تعیین ردیف بودجه‌ مستقل برای مرجعیت علمی در قانون بودجه

تهران- ایرنا- وزیر علوم‌، تحقیقات وفناوری با تاکید بر اهمیت انتشار مقالات علمی اظهار داشت: ردیف بودجه‌ جداگانه‌ای برای مرجعیت علمی در نظر گرفته‌ شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌ و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل امروز (شنبه) در آیین تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی کشور خطاب به آنها گفت: شما خیران علمی کشور هستید و دانش و تجربه خود را در راه توسعه ‌نظر علم قرار می‌دهید.

وی در این مراسم در دانشگاه شهید بهشتی افزود: نشریات علمی کشور پرچم های برافراشته ایران و باعث افتخار کشور هستند. باید نوع نگاه ما به این نشریات علمی ویژه باشد. مرجعیت علمی با مجلات علمی ارتباط مستقیمی دارد و حمایت بیشتری در این زمینه شود؛ زیرا یکی از مسیرهای قابل تحقق مرجعیت علمی ‌و دیپلماسی علمی، انتشار مقالات در مجلات علمی است.

وزیر علوم با طرح چند پرسش به صحبت خود ادامه داد و گفت: راهکارهای تقویت مجلات علمی کدام است؟ چه کنیم استادان مقالات علمی خود را به مجلات داخلی ارسال کنند؟ ارتباط مرجعیت علمی با مجلات علمی چیست؟

دانایی تدریجی است نه آسانسوری
زلفی گل اظهار داشت: یکی از راه‌های حفظ رتبه علمی کشور داشتن محلات علمی کیفی وکمی است. همیشه کیفیت از دامن کمیت خارج می شود. انسان از سربازی به سرداری می رسد و دانایی تدریجی است نه آسانسوری.

وی البته تصریح کرد: تاخیر در چاپ یک مقاله می‌تواند یافته‌های آن مقاله را به دست دوم تبدیل کند، زیرا ممکن است پژوهشگران دیگری به این یافته‌ها دست یابند و زودتر آن را منتشر کنند.

وزیر علوم از اعطای پایه‌های تشویقی به سردبیران و مدیران مسئول خبر داد و گفت: هر سال به این افراد پژوهانه تعلق می‌گیرد. اگر مجلات فارسی نمایه‌ بین‌المللی شوند، ۵۰۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. ردیف بودجه مرجعیت علمی در قانون بودجه اضافه شد. سه جلد کتاب در زمینه نمایه‌سازی مجلات علمی هم منتشر شده است.

زلفی گل اظهار داشت: متاسفانه برخی به علم عنکبوتی اعتقاد دارند و مخالف انتشار مقالات علمی هستند، این نگاه مخالف با توسعه دانش بشری است زیرا انتشار علم از بعد اخلاقی واجب است و باید توجه کرد که علم و فناوری متفاوت هستند،

وزیر علوم تاکید کرد: در علم مالکیت مطرح نیست؛ اما در فناوری مالکیت مطرح است. سردبیران و مدیران مسئول باید دقت کنند که به ناحق مقاله‌ای رد یا پذیرفته نشود، در این زمینه شبکه داوران همپا متشکل از استادیار یا دانشیار جوان دانشگاه، کمک‌کننده خواهد بود.

وی اظهار داشت: در وزارت علوم سعی کردیم اقدامات مدیران مسئول و سردبیران را در آیین‌نامه‌ها لحاظ کنیم. دستورالعمل پایه‌های تشویقی و دستورالعمل جامع پژوهانه نمونه ای از تلاش ما بوده تا بگوییم زحمات شما را می‌بینیم.

زلفی گل با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف برای مدیران مسئول و سردبیران در سال‌های اخیر، گفت: این اقدام سبب افزایش مجلات نمایه شده در پایگاه‌هایی بین‌المللی شده است؛ به شکلی که در ۴ دهه قبل ۱۰۱ مجله وزارت علوم نمایه شده بودند و در دولت سیزدهم ۷۲ مجله نمایه بین‌المللی گرفتند.

امسال ۳۰۰ میلیون برای مجلات انگلیسی و ۵۰۰ میلیون برای مجلات فارسی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی در نظر گرفتیم. اینها اعتبار شایسته‌ای در مقایسه با زحمات شما نیست ولی تنها برای این است که نشان دهیم ما شما را می‌بینیم.

وی با تاکید بر اهمیت مرجعیت علمی گفت: ردیف بودجه‌ای برای مرجعیت علمی در قانون بودجه در نظر گرفته‌ایم.

زلفی‌گل با انتقاد از برخی اعتقادات در مورد منتشر نکردن مقالات گفت: برخی دیدگاه‌ها می‌گویند ما چرا باید علم خود را منتشر کنیم؟ برخی به علم عنکبوتی اعتقاد دارند و می‌گویند چرا باید دانش خود را منتشر کنیم تا دیگران رایگان استفاده کنند؟

وی پاسخ داد: اما این موضوع متفاوت است و از بعد اخلاقی انتشار علم وظیفه است. در علم مالکیت مطرح نیست؛ زیرا علم قابل خرید و فروش نیست. ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم و می‌خواهیم پرچم‌های علمی کشور در عرصه بین‌المللی در حال اهتزاز باشند.

تعیین ردیف بودجه‌ مستقل برای مرجعیت علمی در قانون بودجه

کدام سردبیران و مدیران مسئول تجلیل شدند؟

همچنین در این آیین از سردبیران مجلات دانشگاه های مختلف تجلیل شد؛ مسعود تابش، عباس راستگو، ابراهیم اصل سلیمانی، محمدرضا گنجعلی، سعید گیتی پور، حسن فاضلی، مهرداد لکستانی، احمد نعمت الهی بنابی، محمد اصغری، قدرت ترابی، حسین وزیری مقدم، محمدرضا رحیمی، محمدحسین عباسپور فرد، فریده طباطبایی، جلیل حاجی زاده، افشین سلطانی، مختار جلالی جواران، محمد فاتحی مرجی، حسین جعفری، فرید مرادی نژاد، خدیجه جاهدی.

مجید محمد حسینی، خلیل شمسیان، احمد پور احمد، مهدی شیلاتی، حسن سودمند، سید مرتضی میرهاشمی، محمدباقر رضایی، علیرضا عبدالهی، علی مرسلی، سعید عزیزی محمودجیق، احسان رخشانی، جواد کریمی، محمدحسن تبریززاد، سیدعطاالله حسینی، جواد کریمی، عباسعلی علی اکبری بیدختی ، آرین قلی پور، رضا مهرآفرین، شاهین آریامنش، فرزاد گلی، از جمله سردبیرانی بودند که تجلیل شدند.

افزون بر این، واچیک هاپراپطیان، سیداحمد عدالت پناه، سیداسماعیل نجفی، سامی سجادی فر نیز مدیر مسئول های نشریات علمی بودند که از زحمات آنها در نمایه سازی نشریات تقدیر شد. 

نام کامل نشریات و دانشگاه محل انتشار آنها را در این پیوند ببینید. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha