«روایت ناتمام سیما» از «شور عاشقی»/ ۲ فیلم غیرکمدی دیگر، روی پرده رفتند

تهران- ایرنا- «شور عاشقی» و «روایت ناتمام سیما» از امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه به جمع ۱۰ فیلم غیرکمدی که از ابتدای امسال اکران شده‌اند، اضافه می‌شوند. دو فیلمی که هر دو، سومین اثر کارگردانان خود هستند؛ یکی درامی اجتماعی که با محوریت آسیب‌های فضای مجازی روایت‌ می‌شود و دیگری به وقایع پس از عاشورا با نگاهی زنانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، از میان فیلم‌های اکران شده از ابتدای امسال، ۱۰ فیلم غیرکمدی هستند. این درحالی است که از امروز، دو فیلم غیرکمدی دیگر به این ترکیب اضافه می‌شوند تا در آستانه ماه محرم و توقف اکران کمدی‌ها، این فیلم‌ها، بدون احتساب اضافه‌شدن فیلمی دیگر، شانس خود را برای دیده‌شدن و اقبال بیشتر محک بزنند و مخاطبان بیشتری جذب کنند.

«روایت ناتمام سیما» از «شور عاشقی»/ ۲ فیلم غیرکمدی دیگر، روی پرده رفتند
آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما»

روایتی که اهمیت رسانه را به رخ می‌کشد

روایت ناتمام سیما سومین ساخته بلند سینمایی علیرضا صمدی است که دو سال پیش اولین حضور خود را در جشنواره چهل‌ویکم فجر رقم زد. صمدی در ادامه دو فیلم قبلی خود یعنی بی نامی و صحنه‌زنی، درامی اجتماعی را دستمایه تولید قرار داده که ترکیب بازیگرانی کاملا متفاوت با دو فیلم قبلی او دارد. صمدی این بار از دریچه رسانه به مساله پرداخته و ماجرای یک روان‌شناس را روایت می‌کند که به واسطه یک خبر نادرست در فضای مجازی، زندگی حقیقی او دچار مشکل می‌شود

این فیلم اولین فیلم از کارنامه صمدی است که در جشنواره فیلم فجر اکران شد. بی‌نامی فرم حضور در جشنواره سی‌وپنجم را پر کرده بود اما از حضور در جشنواره کنار گذاشته شد. همان سال صمدی با اشاره به اینکه آثار شهرام مکری و دیگر فیلمسازان مطرح نیز از جشنواره کنار گذاشته می‌شوند، اعتراض خود را به گوش هیات انتخاب رساند. صحنه‌زنی نیز در جشنواره فیلم فجر حضور نیافت و به جای آن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای صمدی به ارمغان آورد.

سومین ساخته بلند علیرضا صمدی در حالی از امروز اکران می‌شود که ترکیب بازیگرانی کاملا متفاوت با دو فیلم دیگر او دارد. صمدی در بی‌نامی با حسن معجونی و باران کوثری به عنوان زوج اصلی همکاری کرده بود. درامی بر پایه اتفاقات این زوج که محرک اصلی داستان بود. در صحنه‌زنی که به آسیبی اجتماعی می‌پرداخت، زوج بهرام افشاری و مجید صالحی که هر دو سابقه کار کمدی دارند، قصه اصلی را پیش بردند.

روایت ناتمام سیما نیز در ادامه دو فیلم قبلی صمدی، به معضلی اجتماعی می‌پردازد. ترکیب بازیگرانی که صمدی با آنها همکاری داشته، دوباره تغییر کرده‌اند و آزاده صمدی و حامد کمیلی زوج اصلی این فیلم را شکل داده‌اند. صمدی این بار از دریچه رسانه به مساله پرداخته و ماجرای یک روان‌شناس را روایت می‌کند که به واسطه یک خبر نادرست در فضای مجازی، زندگی حقیقی او دچار مشکل می‌شود. توجه به رسانه در قصه‌پردازی، به کمک روایت بی‌بدن نیز آمده بود.

«روایت ناتمام سیما» از «شور عاشقی»/ ۲ فیلم غیرکمدی دیگر، روی پرده رفتند
مهدی زمین‌پرداز در «شور عاشقی»

کربلا؛ جغرافیایی که «شور عاشقی» دارد

شور عاشقی نیز همچون روایت ناتمام سیما، سومین اثر کارگردان آن است. داریوش یاری پیش از این دو فیلم لیلاج و دخیل را در کارنامه دارد. او از سال ۸۰ که دخیل را ساخت تا سال ۹۵ که لیلاج را کارگردانی کرد، از سینمای مستند نیز غافل نماند و چند مستند تولید کرد. لیلاج در میان آثار مذهبی و دینی یاری، جزو درام های اجتماعی به حساب می‌آید که حامد کمیلی و محیا دهقانی را به عنوان زوج اصلی قصه خود دارد. این فیلم بیش از آنکه درباره خود روایت عاشورا باشد، درباره وقایع پس از آن است. وقایعی که اسرا از شام تا کربلا تجربه می‌کنند

شور عاشقی که در آستانه ماه محرم به روی پرده می‌رود، فیلمی درباره وقایع پس از روز عاشوراست. یاری پیش از این مستند کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ را کارگردانی کرده بود که داستانی ترکیبی از تعزیه، نقالی، انیمیشن بود و شهاب حسینی آن را روایت می‌کرد. در این فیلم اما مطابق آنچه یاری گفته، سکانس‌ها به صورت واقعی و در کویر فیلم‌برداری شده‌اند.

این فیلم بیش از آن‌که درباره خود روایت عاشورا باشد، درباره وقایع پس از آن است. وقایعی که اسرا از شام تا کربلا تجربه می‌کنند؛ تنها فیلمی که در میان ۳۴ اثر جشنواره فجر سال گذشته، به اتفاقات و روایات مذهبی اسلام و شیعیان می‌پرداخت.

یاری در این فیلم از بازیگران جوان و کمترشناخته شده بهره گرفته است. شهره موسوی که ماجرای انتخاب شدن خود برای این نقش را نیز به ایرنا گفته بود، از بازیگران تئاتر است که اولین تجربه فیلم سینمایی بلند خود را در این اثر رقم زده است. مهدی زمین پرداز، پیام احمدی‌نیا، سیامک صفری و علیرضا استادی در این اثر ایفای نقش کرده‌اند تا داریوش یاری ضمن به‌کارگیری بازیگران تئاتری و نسبتا گمنام در نقش اصلی، از بازیگران شناخته‌شده‌تر نیز برای روایت قصه خود بهره ببرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha