به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا عبدی در گفتوگویی با اشاره به راهاندازی طرح فناوری آموزش تحکیم سواد به صورت بازی و دریافت جایزه گفت: بزرگترین عارضه برای بیسوادان رجعت به بیسوادی است.
وی افزود: پژوهشها نشان میدهد افرادی که از آموختن فاصله میگیرند بعد از ۸۰ روز ۷۰ درصد آموختههای خود را فراموش می کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: بر این اساس قرار است. طرح فناوری آموزش تحکیم به صورت بازی برای افرادی که به بیسوادی رجعت دارند، راهاندازی شود. این طرح مخصوص کسانی است که دورههای آموزشی را گذراندهاند اما به علت رهاکردن و استمرار نیافتن خواندن و نوشتن، آموختههای خود را فراموش کردهاند.
جزئیات طرح سواد قرآنی برای سودآموزان
عبدی در ادامه به اجرای طرح سواد قرآنی اشاره کرد و گفت: این طرح باهدف تنوعبخشی به روشهای سوادآموزی از مسیر قرآنآموزی و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و همافزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمنهاد در کاهش بیسوادان کشور طراحی شده است.
وی بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا میکرد و گوشهای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود. افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تا کنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نشده اما از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموختهاند تعدادی از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشدهاند و به همین دلیل سالها مسیر رشد آنها مسدود مانده است.
به گفته وی، با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی میکوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندیهایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت کرده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر، اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند. نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکلگرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمیخواهند بهصورت کلاسی درس بخوانند زیرا فقط تمایل دارند قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند.
وی از سواد قرآنی به عنوان یک ظرفیت نام برد که افراد داوطلب میتوانند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار میشود و میتوانند پایههای مختلف را ادامه دهند.
صدور گواهی سواد آسان
عبدی پیرامون شرایط تحصیل در دورههای مختلف سوادآموزی گفت: تا مقطع ششم ابتدایی مدرک ارائه میشود و روند کلی به این صورت است که افرادی که وارد چرخهٔ سوادآموزی میشوند، میتوانند سواد پایه را انتخاب نمایند که مدرک تحصیلی ارائه نمیشود و افراد فقط میتوانند گواهی باسوادی دریافت نمایند که این طرح سواد آسان نام دارد.
عبدی اضافه کرد: دوره بعد، دوره سوادآموزی ۴۵۰ ساعت معادل ۴ تا ۶ ماه است و فردی که بتواند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد مدرکی معادل دوره سوم ابتدایی را دریافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: یک دوره هم به نام دوره انتقال وجود دارد که نزدیک به ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت است که ۲۰۰ ساعت آن آموزش مجازی و ۶۰۰ ساعت حضوری و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است؛ میزان دقیق ساعات دوره انتقال، بستگی به ۲ زبانه بودن سوادآموزان دارد که باید ۱۰۰ ساعت بیشتر آموزش داده شود.
وجود حدود ۲ درصد بیسواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به دستاوردهای این سازمان در توسعه آموزش عمومی و ریشه کنی بی سوادی در کشور اظهار داشت: یکی از معجزات اندیشهای حضرت امام خمینی (ره) توجه به نهضت سوادآموزی است، آمار بیسوادی در سال ۱۳۵۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۷ درصد بود در حالی که میانگین بینالمللی ۶۸ درصد اعلام می شد.
وی افزود: به مدد برنامههای نظام جمهوری اسلامی، در این زمینه رشد ۵۰ درصدی حاصل شده و شتابی که کشور در زمینه سوادآموزی داشته است در این چند سال ۲.۵ برابر میانگین بینالمللی بوده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه حدود ۲ درصد بیسواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال وجود دارد، ادامه داد: آموزش در بازه سنی دانشآموزان با افراد بزرگسال متفاوت است از آن جهت که در سیستم آموزش بزرگسالان، آسیبهای اجتماعی پررنگتر جلوه میکند و فعالان این عرصه ضمن ارائه آموزش و تدریس موفق، باید یک مددکار اجتماعی نیز باشند تا سختترین قسمت آموزش بزرگسال یعنی جذب و تثبیت سواد میسر شود.
عبدی ادامه داد: وجود بیسوادی در جامعه، دلایل مختلف دارد و برخلاف نظر برخی کارشناسان، فقط دلیل اقتصادی نیست؛ در کنار آن، دلایل فرهنگی و اجتماعی هم باید مدنظر قرار گیرد؛ در برخی مناطق، آگاهی لازم در مورد ضرورت آموزش و حیاتی بودن آن نبوده و زنان حتی اجازه حضور در کلاس را نداشتهاند.
وی پیرامون طرحها و برنامههای این سازمان، با در نظر گرفتن پراکندگی و گستره مناطق و فرهنگهای مختلف گفت: تاکنون و در طول سالیان متمادی بنا به شرایط، ۴۵ مدل مختلف آموزش در این حوزه انجام شده است از بسیج سوادآموزی تا خانواده محور و محله محور که هر کدام اقتضای اجرایی خاص خودش را داشته است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به پیام حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با اینکه، سوادآموزی باید مساله عمومی و ملی مردم باشد؛ گفت: اکنون سازمان نهضت سوادآموزی ضروری میداند، بنای فعالیت را بر پایه استفاده از ظرفیت مدارس قرار دهد و طرح مدرسه محور گسترش یابد تا از ظرفیت مدارس و معلمان استفاده شود.
نظر شما