۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۵
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85528169
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روند اجرای تفاهم‌نامه‌های خارجی پیگیری شود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر قابلیت اجرایی تفاهم‌نامه‌ها با طرف‌های خارجی گفت: باید سازوکاری برای پیگیری و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها ایجاد شود تا این فقط در حد کاغذبازی باقی نمانند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه شهید بهشتی، امید رضایی‌فر در نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور ، با اشاره به رویکرد جدید این مرکز گفت: مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و در حال حاضر به دنبال اتخاذ رویکردی نوین در زمینه تعاملات بین‌المللی علمی و فناوری است. 

وی در این نشست امروز (چهارشنبه) در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی از برنامه این وزارتخانه برای راه‌اندازی وب سایتی چند زبانه خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی این وب سایت، معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی کشور به مخاطبان بین‌المللی و تسهیل تعاملات علمی با سایر کشورهاست.

رضایی فر با تأکید بر نقش واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌ها در تولید محتوای علمی و پژوهشی، گفت: این واحدها باید با رویکردی مبتنی بر روابط عمومی، در تولید محتوای جذاب و قابل توجه برای مخاطبان بین‌المللی مشارکت فعال داشته باشند.

وی تمدن ایرانی و اسلامی را یکی از موضوعات محوری در تعاملات بین‌المللی برشمرد و گفت: معرفی دستاوردهای علمی و فرهنگی این تمدن به دنیا، می‌تواند به ارتقای جایگاه علمی و فرهنگی کشور در سطح جهان کمک کند. 

رضایی‌فر یکی از چالش‌های موجود در حوزه بین‌الملل را انعقاد تفاهم نامه‌های بدون قابلیت اجرایی دانست و گفت: باید سازوکاری برای پیگیری و اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با طرف‌های خارجی ایجاد شود تا این تفاهم‌نامه‌ها صرفاً در حد کاغذبازی باقی نمانند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در پایان سخنان خود، سامانه نان را به عنوان سکوی مناسب برای تسهیل تعاملات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری معرفی کرد و گفت: این سامانه می‌تواند به عنوان بستری برای تبادل‌ایده‌ها و نیازهای علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران و سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها؛ یعنی ارتقای جایگاه علمی کشور 

رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست، اظهار داشت: دانشگاه‌ها نماد قدرت کشور هستند و بین‌المللی‌سازی آن‌ها به معنای تبدیل شدن به نماد کشور در سطح جهانی است. هدف از بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، مطرح شدن در سطح دنیا و ارتقای جایگاه علمی کشور است.

محمودرضا آقامیری گفت: برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، باید چهره‌های علمی و پژوهشی کشور را به دنیا معرفی کنیم و خود را محدود به تعامل با دو یا سه کشور خاص نکنیم. نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تحت تأثیر فاکتورهای بین‌المللی است و برای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها باید بنیادهای علمی و پژوهشی آن‌ها را در سطح بین‌المللی تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی ایرانی شاغل در خارج از کشور باید به نحو احسن استفاده شود. برای تسریع و چابکی فرآیندهای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، باید جایگاه معاونت بین‌الملل را در ساختار سازمانی دانشگاه‌ها ارتقا داد و آن را به سطح قائم مقامی رئیس دانشگاه رساند.

برگزاری نمایشگاه علم و فناوری در آذرماه

 رئیس بنیاد علمی اکو از برگزاری نمایشگاهی با موضوع علم و فناوری در آذرماه امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران به کشورهای عضو اکو و سایر کشورهای منطقه است.

سید کمال طیبی نیز در این نشست از برگزاری یک نمایشگاه مهم در حوزه علم و فناوری در آذرماه امسال خبر داد و از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران دعوت کرد تا در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند.

رئیس بنیاد علمی اکو گفت: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران به کشورهای عضو اکو و سایر کشورهای منطقه است و می‌تواند به بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور کمک کند.

طیبی در این نشست به ارائه چارچوب همکاری های علمی، آموزشی و فناورانه در قالب بنیاد علمی اکو پرداخت و با تشریح اهداف و رسالت این بنیاد، بر نقش مهم آن در توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین کشورهای عضو اکو تاکید کرد.

سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO) در سال ۱۹۶۵ با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی بین سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد. بعدها افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز به این سازمان پیوستند.

توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو از طریق تشویق تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک، ترویج همکاریهای فنی و علمی بین کشورهای عضو، توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشورهای عضو و حفظ و تحکیم صلح و ثبات در منطقه از اهداف اصلی سازمان اکو است.

فعالیت‌های اکو در زمینه‌های مختلفی از جمله تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و گردشگری فعالیت می‌کند. این سازمان همچنین برنامه‌های متعددی برای ترویج همکاری‌های علمی و پژوهشی بین کشورهای عضو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha