به گزارش ایرنا از سازمان نظام پرستاری، احمد نجاتیان درباره مهمترین انتظارات پرستاران از رئیس جمهور نهم و دولت چهاردهم اظهار داشت: سلامت یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت آینده خواهد بود. فارغ از این که کدام یک از نامزدهای محترم این انتخابات توسط مردم برگزیده شوند این انتظار وجود دارد که رئیس جمهور آینده حتما به موضوع سلامت و مشکلاتی که در نظام سلامت مردم با آن مواجه هستند توجه کند و برای آن برنامهریزی داشته باشد.
جامعه پرستاری با حدود ۳۰۰ هزار نفر افراد دارای دانش تخصصی یکی از تاثیرگذارترین گروهها در بخشهای مختلف نظام سلامت هستند
وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه که امسال در ابتدای اجرای آن هستیم به طور ویژه به حوزه سلامت توجه شده است و تکالیفی برای دولت تعیین شده که اجرای آنها بدون همراهی جامعه پرستاری مقدور نیست.
حضور پرستاران در جایگاههای سیاستگذاری سلامت
نجاتیان گفت: موضوعهای مختلفی مثل کاهش هزینههای سنگین سلامت مردم، رفع کمبود نیرو، ارائه مراقبتهای با کیفیت بهتر یا پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر در برنامه هفتم توسعه، دیده شده است. هر دولتی بخواهد این اهداف را محقق کند حتما باید به همه اعضای تیم سلامت به طور عادلانه و با حضور آنها در مراجع سیاست گذاری توجه کند و شرایطی ایجاد نماید که همه اعضای تیم سلامت بتوانند خدماتشان را به طور مناسب ارائه کنند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: جامعه پرستاری با حدود ۳۰۰ هزار عضو دارای دانش تخصصی یکی از تاثیرگذارترین گروهها در بخشهای مختلف نظام سلامت هستند. اگر قرار باشد هر هدفی در نظام سلامت محقق شود باید شرایطی فراهم شود که پرستاران بتوانند بدون دغدغه و بدون موانع خدمتی با حداکثر قوای خود ارائه خدمت نماید.
کمبود نیروی پرستار درد مزمنی است که سالهاست ادامه داشته و در سالهای گذشته با افزایش فضاهای فیزیکی در نظام سلامت این کمبود خیلی بیشتر شده است
تبدیل وضعیت و استخدام پرستاران
نجاتیان افزود: به نظر میرسد یکی دیگر از موضوعاتی که باید در حوزه سلامت در اولویت دولت چهاردهم قرار گیرد، توجه به کمبود نیروی انسانی پرستاری است. کمبود نیروی پرستار درد مزمنی است که سالهاست ادامه داشته و در سالهای گذشته با افزایش فضاهای فیزیکی در نظام سلامت این کمبود خیلی بیشتر شده و مانع ارائه خدمات سلامت مناسب شده است.
وی گفت: از طرف دیگر با افزایش مهاجرت پرستاران مواجه هستیم که به علت شرایط نامناسب کاری در داخل کشور و جذابیتهایی که برای کار در خارج از کشور وجود دارد، بیشتر شده است. در این شرایط دولت میتواند با یک اقدام فوری در کوتاه مدت این مشکل را حل کند و برای حل اساسی آن در میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی و اقدام کند.
موظف هستیم شرایطی را فراهم کنیم که پرستاران بتوانند با یک شیفت کار، زندگی مناسبی داشته باشندرئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: برای حل مشکلات نیروی انسانی پرستاران یکی از اقداماتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، تبدیل وضعیت کادر پرستاری است و از دولت آینده انتظار داریم این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: وجود پرستاران شرکتی، قراردادی و غیر رسمی در نظام سلامت یک مشکل بزرگ است، پرستاری در کشور یک شغل حاکمیتی تعریف شده است. معنای آن این است که برای حفظ و نگهداری نیروهای پرستاری حتما باید به صورت استخدام رسمی آنان را در بیمارستانهای دولتی جذب کنیم.
نجاتیان خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از نیروهای پرستاری هستند که در دوران کرونا واقعا زحمت کشیدند و فداکاری کردند اما بعضی از آنان هنوز بلاتکلیف مانده و استخدام نشده اند و حتما باید تعیین تکلیف آنان در دستور کار فوری دولت آینده قرار گیرد.
اضافه کاری اجباری پرستاران باید برچیده شود
وی گفت: مشکلات زیادی نیز در زمینه اضافه کاری پرستاران وجود دارد، سازمان نظام پرستاری به طور جد با اضافه کاری اجباری پرستاران مخالف است، موظف هستیم شرایطی را فراهم کنیم که پرستاران بتوانند با یک شیفت کار، زندگی مناسبی داشته باشند. مبالغی هم که برای اضافه کاری پرستاران پرداخت می شود اصلا در شأن جامعه پرستاری و یک کارمند تحصیلکرده نیست.
پرستاران متخصص میتوانند در برخی موارد مانند یک پزشک عمومی ارائه خدمت داشته باشندرئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: اقداماتی برای حل مشکل اضافه کاری پرستاران در وزارت بهداشت و برخی دانشگاه های علوم پزشکی شروع شده است و امیدواریم در دولت آینده این موانع خدمتی از پیش پای پرستاران برداشته شود.
افزایش نقش پرستاران در نظام سلامت
وی ادامه داد: بدون شک یکی از راهکارها برای رفع مشکلات مردم در نظام سلامت مثل افزایش هزینههای خدمات سلامت میتواند از طریق برنامه ریزی در حوزه پرستاری رفع شود. به جرات میتوان گفت که اگر این فرصت در اختیار پرستاران قرار گیرد که در نظام ارجاع و پزشکی خانواده نقش آفرینی بیشتری داشته باشند و خدمات گسترده پرستاری در سطح جامعه به درستی تعریف شود، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت رفع میشود و مردم میتوانند خدمات با کیفیت سلامت را با هزینه مناسب دریافت کنند.
نجاتیان گفت: پرستاران متخصص میتوانند در برخی موارد مانند یک پزشک عمومی ارائه خدمت داشته باشند، در درمان برخی بیماری های ساده و مراقبتی نقش آفرین باشند و در کاهش هزینه های سلامت کمک کنند.
هزینه اثربخشی خدمات مراقبت پرستاری در منزل یا مراقبتهای بعد از بستری در بیمارستان کاملا تایید شده است
وی افزود: اگر از توان پرستاران در نظام شبکه بهداشتی کشور به درستی استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات نظام سلامت حل میشود. به خصوص در کنترل بیماری های غیر واگیر، مراقبت از سالمندان و بیماران مزمن مثل دیابت و بیماران پیشرفته قلبی، پرستاران واقعا خدمات هزینه – اثربخشی دارند.
نجاتیان گفت: هزینه اثربخشی خدمات مراقبت پرستاری در منزل یا مراقبتهای بعد از بستری در بیمارستان کاملا تایید شده است و هم مطالعات داخلی و هم خارجی آن را تایید میکند. اگر وزارت بهداشت آینده میخواهد بخشی از مشکلات نظام سلامت را حل کند قطعا یکی از راهکارهای آن توجه به نقش پرستاران در نظام ارائه خدمات سلامت در همه سطوح آن است.
اجرای صحیح قوانین بر زمین مانده پرستاری
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از نظر اجرای قوانین حوزه پرستاری نیز چند قانون وجود دارد که پرستاران نسبت به روند اجرای آن شاکی هستند از جمله قانون مشاغل سخت و زیان آور، واقعیت این است که با تعدد قوانین مرتبط با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران مواجه هستیم.
دولت باید این فرصت را که قانون برای پرستاران مهیا کرده است تا بتوانند زودتر بازنشسته شوند به رسمیت بشناسد
نجاتیان گفت: به نظر میرسد دولت آینده باید تکلیف این قوانین را مشخص کند و این فرصت را که قانون برای پرستاران مهیا کرده است که بتوانند زودتر بازنشسته شوند به رسمیت بشناسد و این قوانین را اجرا کند. البته اجرای این قوانین فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس هم حتما باید کمک کنند زیرا این مشکل با همیاری بخشهای مختلف دولت و مجلس قابل حل است.
وی افزود: در مورد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای صحیح آن مشکلات جدی داریم. پیشنهادی برای اجرای این قانون در سازمان نظام پرستاری در حال آماده شدن است که با شروع به کار دولت جدید این پیشنهاد را به دولت آینده ارائه میکنیم تا بخشی از مشکلات فعلی نظام پرداخت کارانه پرستاران مرتفع شود.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود.همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیسجمهور در سفارتخانهها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.
فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.
پس از تأیید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری از سوی شورای نگهبان، در ۲۰ خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضیزاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.
با اعلام نتایج رسمی انتخابات در روز شنبه ۹ تیرماه، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکتکنندگان انتخاب میشود، ولی هر گاه در دور نخست هیچیک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته میشود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشتهاند شرکت میکنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشتهاند برای انتخاب مجدد معرفی میشوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکتکنندگان انتخاب میشود.
با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رقابت های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند و مرحله دوم انتخابات نیز روز جمعه ۱۵ تیر برگزار میشود.
نظر شما