جهان چگونه محو قدرت هرکول ایرانی شد؟ + فیلم

تهران- ایرنا- کسب ۲ نشان طلای وزنه‌برداری المپیک سیدنی یکی از اتفاقات تاریخی ورزش ایران در ابتدای قرن بیست و یکم بود.

حسین رضازاده روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص شیرین‌ترین خاطره خود از ادوار المپیک گفت: حضور و موفقیت در المپیک بهترین خاطره‌ای است که همیشه در ذهن ورزشکار باقی می‌ماند. من در سیدنی با بزرگانی رقابت داشتم که در دنیای فولاد سرد صاحب نام بودند. رونی ولر آلمانی، کیم تای هیون از کره جنوبی، سالم جابر قطری و آندره چمرکین از روسیه از سرشناس‌ترین آنها بودند اما من توانستم با رکوردشکنی در المپیک به مدال طلا برسم. آن رقابت و مدال هنوز هم یکی از شیرین‌ترین خاطرات ورزشی من است.

حسین رضازاده نامی آشنا در تاریخ وزنه‌برداری ایران است. نامی که در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، وزنه‌برداری ایران را در کانون توجه جهانی قرار داد و تا پایان دوران خداحافظی، حریفی برای وی در دنیای فولاد سرد پیدا نشد. رضازاده سال ۲۰۰۰ و در المپیک سیدنی برابر دیدگان بزرگانی مانند چمرکین روس و رونی ولر آلمانی مدال طلا را کسب کرد. وی تنها وزنه‌بردار ایرانی است که ۲ طلای المپیک را در کارنامه دارد.

یکی از شاهکارهای رضازاده کسب نشان طلا و شکستن رکورد المپیک در سرزمین کانگوروها بود. وی در حالی به این عنوان مهم رسید که پیش از این در مسابقات جهانی ۱۹۹۹ آتن مدال برنز و در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک نیز به مدال برنز رسیده بود.

رضازاده در حالی توانست در سیدنی به عنوان قوی‌ترین مرد المپیک دست پیدا کند که سال‌ها بعد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: با کسانی رقابت کردم که مدت ها عکس آنان به بر دیوار اتاق من چسبیده بود اما توانستم از این بزرگان عبور کنم.

جهان چگونه محو قدرت هرکول ایرانی شد؟ + فیلم

در آن زمان تمام تمرکز وزنه‌برداری ایران بر روی مدال قهرمانانی مانند حسین توکلی، شاهین نصیری‌نیا و کوروش باقری بود. توکلی موفق به کسب نشان طلا شد اما باقری با وجود رکوردشکنی عنوانی بهتر از چهارمی کسب نکرد. شاهین نصیری‌نیا نیز به دلایل بسیار عجیبی از حضور روی تخته رقابت انصراف داد و هنوز راز کنار رفتن او مشخص نیست.

در روز پایانی این مسابقات جوان اردبیلی ورزش ایران نگاه جهانیان را به دسته فوق‌سنگین تغییر داد. وی با مهار ۲۱۲.۵ کیلوگرم در یکضرب و ۲۶۰ کیلوگرم در دوضرب به مدال طلا رسید و تا حدود یک دهه هرکول بی‌هماورد این وزن بود. رضازاده در آتن نیز طلا ضرب کرد اما نتوانست به المپیک پکن برسد.

رئیس کنونی کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری در رقابت های خود همواره از ائمه به ویژه ابوالفضل عباس (ع) توسل می‌جست.

قدرت‌نمایی رضازاده در دسته فوق سنگین، ایران را به مدعی اول این وزن تبدیل کرد تا جایی که بعد از نابغه اردبیلی نمایندگان دیگر ایران به مدال طلا و نقره این وزن رسیدن. ، بهداد سلیمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن به مدال طلا و سجاد انوشیروانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن و علی داودی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به نشان نقره رسیدند. همچنین بهادر مولایی و سعید علی‌حسینی در این دسته مدال جهانی کسب کردند.

البته این پایان قدرت‌نمایی فوق‌سنگین‌های ایران نبود زیرا در ادامه علرضا یوسفی، علیرضا اسفندیاری و طاها نعمتی نیز عنوان قهرمانی رده‌های سنی نوجوانان و جوانان جهان را از آن خود کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha