۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبر: 85527720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبی ساوه، شیرینی بخش بازار میوه

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبر: 85527720
طالبی ساوه، شیرینی بخش بازار میوه

ساوه - ایرنا - کار برداشت طالبی از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از جالیزارهای ساوه آغاز و تا اواخر مرداد ادامه دارد تا این محصول، شیرینی بخش بازار میوه در بازار بسیاری از مناطق کشور باشد.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول طالبی رفته که نسبت به حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار سنوات قبل از ۲۴ درصد کاهش برخوردار است.

علیرضا طهماسبی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب در کشت محصولات جالیزی یکی از اولویت های جهاد کشاورزی است افزود: در این راستا با انجام اقدامات ترویجی هم اکنون ۷۵ درصد از سطح زیر کشت محصول طالبی در شهرستان ساوه به صورت زیر پلاستیکی انجام می شود.

وی افزود: همچنین در ۵۰ درصد کشت نوار تیپ و زیر پلاستیکی به صورت همزمان اجرا شده که نقش بسزایی در کاهش مصرف آب برای پرورش این محصول دارد.

طهماسبی گفت: با توجه به عملکرد ۲۵ تن در هر هکتار پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود ۶۲ هزار تن از این محصول در ساوه برداشت و بخش قابل توجهی از آن به استان های همجوار از جمله تهران، البرز، قزوین، همدان و قم منتقل شود.

در کشت سنتی میزان مصرف آب در هر هکتار از اراضی زیر کشت طالبی حدود ۱۲ هزار متر مکعب آب مصرف می شود اما با رعایت شیوه های نوین می توان این میزان را تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

کشت زیر پلاستیکی محصول برای کاهش تبخیر آب، انتقال آب به مزارع با لوله، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و کشت نشاء مزارع از جمله این روش ها است.

افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار آن باغات و ۱۱۴ هزار هکتار دیگر را زمین های زراعی شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha