۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85525605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۵ درصد زندانیان مشمول استان مرکزی دارای شغل هستند

اراک - ایرنا - مدیرکل زندان‌های استان مرکزی گفت: ۷۵ درصد زندانیان مشمول این استان دارای شغل هستند و استان مرکزی جزو استان‌های برتر در این زمینه است.

علی اسلامخواه روز دوشنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: ۵۰ درصد مشاغل ایجاد شده برای زندانیان مشمول در داخل مجموعه زندان است.

وی بیان کرد: اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در ۲ بخش داخل زندان برای مجرمان خشن که امکان بیرون آمدن ندارند و خارج از زندان دنبال می‌شود و ۵۵۰ میلیارد ریال دستمزد سال گذشته به زندانیان این استان پرداخت شد.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ادامه داد: برای ۸۴ نفر از زندانیان آزاد شده نیز سال گذشته شغل ایجاد شد و این استان رتبه اول حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان‌های کشور را دارد.

اسلامخواه اظهار کرد: حدود ۳۸ کارگاه از جمله خیاطی، نجاری، در داخل زندان‌های استان مرکزی فعال است و مراقبت بعد از خروج از دیگر برنامه‌ها است که با جدیت دنبال می‌شود و انتظار است همه سازمان‌ها در این راستا به وظایف خود عمل کنند.

وی عنوان کرد: انجمن حمایت از زندانیان در استان مرکزی فعال است و یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از خانواده زندانیان را تحت پوشش دارد.

وی با بیان اینکه ۲ و نیم درصد از جمعیت زندانیان استان مرکزی را بانوان تشکیل می‌دهد، گفت: جرم ۵۱ درصد از زندانیان این استان در خصوص موادمخدر است.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ادامه داد: دومین جرم زندانیان این استان با حدود ۲۵ درصد مربوط به سرقت است.

اسلامخواه گفت: ۲۴ درصد هم مربوط به سایر جرایم است که از این بخش هم حدود پنج درصد با کمترین موارد مربوط به جرایم مالی است.

وی اظهار کرد: نظام معتقد است که جرایم مالی نباید داخل زندان باشند و در این راستا نیز اقدامات زیادی صورت گرفته و در دستور کار است.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی افرود: ۳۰۱ نفر از زندانیان جرایم مالی این استان که مجرم نیستند اما وارد زندان شدند، سال گذشته آزاد شدند.

اسلامخواه گفت: کل بدهی این افراد ۴۰ هزار میلیارد ریال بود که بخشی معادل ۸۰۰ میلیارد ریال توسط شکات گذشت شد، بخشی آورده خانواده زندانیان بود، بخشی در قالب تسهیلات و بخشی هم توسط ستاد دیه پرداخت شد.

وی عنوان کرد: ۱۴۰ میلیارد ریال امسال برای کمک به آزادی زندانیان جمع‌آوری و ۸۱ نفر زندانی آزاد شده است.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ادامه داد: سعی داریم زندانی جرایم غیرعمد در استان نباشد که البته حدود ۱۳۰ نفر هم‌اکنون در این بخش در زندان هستند.

اسلامخواه بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش جمعیت کیفری و بهره‌گیری از پابند الکترونیک در دستور کار جدی است.

وی گفت: پابند الکترونیک برای جرایم سبک و غیرخطرناک است که برای برخی از مجرمان به جای رفتن به زندان و با نظارت الکترونیک و محدوده مشخص تعیین می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی اضافه کرد: این افراد بعد از نصب پابند تنها در محدوده تعیین شده می‌توانند تردد داشته باشند و به صورت ۲۴ ساعته و با ۲ سیم‌کارت تحت نظارت هستند و اگر افرادی رعایت نکنند و از محدوده مشخص شده خارج شوند، پابند آنها باز و وارد زندان می‌شوند.

اسلامخواه تصریح کرد: پابند الکترونیک در سال جاری برای ۳۵۴ مجرم استان مرکزی باز و بسته شده اما هم‌اکنون ۱۲۱ نفر در این بخش تحت نظارت هستند.

وی با بیان اینکه، دفاتر الکترونیک خدمات قضایی در کل زندان‌های استان مرکزی دایر است، گفت: دادرسی الکترونیک هم بدون اینکه زندانی داخل محکمه حضور یابد از طریق مجازی و به صورت الکترونیک انجام‌ می‌شود مگر در جرایم خاص که نیاز به حضور مجرم در محکمه باشد.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ادامه داد: ۹۸ درصد دادرسی‌های این استان به صورت الکترونیک و بقیه عمدتا ضرورت دارد که مجرم در محکمه باشد و استان مرکزی در این راستا جزو استان‌های برتر کشور است.

اسلامخواه اظهار کرد: متهمین و محکومین طبق قانون از هم باید جدا باشند که این مهم در زندان‌های استان رعایت می‌شود و بازدید قضات از زندان‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۲ کتابخانه در زندان‌های این استان فعال است و ۴۱ هزار جلد کتاب در این مراکز وجود دارد.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی با بیان اینکه هشت هیات مذهبی نیز در زندان‌ها فعال است، گفت: در حوزه فرهنگی اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

اسلامخواه تصریح کرد: پنج‌هزار و ۵۸۶ نفر سال گذشته در ۲۶۲ دوره آموزشی شرکت کردند و ۹۲۵ نفر از زندانیان به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شدند و بیش از ۳۰۰ نفر از آنها بستری شدند.

آموزش از برنامه‌های مهم سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مرکزی است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مرکزی هم به خبرنگاران گفت: آموزش و آگاه سازی نیروهای مسلح از جرایم این حوزه از برنامه‌های مهم این سازمان است.

همت محمدی افزود: دادگاه سازمان قضایی به صورت اختصاصی و ویژه به جرایم نیروهای مسلح رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه، اهتمام سازمان قضایی پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: از اول فروردین‌ماه امسال تاکنون سه‌هزار و ۸۳۸ نفر کادر و سربازان وظیفه در استان مرکزی تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مرکزی ادامه داد: ۷۰ درصد جرایم نیروهای مسلح حداکثر ظرف سه تا پنج روز رسیدگی می‌شود و ۳۰ درصد از جرایم که مانند تیراندازی، مسایل مالی و جعل اسناد باشد، بین یک تا سه ماه رسیدگی می شود.

همت اظهار کرد: سرعت عمل و دقت نظر از خصوصیات سازمان قضا است و نیروهای مسلحی که قصد سو استفاده از موقعیتی را داشته باشد، بلافاصله با آنها برخورد می‌شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha