۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 753
کد خبر: 85525744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه فناوری‌های نوین بدون توجهات جنبی موجب تغییر فرهنگ می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رشد و توسعه فناوری‌های نوین بدون توجهات جنبی موجب تغییر فرهنگ می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین «حمید پارسانیا» در جلسه ۱۵۹ مجمع شورای تخصصی حوزوی، به تبیین موضوع بررسی سند علوم و فناوری‌های کوانتومی در این شورا پرداخت و اظهار کرد: در اسنادی که به حوزه‌های فناوری‌های برتر می‌پردازد به برخی از موضوعات دیگر نیز باید توجه شود. از جمله بحث های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و فقهی. این امور باید در این سند و اسناد مشابه مطالبه شود، چرا که در نوع این سندها به دلیل اینکه مجریان؛ مهندسین و فناوران هستند بعضاً از این ابعاد غفلت می‌شود.
وی افزود: موضوع دیگر بخش‌های نظری و فلسفی این امور است که باز هم تدوین‌گران و مجریان در آن ورود نمی‌کنند. بنابراین ابعاد اجتماعی، تاریخی و فلسفی موضوعات هم باید بررسی شوند.
پارسانیا با تاکید بر اینکه برخی فناوری‌های جدید به شدت نیاز امروز جامعه ماست و تاخیر در آن پذیرفته شده نیست، گفت: با این وجود اگر این موضوعات بدون توجهات جنبی باشد ممکن است موجب تغییرات فرهنگی پیش‌بینی نشده شود و یا مشکلاتی را در حوزه فلسفه دین و مسائل کلامی به‌همراه آورد و همچنین افق‌گشایی در آن دانش را با بن‌بست مواجه کند.
وی تاکید کرد: باید طوری عمل کرد که هم فناوری، گسترش و توسعه یابد و همچنین راه برای فعالیت‌های نظری و افق‌گشایی‌های علمی باز باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در مراکز آموزشی قم ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله چندین رساله درباره ابعاد فلسفی فیزیک کوانتوم نوشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha