ایمانی‌پور: گفتمان «مقاومت» برجسته‌ترین بخش گفتمان انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: از وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات معرفی گفتمان انقلاب اسلامی است و برجسته ترین بخش این گفتمان، گفتمان مقاومت است که نه فقط کشورهای حوزه مقاومت که بسیاری از دیگر کشورها هم به آن اقبال نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز یکشنبه در حاشیه آیین گرامیداشت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا اظهار داشت: از وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات معرفی گفتمان انقلاب اسلامی است و برجسته ترین بخش این گفتمان، گفتمان مقاومت است که نه فقط کشورهای حوزه مقاومت که بسیاری از دیگر کشورها هم به آن اقبال نشان می‌دهند.

وی افزود: معرفی شایسته این که مقاومت یعنی چه. چون از منظر یک خارجی خیلی تفاوتی بین ترور و مقاومت نیست این که بفهمانید تفاوت این‌ها و تفاوت حزب الله و دانش چیست، یکی از کارهایی است که به عنوان کار مقدماتی باید انجام شود که به همین منظور نشست‌ها و گفت و گوهای مختلفی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برگزار شده است.

رسالت اصلی رایزنان فرهنگی شکستن تابوی هراس از ایران است

ایمانی پور گفت: فعالیت های فرهنگی ما در خارج از کشور ابعاد مختلفی دارد؛ چون فرهنگ در کشور ما توسعه و دامنه گسترده ای دارد و از فعالیت های فرهنگی هنری تا فعالیت های دینی را شامل می شود. رایزنان فرهنگی هم در این سال ها تلاش های خوبی برای معرفی هم گفتمان انقلاب اسلامی و هم معرفی اسلام و تشیع داشتند. یکی از چیزهایی که به صورت قهری باعث هراس می شود عدم شناخت کافی است و رایزنان فرهنگی تلاش کردند که شناخت مناسبی از واقعیت های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند. به موازات جریان تحریم، یک جریان تحریف شکل گرفته در جهان، تحریف حقایق جمهوری اسلامی ایران و گمان می کنم که وظیفه و رسالت اصلی رایزنان فرهنگی شکستن این تابوی هراس از ایران است که تا حدود زیادی موفق شدند. 

وی افزود: شاهد هستید که برای همدردی با ملت ایران به مناسبت شهادت رییس جمهوری، هیات های مختلفی از کشورهای مختلف می آیند و همراهی و همدلی این کشورها نشان می دهد که تعامل ایران  با جهان و دستکم در دولت سیزدهم تعامل سازنده و رو به رشدی بوده است. 

دولت سیزدهم دیپلماسی هوشمندی در ارتباط با همسایگان داشت 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص دستاوردهای این حوزه در نقاط مختلف جهان و این که چه نقاط قوت و ضعفی وجود داشته و در دولت بعدی لازم است به چه حوزه ای توجه شود؟ گفت: شرکای اصلی هر کشور همسایگان آن هستند و اگر در حوزه همسایگی تعامل سازنده ای وجود داشته باشد به صورت قهری امنیت برای کشور ایجاد می کند. یک دیپلماسی هوشمند حتما همکاری با همسایگان را در اولویت خودش قرار می دهد. همینطور که در دولت سیزدهم این اتفاق افتاد. در سال گذشته شش نفر از وزرای فرهنگ کشورهای همسایه به ایران آمدند و متقابلا سفرهایی به کشورهای همسایه داشتیم که توفیق های خوبی به دست آمد.

وی افزود: امروز در شرایط خوبی با کشورهای همسایه هستیم اگر چه برای آمریکای لاتین که تشنه شنیدن حقایق رئیس جمهوری اسلامی ایران است تدبیر شد بعد از سال ها رایزنان فرهنگی ایران در دو کشور آمریکای لاتین مستقر شدند. در کشورهای آفریقایی هم به عنوان هدف بعدی داریم تلاش می کنیم حوزه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند. این یک حضور ساختگی نیست. بر اساس مطالباتی است که از سوی آن کشورها به وجود آمده و دائما از ما چنین درخواستی را دارند که حضور فرهنگی ایران را توسعه دهیم که این اتفاق می افتد.

درهای بسته ای که گفته می شد، الان وجود ندارد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین در این باره که روند به کارگیری و استخدام رسمی و همکاری از بین دانش آموختگان رشته های مرتبط در این سازمان چیست. به نظر می رسد ورودی بسته ای داریم و خیلی این دایره وسیع نیست. در سطوح بالاتر و کارشناسی چطور می توانند وارد این مجموعه شوند؟ گفت: در دوره جدید فضایی ایجاد کردیم که هر کسی اگر به صورت شخصی علاقمند است به عنوان رایزن فرهنگی اعزام شود خودش را عرضه کند. البته در یک کمیته ای که به همین منظور داریم صلاحیت ها بررسی می شد. این درهای بسته ای که گفته می شد الان وجود ندارد. 

۷۰ استخدامی جدید در سازمان فرهنگ و ارتباطات 

وی افزود: با دقت در چینش رایزنان جدید، از حوزه ها و با سلایق مختلف، رایزن اعزام شده است. در این دوره رایزن از اهل سنت انتخاب کردیم، یک بانوی رایزن داریم و وابسته فرهنگی خانم در یکی از کشورهای همسایه مستقر شده است. تقریبا از طوایف مختلف، از اقشار گوناگون به عنوان رایزن انتخاب کردیم. ورودی سازمان در این سال ها بسته بود؛ نه از جانب خود بلکه بواسطه محدودیت های اداری و استخدامی، اما در آزمون پیش روی استخدامی ۷۰ نفر جذب سازمان فرهنگ می شوند و با توافقی که با اداره استخدامی کردیم بعد از این ۱۰۰ نفر دیگر هم می توانیم وارد کنیم که انتظار می رود نیروهای جوان و شایسته کشورمان که علاقمند به فعالیت در حوزه بین الملل هستند شرکت کنند و ما افتخار همکاری شان را در آینده نزدیک داشته باشیم. 

هنرمندان برای حضور در خارج از کشور به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی باید تراز مناسبی داشته باشند

ایمانی پور در خصوص تعاملات برای معرفی هنرمندان در عرصه بین الملل گفت: وقتی از ترویج گفتمان انقلاب و معرفی جمهوری اسلامی صحبت می کنیم بخش اصلی، معرفی هنر انقلاب است اما یک ترازی را باید در اعزام گروه های فرهنگ هنری و هنرمندان به خارج از کشور اعمال می کنیم. وقتی به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی کسانی در خارج از کشور حضور پیدا کنند باید از تراز مناسبی برخوردار باشند. 

اولویت های ویژه ای برای هنرمندان حوزه انقلاب قائل هستیم 

وی افزود: حتما اولویت های ویژه ای برای هنرمندان حوزه انقلاب قائل هستیم اما دوستان هم باید تلاش کنند در این حوزه سطح خود را ارتقا دهند که نمایندگان شایسته ای برای جمهوری اسلامی ایران در بخش هنر باشند، حتما بهره مند هستیم و خواهیم بود. 

نهادهای فرهنگی ما در حوزه فیلم سازی در خارج از کشور چه کرده اند؟

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در عین حال درباره اقدام های سازمان در تولیدات هنری اعم از فیلم گفت: در این دوره، فکر جدی برای تولیدات مشترک صورت گرفت. البته همیشه صحبت این بود اما بضاعت بخش های فرهنگی متاسفانه در کشور آنقدر کافی نبود که بتواند به تولیدات مشترک بپردازد. برای تولید یک فیلم سینمایی مشترک باید دست کم یک میلیون یورو هزینه شود و نهادهای فرهنگی شاید این میزان توانایی را نداشته باشند. این کف همکاری برای ساخت یک فیلم مشترک است.

ایمانی پور تصریح کرد: اگر دوستان رسانه ای ما کمک کنند و فهم درستی از ضرورت، چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی در کشور صورت بگیرد در آن صورت شاهدخواهیم بود که حمایت های جدی تری از حوزه هنر و فرهنگ می شود. در این صورت همکاری ها توسعه پیدا می کند و هم تولیدات فیلم. 

وی افزود: مشکل سینماگران ما تامین هزینه های تولید یک فیلم است. به عنوان کسی که سال ها در این حوزه کار می کردم یکی از موثرترین روش های همکاری و تعامل فرهنگی و معرفی کشور، مسیر هنر خصوصا سینما است. 

از صادرات فرهنگی چه خبر؟

ایمانی پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صادرات فرهنگی گفت: اولین کاری که باید در حوزه صادرات فرهنگی انجام داد اتصال ظرفیت های داخل و خارج از کشور است. یکی از مسائل اصلی این است که خیلی از متقاضیان و فرهنگ و هنر ایرانی، ظرفیت های داخل کشور را نمی شناسند و این که چطور می توانند به این ظرفیت ها دسترسی داشته باشند. اتفاقی که افتاد این است که تعدادی از هنرمندان و موسسات فرهنگی و هنری را با همتایان خود در خارج از کشور آشنا کردیم تا بتوانند همکاری کنند.

وی افزود: البته پلتفرمی هم طراحی شده که در آنجا همه بتوانند ظرفیت های خودشان را معرفی کنند. یکی از مشکلاتی که به صورت طبیعی ناشی از تحریم است انتقال فجر برای موضوع صادرات فرهنگی است که سنگی پیش پای اصحاب فرهنگ و هنر و مخصوصا کسانی است که می خواهند در این حوزه فعال باشند. اما تلاش هایی می شود و قول هایی گرفتیم که این مساله را بتوانیم حل کنیم. فعلا  در حوزه زیرساختی هستیم اما در استان های مرزی هم به فکر ایجاد بازارچه های مرزی هستیم که بتوان صادرات فرهنگی را توسعه داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha