اهدای عضو نوجوان یاسوجی به سه بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید

یاسوج- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نوجوان ۱۵ساله مرگ مغزی در شهر یاسوج با اهدای اعضای حیاتی و با رضایت والدین به زندگی سه بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید.

به گزارش ایرنا، محمود شهامت روز یکشنبه در بیمارستان شهید جلیل یاسوج، اظهار کرد: پنجمین ایثار ماندگار امسال، نوجوان ۱۵ساله ای بوده که به دنبال سانحه تصادف در هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در بخش ICU بیمارستان شهید دکتر جلیل یاسوج بستری شد.

وی افزود: بیمار مدت ۲ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بوده اما اقدامات درمانی برای این بیمار اثر گذار نبود و پس از تشخیص مرگ مغزی برای این بیمار موضوع اهدای اعضا با خانواده ایشان مطرح شد و با موافقت والدین نوع دوست و ایثارگر وی اهدای اعضای بدن او منجر به جان بخشیدن به چند بیمار نیازمند و زنده نگه داشتن نام وی برای همیشه شد.

سینا سعیدی، مسئول واحد فراهم آوری پیوند اعضای معاونت درمان نیز گفت: با حضور تیم پیوند اعضای بیمارستان فوق تخصصی ابو علی سینا شیراز و همکاری تیم پیوند اعضای بیمارستان شهید جلیل یاسوج برداشت کلیه ها و کبد مرحوم صبح ۱۰ تیرماه در اتاق عمل این بیمارستان انجام شد تا در مرکز فوق تخصصی پیوند ابوعلی سینا شیراز به بیماران نیازمند پیوند زده شود.

این پنجمین مورد اهدای عضو در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

هفته گذشته نیز، اعضای بدن ایثارگر دوران دفاع مقدس «محمد طلا ترسه» ۶۴ ساله که در سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود در اقدام خداپسندانه خانواده وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد از استان های پیشرو در اهدای عضور به بیماران نیازمند در کشور است.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج (بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن) ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر در کشور به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha