نیروهای مسلح است و اگر رئیس‌جمهور بهتری در آمریکا بر سر کار بود، روسیه هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد.

ترامپ به کمک‌های گسترده دولت بایدن به اوکراین اشاره کرد و گفت: «بایدن ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین داده است، این رقم بی سابقه است... زلنسکی هر زمان که به آمریکا می‌آید ۶۰ میلیارد دلار با خود می‌برد، او بزرگترین تاجر تاریخ است.

بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا از کارنامه سیاست خارجی خود در خاورمیانه و افغانستان دفاع کرد و در مورد اوکراین گفت : «پوتین یک جنایتکار جنگی است؛ آیا گمان می‌کنید او متوقف می‌شود؟» 

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ترامپ به پوتین گفت که «هرکاری می خواهد بکند.» پوتین فکر می کرد می تواند ظرف پنج روز اوکراین را بگیرد. او در واقع اصلا چنین نکرد و  انها هزاران هزار سرباز را از دست داده اند.

در این هنگام ترامپ در واکنش به این سخن بایدن که به پوتین گفته است «هرکاری می خواهد بکند»، گفت: هرگز چنین چیزی نگفتم.

بایدن: ایده ترامپ درباره ناتو احمقانه است

بایدن همچنین ایده ترامپ برای خروج از ناتو را احمقانه دانست و خطاب به ترامپ در این مناظره گفت: « ایشان فردی است که می خواهد از ناتو خارج شود. تو نمی توانی ناتو را تحمل کنی؟ او می خواهد از ناتو خارج شود.»

اما ترامپ در پاسخ گفت: من توافق های تجاری بزرگی با کشورهای اروپایی به ثمر رساندم. آنها هیچ چیزی را که ما داریم، نمی خواهند ولی ما باید خودروها، مواد غذایی و همه چیز آنها را بخریم . من این را تغییر دادم و این بود که آنها باید پول پرداخت کنم.

ترامپ ادامه داد: تنها دلیلی که بایدن می تواند با ناتو بازی کند، این است که من آنها را وادار کردم صدها میلیارد دلار پول بدهند. من به آنها گفتم که اگر پول ندهید من از ناتو حمایت نخواهم کرد. در یک جلسه بسیار محرمانه در سال ۲۰۱۸ از من سوال کردند، از ما در برابر روسیه محافظت خواهید کرد؟ گفتم اگر پول ندهید، این کار را نخواهم کرد.

ترامپ پیش از پایان مناظره نیز بار دیگر سیاست خارجی و نظامی بایدن را هدف گرفت و گفت که «ما بیش از آنچه تصور می شود به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم.»

او گفت که دیکتاتورهای خارجی، مثل کیم جونگ اون از کره شمالی و شی جین‌پینگ از چین به او احترام نمی‌گذارند یا از او نمی هراسند.

بایدن نیز با طرح ماده پنجم پیمان ناتو که زمانی اجرا می شود که یک عضو این پیمان هدف حمله قرار گرفت به این انتقادها پاسخ داد و گفت: «اکنون به ما نیاز است. برای حفاظت از جهان به ما نیاز هست چون امنیت ما در خطر است.»

رئیس جمهور آمریکا افزود که آلترناتیو این است که به پوتین اجازه داده شود حمله به اوکراین را بدون مقاومت ادامه دهد و این موضوع است که باعث جنگی دیگر خواهد شد.

نخستین مناظره بایدن و ترامپ با حضور جیک تپر و دانا بش دو مجری سرشناس سی ان ان و بدون حضور تماشاچیان در استودیوی شبکه تلویزیونی سی ان ان در آتلانتای جورجیا برگزار شد.

این مناظره ۱۰۰ دقیقه طول کشید و شامل دو وقفه همراه با آگهی های بازرگانی بود و در طول برگزاری آن، ستادهای انتخاباتی دو نامزد نتوانستند با آنها تعامل داشته باشند.

بایدن و ترامپ موافقت کرده بودند  که در یک تریبون حاضر شوند و جایگاه آنها با سکه یا همان شیر یا خط میان نمایندگان دو نامزد تعیین شده بود و بایدن در تریبونی که در سمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می شود، قرار می گیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ.

میکروفون‌ها نیز در طول مناظره به جز نامزدی که نوبت سخنرانی است، خاموش می شد چرا که آخرین مناظره آنها در سال ۲۰۲۰ با تنش فراوان همراه بود و ترامپ اجازه نمی داد بایدن سخنانش را کامل کند که این رفتار، بایدن را مجبور به واکنش کرد و گفت: "نمی توانی خفه شوی مرد؟"

همچنین مقرر شده بود رئیس جمهور آمریکا، آخرین فردی باشد که در این مناظره صحبت می کند. هر دو نامزد بصورت سرپا مناظره را انجام خواهند داد. هیچ وسیله یا یادداشتی روی صحنه مجاز نخواهد بود و به نامزدها فقط یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده می شود.

تیم بایدن که برخی از آنها به آماده‌سازی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا برای مناظره‌هایش کمک کرده بودند، امیدوارند که امشب از نحسی مناظره های نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عبور کنند.

مناظره‌های تلویزیونی مدت‌هاست که بخش مهمی از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا بود و لحظات تاریخی را برای نامزدها رقم زده است. روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا امشب (پنجشنبه شب به وقت محلی) خارج از محیط امن دفتر خود در کاخ سفید، با یکدیگر مواجه شدند و میلیون ها آمریکایی و  افکار عمومی جهان شاهد این مناظره تاریخی بودند.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha