۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85523967
T T
۲۹ نفر

برچسب‌ها

یک مورد ابتلا به بیماری ناشی از نیش پشه آئدس در گیلان شناسایی شد

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به بیماری ناشی از پشه آئدس در استان از مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا، از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر محمدتقی آشوبی روز شنبه در دومین نشست پدافند زیستی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با محوریت پشه آئدس اظهار کرد: تاکنون یک مورد مبتلا به بیماری های منتقله ناشی از نیش پشه آئدس در شهرستان املش شناسایی و مورد تائید قرار گرفت که پس از بازگشت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به بیماری مبتلا شده که سریعا در ایزوله قرار گرفته است.

وی با تاکید بر جدی گرفتن موارد بهداشتی پیشگیری از بیماری‌های منتقله از گزش نیش پشه آئدس افزود: موارد بهداشتی و رعایت دستورالعمل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیمارهای منتقله از نیش پشه آئدس ضروری است.

دکتر آشوبی با بیان اینکه در بروز و شیوع بیماری‌ها، اطلاع رسانی و شفافیت بسیار مهم است اظهار کرد: نظام سلامت موردی برای پنهان کردن ندارد و بهترین شیوه اطلاع رسانی؛ بهنگام، شفاف و به اندازه است.

وی با مهم دانستن آموزش به مردم به ویژه توسط بهورزان و مراکز جامع خدمات سلامت بیان کرد: تمام مراکز سلامت محور و سامانه های ارتباطاتی مردم با دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله ۴۴۰۱ باید دوباره فعال شوند.

پشه آئدس می‌تواند درصورت آلوده بودن، ناقل و عامل بیماری‌های خطرناک تب دانگ، چیکو نگونیا و زیکا باشد، به همین دلیل این دانشگاه آموزش‌های لازم را در راستای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس منتشر کرده‌ است.

روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ناشی از گزش پشه آئدس

برای کاهش جمعیت پشه‌ها باید مکان‌هایی که در آن این حشرات تولید مثل می‌کنند مانند لاستیک‌های مستعمل از بین برده شود؛خودداری از بازنگهداشتن درب مخازن نگهداری آب، خشک کردن آب‌های راکد اطراف منزل( به دلیل اینکه آب‌های راکد بهترین مکان برای تجمع و تخم گذاری حشرات است)، پوشاندن پنجره‌ها با توری‌های ریز برای ممانعت حشرات به منزل، خالی و تمیزکردن سطل آب زیر کولر و آب ظروف حمام پرندگان و حیوانات خانگی به صورت روزانه از روش‌های پیشگیری عنوان شده‌است.

همچنین در پوستر آموزشی یادشده استفاده از لباس‌های رنگ روشن و پیراهن آستین بلند و شلوار توصیه و در پوستر دیگری آورده شده است که هنگام پیک نیک و برپایی چادر، منطقه‌ای را انتخاب کنید که از آب راکد دور باشد و از پشه بند استفاده شود و در صورت حضور ضروری در مناطق آلوده، اسپری و ترکبیات دورکننده حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha