رای مازندرانی‌ها به قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری
سفر انتخاباتی قالیباف به مازندران - ساری - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲

ساری- ایرنا- نگاهی به حضور محمدباقر قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری و میزان آرای کسب شده او در مازندران نشان می‌دهد که به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از رای‌دهندگان استان در ادوار نهم، یازدهم و چهاردهم به او رای داده‌اند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف که روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رقابت را به ۲ نامزد دیگر یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی واگذار کرد، پیشینه چهار دوره حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

قالیباف در دوره‌های نهم، یازدهم، دوازدهم و چهاردهم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود که در یکی از این دوره‌ها به نفع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. اما در سه دوره دیگر تا پایان در رقابت انتخاباتی باقی ماند که نتیجه حضور و رقابتش رتبه‌های چهارم، دوم و سوم انتخابات بود.

قالیباف در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توانست ۱۳.۸ درصد کل رای‌های به صندوق انداخته شده کشور را کسب کند و نامزد چهارم انتخابات شد. این رقم در دومین حضورش که دوره یازدهم بود به ۱۶.۴ درصد از کل آرا رسید و قالیباف را در رتبه دوم نتیجه انتخابات قرار داد. اما در انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ روند افزایشی رای او ادامه پیدا نکرد و ۱۳.۷ درصد از کل رای‌های مردم کشور را کسب کرد و نامزد سوم انتخابات شد.

انتخابات نهم؛ ۱۱۶ هزار و ۷۶۳ رای در مازندران / ۸.۸ درصد

نخستین دوره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ بود که او نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. قالیباف در آن انتخابات که ۲ مرحله‌ای شده بود و مرحله نخست آن ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد هفت رقیب دیگر هم داشت.

محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی، علی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده رقبای قالیباف در نخستین دوره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری بودند که با کناره‌گیری محسن رضایی از انتخابات، قالیباف و ۶ نفر دیگر در رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

قالیباف طی سه دوره نهم، یازدهم و چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری در مجموع ۵۳۱ هزار و ۷۷۶ رای از مازندران کسب کرد.

قالیباف در انتخابات ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ پس از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی با چهار میلیون و ۷۵ هزار و ۱۸۹ رای در رتبه چهارم نامزدها قرار گرفت.

جمعیت واجد شرایط مازندران در آن زمان ۲ میلیون ۱۷۳ هزار و ۷۴۷ نفر بود که روز ۲۷ خرداد یک میلیون ۳۲۲ هزار و ۹۹۸ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند.

رای قالیباف در مازندران از مجموع یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۹۸ رأی اخذ شده، ۱۱۶ هزار و ۷۶۳ رای، معادل ۸.۸ درصد کل رای مازندرانی‌ها در مرحله نخست بود.

انتخابات یازدهم؛ ۲۸۲ هزار و ۸۶۲ رأی در مازندران / ۱۵ درصد

قالیباف برای دومین بار سال ۱۳۹۲ و در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بخت خود را برای رسیدن به پاستور با رای مردم محک زد.

از بین ۶۸۶ نفری که برای این انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، با نظر شورای نگهبان هشت نفر به مرحله پایانی رقابت انتخاباتی رسیدند که یکی از آن‌ها قالیباف بود. او باید در این انتخابات با حسن روحانی، سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا عارف، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی و سید محمد غرضی رقابت می‌کرد.

۱۵ درصد از کل رای‌های اخذ شده مازندران در انتخابات یازدهم به قالیباف تعلق داشت.

تعداد مجموع رای‌های قالیباف در در آن انتخابات ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای بود که او را پس از حسن روحانی با ۱۲ میلیون رای اختلاف در رتبه دوم انتخابات قرار داد و باز هم از رسیدن به پاستور جا ماند.

قالیباف در آن سال سفری تبلیغاتی به ساری هم داشت و در مسجد جامع مرکز استان بین هواداران خود سخنرانی کرد.

رای مازندرانی‌ها به قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری
سفر انتخاباتی قالیباف به مازندران - ساری - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲

تجمع هواداران قالیباف در مسجد جامع و کوچه‌های اطراف آن گمانه‌زنی‌ها بابت احتمال رای بالای او در مازندران را تقویت کرده بود. ضمن این‌که برخی چهره‌های سیاسی استان نیز در آن انتخابات به سمت قالیباف گرایش داشتند و جریانی برای حمایت از او در این استان را راهبری می‌کردند. اما نتیجه باب میل حامیان او در استان رقم نخورد.

مازندران در زمان برگزاری این انتخابات ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۴۳ نفر جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی داشت که از این تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۷۰۹ نفر در انتخابات شرکت کردند.

مجموع رای قالیباف طی سه دوره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۸۲۱ است.

قالیباف با ۲۸۲ هزار و ۸۶۲ رأی در مازندران که ۱۵ درصد از کل رای‌های اخذ شده این استان بود رتبه دوم آرای مردم را کسب کرده بود.

انتخابات دوازدهم؛ کناره‌گیری به نفع آیت‌الله رئیسی

سومین حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت شد. او و پنج نامزد دیگر یعنی حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طبا ۶ نامزدی بودند که از بین یک‌هزار و ۶۳۶ داوطلب تصدی کرسی ریاست دولت دوازدهم، به مرحله پایانی رقابت انتخاباتی رسیده بودند.

رای مازندرانی‌ها به قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری
تهران - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

رقابت اصلی انتخاباتی در آن سال بین حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی بود و قالیباف چهار روز پیش از انتخابات، یعنی روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ به نفع شهید رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد.

انتخابات چهاردهم؛ ۱۳۲ هزار و ۱۵۱ رای در مازندران / ۱۲.۶ درصد

قالیباف در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم برای حضور در پاستور وارد رقابت انتخاباتی شد. مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی همراه با محمدباقر قالیباف ۶ نامزدی بودند که شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را برای حضور در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد.

میانگین درصد رای قالیباف در مازندران طی سه دوره نهم، یازدهم و چهاردهم، ۱۲ درصد از کل رای‌های اخذ شده استان در این سه دوره است.

با کناره‌گیری زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از انتخابات، چهار نفر در عرصه رقابت باقی ماندند. پزشکیان، جلیلی، قالیباف و پورمحمدی در انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ به رقابت پرداختند و در حالی که بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها قالیباف نسبت به جلیلی شانس تقریبا برابری برای رقابت با مسعود پزشکیان نامزد جریان اصلاحات داشت، تعداد رای‌های او در کشور حدود یک سوم رای‌های جلیلی و پزشکیان بود.

قالیباف در مازندران نیز رتبه سوم رای مردم را کسب کرد. از یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ رای مازندرانی‌ها که هشتم تیر ۱۴۰۳ به صندوق‌ها انداخته شد، ۱۳۲ هزار و ۱۵۱ رای معادل ۱۲.۶ درصد کل آرای ماخوذه این استان به نام قالیباف بود که او را پس از سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در رتبه سوم نامزدهای مرحله نخست انتخابات قرار داد.

میانگین و مجموع رای‌های قالیباف در سه دوره

مجموع رای‌های اخذ شده کشور در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری نهم، یازدهم و چهاردهم که قالیباف در جمع نامزدهای نهایی حضور داشت ۹۰ میلیون و ۸۳۶ و ۶۹۷ نفر بود.

تجمیع رای‌هایی که در این سه دوره به نام قالیباف به صندوق‌ها انداخته شد عدد ۱۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۸۲۱ را نشان می‌دهد که معادل ۱۴.۹ درصد کل رای‌های دوره‌های نهم، یازدهم و چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری است.

کل رای‌های اخذ شده مازندران در این سه دوره انتخابات نیز چهار میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸۳۹ رای بود که قالیباف ۱۲ درصد از این تعداد رای یعنی ۵۳۱ هزار و ۷۷۶ رای را کسب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha