جوشکاری انواع فلزات با فرکانس کاری بالا با دستگاه جوش تیگ ایرانی

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه جوش تیگ تا جریان ۵۰۰ آمپر و فرکانس ۱۰۰ کیلوهرتز شده است که قابلیت جوشکاری همه نوع فلزات از ضخامت ۰.۵ میلی‌متر به بالا را دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ابراهیم سررشته، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص دستگاه جوش تیگ، اظهار داشت: جوشکاری تیگ (Tungsten Inert Gas) یا جوشکاری «تنگستن گاز بی اثر»، یک فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی است که در آن انرژی همجوشی با سوزاندن قوس الکتریکی بین قطعه کار و الکترود تنگستن تولید می‌شود.

وی افزود: در طول فرآیند جوشکاری، الکترود، قوس و حوضچه جوش در برابر اثرات مخرب هوای اتمسفر توسط یک گاز محافظ بی اثر محافظت می شوند. با استفاده از یک نازل گاز، گاز محافظ به ناحیه جوش هدایت می شود، جایی که جایگزین هوای اتمسفر می شود. تفاوت جوشکاری تیگ با دیگر فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی این است که الکترود مانند الکترودها در فرآیندهای دیگر مصرف نمی شود.

 جوشکاری انواع فلزات با فرکانس کاری بالا با دستگاه جوش تیگ ایرانی

دستگاه جوش تیگ تولیدی (با حداکثر جریان ۵۰۰ آمپر و فرکانس ۱۰۰ کیلوهرتز) که جوشکاری آن تحت پوشش گاز آرگون صورت می‌گیرد با توجه به دو شکل موج خروجی متناوب و مستقیم، قابلیت جوشکاری همه نوع فلزات از ضخامت ۰.۵ میلی متر به بالا را دارد اما دستگاه های تیگ با خروجی پایین تر از ۵۰۰ آمپر توانایی جوش ضخامت محدودی را دارند. این دستگاه اکنون توسعه پیدا کرده و تا جریان ۶۰۰ آمپر جوشکاری می‌کند.

سررشته ادامه داد: یکی از چالش های طراحی این محصول، محدودیت در انواع قطعات الکترونیکی در بازار داخلی به علت تحریم ها بود و تلاش ما بر این بود تا با استفاده از همین قطعات موجود در بازار داخل طراحی را جلو ببریم و الان این دستاورد یکی از مزیت های این محصول به شمار می رود.

به گفته او از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به پایین بودن مصرف انرژی، بالا بودن فرکانس کاری، کیفیت جوش بالا، کم وزن بودن محصول نسبت به دستگاه های قدیمی جوش و حتی دستگاه معادل خارجی در این میزان جریان و فرکانس اشاره کرد.

وی در خصوص اینکه دستگاه جوش تیگ در چه صنایعی کاربرد دارد، تصریح کرد: جوشکاری تیگ یکی از مهمترین روش های جوشکاری است که در صنایعی که نیاز به جوشکاری ضخامت بالا دارند مانند ماشین سازی، پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی، نیروگاه های برق و... کاربرد دارد. از این روش برای جوشکاری انواع فلزات از جمله فلزات سخت و غیرسخت، آهنی و غیر آهنی، فولاد، چدن، تیتانیوم، مس و آلومینیوم در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

 جوشکاری انواع فلزات با فرکانس کاری بالا با دستگاه جوش تیگ ایرانی

سررشته ادامه داد: تولید هر دستگاه تیگ ۵۰۰ حدود سه هزار دلار هزینه داشته است؛ درصورتی که خرید معادل خارجی این دستگاه (ساخت کشور آمریکا) حدود هشت هزار و ۵۰۰ دلار هزینه داشته و با تولید این محصول حدود پنج هزار و ۵۰۰ دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

وی در خصوص میزان صادرات هم خاطرنشان کرد: صادرات به عراق و آذربایجان با واسطه صورت گرفته و در حال‌حاضر پیگیر دریافت کارت بازرگانی و صادرات توسط خود شرکت به کشورهای همسایه هستیم. در صورت حمایت مشتریان و خرید و فروش در بازار ظرفیت تولید ماهانه تا ۱۰ دستگاه از این محصول دانش بنیان در شرکت وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha