گروه‌های کُر مورد حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرند/رعایت استانداردها

تهران- ایرنا- آهنگساز و خواننده گروه کُر، توجه و حمایت را تنها راه پیشرفت این گروه‌ها دانست و گفت: بسیاری از گروه‌های کُر مورد توجه قرار نمی‌گیرند و بعضی از آنها منحل شدند، بخش‌های دولتی و خصوصی باید از گروه‌های کُر حمایت کنند تا آنها بتوانند حتی به صورت بین‌المللی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کسری حاجی زاده خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و ترانه‌سرا متولد سال ۱۳۷۴ است، وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. حاجی زاده پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» به سرپرستی و خوانندگی حسین ضروری درآمد.

وی خواننده کُر گروه کُر و ارکستر آوای شفق بوده و به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی را داشته است، حاجی زاده همچنین در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش همکاری داشته است، با این هنرمند گفت وگویی درباره ویژگی‌های خواننده گروه کُر، وضعیت این گروه‌ها در کشور، استانداردهای گروه کُر در ایران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

حاجی زاده درباره ویژگی‌های گروه‌های کُر اظهارداشت: یک خواننده کُر باید توانایی خواندن بسیار ژوست و بدون فالشی را داشته باشد و بتواند بهترین ارتباط را با رهبر ارکستر و سایر اعضای گروه داشته باشد و ما بهترین‌ها را در کشور خودمان داریم اما متاسفانه بسیاری از گروه‌های کُر منحل شدند و نتوانستیم از این استعدادها به درستی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به جایگاه گروه‌های کُر در ایران گفت: به گروه‌های کُر در ایران برخلاف تمامی دنیا از طرف مسئولان کمترین توجه می‌شود. در تمامی دنیا گروه‌های کُر و ارکسترها در مهمترین مراسم و جایگاه‌ها آثاری را اجرا می‌کنند و حتی نقش بسزایی در مراسم مذهبی دارند اما در ایران کمترین اهمیت به آنها داده می‌شود و بعضی از گروه‌ها یا منحل شده‌اند و یا در آستانه فروپاشی هستند. مهمترین موضوع این است که بخش‌های دولتی و خصوصی باید از گروه‌های کُر و ارکسترها حمایت کنند تا آنها بتوانند حتی به صورت بین‌المللی فعالیت کنند.

گروه‌های کُر مورد حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرند/رعایت استانداردها

این خواننده کُر افزود: به طور کلی در تمامی دنیا بیشترین توجه به موسیقی عامه پسند و پاپ بیشتر است اما به سایر گروه‌ها و سبک‌ها نیز توجه کافی می‌شود و این یک امر طبیعی در بازار موسیقی جهان است اما در ایران هیچ گونه توجهی به این گروه‌ها نمی‌شود. کدام بیلبوردی را دیدید که یک گروه کر را تبلیغ کند؟ کدام رسانه تصویری را دیدید که در یک مناسبت از یک گروه کُر دعوت کند؟ در حالی که در کشورهای دیگر حتی در مراسم معارفه یک رئیس جمهور از گروه‌های کُر نیز دعوت می‌شود. تنها راه پیشرفت این گروه‌ها توجه و حمایت‌های کافی از آنهاست.

الگوی جذب مخاطب برای برنامه‌های ارکستر و گروه کُر

حاجی زاده درباره الگوی جذب مخاطب برای برنامه‌های ارکستر و گروه کُر بیان کرد: در تمامی دنیا مردم انتخاب می‌کنند که چه گروهی توانایی اجرا و ارزش حمایت شدن دارد و چه گروهی ندارد. فضا برای ارائه آثار و اجراها باز است و به راحتی تفاوت‌های گروه‌ها مشخص می‌شود اما در ایران به این صورت نیست و بیشترین زمان و ارزش را به موسیقی‌های پاپ می‌دهند و کمترین توجه به گروه‌های کُر می‌شود و حتی خیلی وقت‌ها اعضای گروه‌ها به جای گرفتن دستمزد از جیب خودشان برای هزینه تمرینات و اجرا هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به استانداردهای گروه کُر اظهارداشت: یک خواننده یا نوازنده در گروه کُر و ارکستر در هر جایگاهی که باشد و هر توانایی که داشته باشد حداقل نیازمند ۲ ساعت تمرین در روز است. زمانی که تعداد زیادی نوازنده و خواننده کُر کنار هم قرار می‌گیرند یک نفر اگر کوچکترین اشتباهی را انجام دهد، ممکن است سبب شود تمامی اعضای کنار خود را هم سردرگم کند و سبب بروز یک فاجعه شود در نتیجه تمرین شخصی و گروهی برای اعضا در روز، امر بسیار مهمی است و این تمرین‌ها باید هر روز تکرار شود.

این خواننده کُر گفت: انتخاب اعضای متعهد و حرفه‌ای مهمترین موضوع در گروه‌های کُر است و کوچکترین اشتباه اعضا سبب بروز یک فاجعه در اجرا می‌شود. پس اگر یک فرد متعهد تمرین‌ها را به صورت منظم و دقیق انجام دهد و شخصیت حرفه‌ای و کار تیمی داشته باشد می‌تواند به گروه کُر کمک کند و آن را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha