۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴
کد خبر: 85523896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: جهان در چارچوب اصول همزیستی مسالمت‌آمیز حرکت کند

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری چین با تاکید بر اینکه پکن برای چشم‌انداز جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت تلاش می‌کند، از جامعه بین‌المللی خواست که در شرایط حاکم در جهت اصول همزیستی مسالمت‌آمیز حرکت کنند و به طور مشترک جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت بسازند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا چین، شی جین ‌پینگ روز گذشته اظهار داشت: پنج اصل همزیستی مسالمت‌ آمیز در طول ۷۰ سال گذشته از مرزهای زمان و مکان فراتر رفته و بر بیگانگی غلبه کرده‌ است.

رئیس جمهوری چین گفت: این اصول به هنجارهای اساسی، فراگیر و جهانی برای روابط و اصول بنیادین حقوق بین‌ الملل تبدیل شده‌اند.

وی گفت که پنج اصل همزیستی مسالمت‌ آمیز، معیار تاریخی برای روابط بین ‌المللی و حاکمیت حقوق بین ‌الملل هستند و به عنوان راهنمای اصلی برای ایجاد روابط میان کشورها با نظام‌ های اجتماعی مختلف عمل کرده‌اند.

شی اضافه کرد: این اصول، نیرویی قدرتمند برای حمایت از تلاش ‌کشورهای در حال توسعه جهت همکاری و توان ‌بخشی از طریق یکپارچگی به شمار می‌روند.

شی گفت: چشم‌ انداز جامعه ‌ای با آینده مشترک برای بشریت، روحیه پنج اصل همزیستی مسالمت ‌آمیز را پیش می‌برد و عزم چین برای توسعه صلح ‌آمیز و کمک بیشتر به بشریت را نشان می‌دهد.

وی اذعان داشت که در این برهه تاریخی که بشریت باید میان صلح و جنگ، رفاه و رکود، اتحاد و رویارویی انتخاب کند، باید از پنج اصل همزیستی مسالمت‌ آمیز دفاع و برای ساختن جامعه ‌ای با آینده مشترک برای بشریت تلاش کرد.

او از جهانیان خواست تا اصل برابری حاکمیت را حفظ، پایه‌های احترام متقابل را تقویت، چشم‌انداز صلح و امنیت را به واقعیت تبدیل و همه نیروها را برای دستیابی به رفاه متحد کنند و به عدالت و انصاف متعهد و نگرشی باز و فراگیر داشته باشند.

شی با بیان اینکه از میان همه نیروهای جهان، کشورهای جنوب جهانی نقشی حیاتی در پیشرفت بشر ایفا می کنند، افزود: به منظور حمایت بهتر از همکاری این کشورها، چین در پنج سال آینده یک مرکز تحقیقاتی جنوب جهانی ایجاد خواهد کرد و هزار بورسیه برتر اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز و ۱۰۰ هزار بورسیه تحصیلی را به کشورهای این منطقه ارائه خواهد کرد.

اصول پنجگانه همزیستی مسالمت آمیز سال ۱۹۵۴ از سوی کشورهای چین، هند و میانمار مطرح شد و شامل پنج اصل مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر، احترام متقابل به حق حاکمیت و تمامیت ارضی، برابری و منافع متقابل، تجاوز نکردن به یکدیگر و همزیستی مسالمت آمیز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha