تعیین حریم گسل‌های شهر ارومیه

تهران- ایرنا- به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، حریم گسل‌های شهر ارومیه تعیین و مشخص شد.

به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با توجه به مسئولیت‌های قانونی این مرکز در زمینه تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم در کشور (براساس بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) و همچنین براساس طرح مشترک با شورای‌عالی شهرسازی و معماری در همین موضوع برای ۳۳ شهر کشور در این مرحله، تیم تخصصی مرکز تحقیقات به سرپرستی «علی بیت‌اللهی» رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری این مرکز، نسبت به انجام مطالعات در فازهای مختلف در زمینه تعیین حرایم گسل‌ها در سطح شهر ارومیه و حاشیه آن اقدام کرد.

پس از انجام مراحل مختلف مطالعاتی، بازدیدهای گسترده تخصصی و انجام آزمایش‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف این شهر و شعاع پنج کیلومتری آن، مراحل فنی این طرح بزرگ به اتمام رسید.

لازم به ذکر است که طی این طرح بزرگ که با هدایت و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقام مجری و همچنین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح این استان انجام شد، علاوه ‌بر تعیین محدوده حرایم گسل‌های اصلی شهر ارومیه با شیوه دقیق، همه ساختمان‌های بااهمیت، ابنیه فنی، تاسیسات شهری و غیرشهری، شبکه حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی و دیگر زیرساخت‌های قرار گرفته در حرایم گسلی مورد نظر برای تعیین راهکارهای کاهش ریسک و انجام فرایند مقاوم‌سازی مناسب، شناسایی، تحلیل ریسک و اولویت‌بندی شده است.

نتایج ارزشمند این طرح، در اسرع وقت برای انجام مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال خواهد شد که پس از طی مراحل قانونی، به همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای بهره‌برداری درتصمیم‌گیری‌های آتی ابلاغ شود.

به گزارش ایرنا، مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم انجام شد که مراحل نهایی برای تصویب و ابلاغ را می‌گذراند. همچنین بازدیدهای میدانی مطالعات حریم گسلی ۲۴ شهر دیگر توسط تیم‌های کارشناسی مرکز تحقیقات خبر به اتمام رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha