۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85525695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت پولیتیکو درباره چالش مکرون با افزایش قدرت راست افراطی

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اکنون باید تصمیم بگیرد که نامزدهای حزب خود را کنار بگذارد و برای این که از به قدرت رسیدن راست افراطی در فرانسه جلوگیری کند، از ائتلاف چپ حمایت کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: مکرون با گزینه بسیار دردناکی مواجه است او باید برای توقف راست افراطی، هر آنچه را که تاکنون بدست آورده کنار بگذارد یا تلاش کند تا قبل از مرگش باقی مانده جنبش خود را که زمانی غالب بوده است، حفظ کند.

این گزارش افزود: برای رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه، دور نخست انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه به همان اندازه تکان دهنده بودن روی کارآمدنش به عنوان یک نیروی تازه نفس بیرونی در ۷ سال پیش، به لحاظ شخصی، تحقیرآمیز بود.

وی بعد از شکست فاجعه آمیز در انتخابات پارلمان اروپا در مقابل راست افراطی، خواستار انتخابات زودهنگام شد و تنها یک هدف را در سر داشت: توقف تندروها در فرانسه. اما آنچه که بدست آورد خلاف این هدف بود.

فرانسه به عنوان دومین اقتصاد اروپا و تنها کشور مجهز هسته ای اکنون با پیشی گرفتن حزب اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن در اولین مرحله انتخابات پارلمان فرانسه، بیش از هر زمانی به قدرت گرفتن دولتی راست افراطی نزدیک است.

روایت پولیتیکو درباره چالش مکرون با افزایش قدرت راست افراطی

پولیتیکو نوشت: اگر در دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه که ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می شود حزب اجتماع ملی اکثریت را کسب کند و پیش بینی ها نیز چنین احتمالی را نشان می دهد، فرانسه در وضعیت نامعلومی قرار خواهد گرفت. دستکم بخشی از این کشور توسط سیاستمدارانی اداره خواهد شد که از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حمایت می کنند و وعده نابودی اتحادیه اروپا، مبارزه با مهاجرت و خارج شدن ازسازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را داده اند.

پولیتیکو نوشت: هر چند حزب لوپن لحن خود در خصوص برخی مواضع قبلی شدید خود ملایم تر کرده است اما همچنان به مواضع سیاسی غرب مشکوک است و پیروزی این حزب در انتخابات شانس لوپن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۷ را افزایش خواهد داد.

تحلیل موسسه نظرسنجی ایپسوس نشان می دهد نتایج پیش بینی شده برای حزب لوپن فاصله زیادی با کسب قدرت ندارد. حزب اجتماع ملی در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه ۳۳.۲ درصد از آرا را کسب کرد که این مفهوم را داشت که راست افراطی می تواند بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی را در پارلمان کسب دارد.

از آنجایی که برای کسب اکثریت مطلق پارلمانی به ۲۸۹ کرسی نیاز هست راست افراطی می توان حتی در موقعیتی باشد که در یک هفته دولت را تشکیل داده و جردن باردلا به عنوان نخست وزیر تعیین شود.

این رسانه افزود این که حزب لوپن چقدر به کسب اکثریت پارلمانی نزدیک است به تصمیم مکرون و سایر احزاب فرانسه برای واکنش به این پیروزی قوی نیاز دارند. آیا آنها اختلافات شان را کنار می گذارند و برای شکست دادن راست افراطی بسیج می شوند؟

به نوشته پولیتیکو نامزدهای ائتلاف «آنسامبل» مکرون که ائتلاف سیاسی لیبرال در فرانسه است در نیمی از ۵۷۷ حوزه انتخابیه این کشور حذف شده اند و گروه پارلمانی میانه روی مکرون قرار است از ۲۵۰ نماینده به کمتر از ۱۰۰ نماینده کاهش یابد. اکنون متحدان میانه روی او در بسیاری از زمینه ها با فشار زیادی برای خارج شدن از رقابت مواجه اند و به حامیان خود توصیه می کنند برای شکست دادن راست به ائتلاف جناح چپ رای دهند که شامل رادیکال های چپ افراطی نیز می شود.

پولیتیکو در ادامه به اعتراضات در فرانسه به دنبال اعلام اولین نتایج دور نخست انتخابات پارلمان فرانسه اشاره کرد و نوشت هزاران فرانسوی برای ابراز مخالفت با حزب راست افراطی به خیابان ها آمدند. این صحنه یادآور اعتراضات به پیروزی ژان ماری لوپن پدر مارین لوپن بود که به عنوان نامزد حزب جبهه ملی برای رقابت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ تایید شد.

در آن زمان احزاب و رای دهندگان علیه راست افراطی متحد شدند و اختلافات خود را کنار گذاشتند اما سیاست های اروپا در دو دهه قبل بشدت تغییر کرده است.

حزب چپ افراطی فرانسه موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر» و رهبر آن، ژان لوک ملانشون، پس از یک سال مبارزه در پارلمان ملی، احتمالاً به عنوان دشمنی حتی بزرگتر از لوپن برای میانه روها ظاهر شده است. مکرون خود بیشتر زمان را در کمپین های انتخاباتی انتقاد از سیاست‌های ائتلاف جبهه مردمی جدید کرده که شامل چپ‌های افراطی می‌شود.

این رسانه افزود برای این که لوپن به اکثریت مطلق دست یابد، باید با نمایندگان حزب محافظه کار جمهوری خواهان به توافق برسد. اما اتحاد قبل لوپن با اریک سیوتی، رهبر جمهوریخواهان قبل از انتخابات، واکنش شدیدی را از سوی اعضای با نفوذ حزب برانگیخت.

این گزارش نتیجه گرفت: اگر انتخابات پارلمان فرانسه نتواند به اکثریت مطلق برای یک حزب دست یابد، پروژه سیاسی مکرون ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا نابود شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha