تمرکز بر تغییرات اقلیمی و تاب‌آوری به‌عنوان مهمترین چالش‌های شهرهای آینده بریکس

تهران - ایرنا - «نیازها، اولویت‌ها و توسعه: شهرهای بریکس آینده» موضوع و محور اصلی سخنان معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر کشورمان در نشست مدنی بریکس در مسکو بود.

به گزارش ایرنا از هلال‌احمر؛ راضیه عالیشوندی  در نشست مدنی بریکس (BRICS) در شهر مسکو درباره «نیازها، اولویت‌ها و توسعه: شهرهای بریکس آینده» سخن گفت. 

وی با استقبال از ایده گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین چالش‌های روز در این نشست، اظهار کرد: توسعه شهرهای آینده در کشورهای عضو ‌گروه بریکس با تمرکز بر تغییرات اقلیمی و تاب‌آوری شهری تمام توجهات را به خود جلب کرده است و امروزه تغییرات اقلیمی نه تنها یک چالش جهانی، بلکه فرصتی برای بازتعریف نحوه زندگی در شهرها جهت تداوم نسل‌های آینده است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر ادامه داد: شهرها به عنوان محل جدید زندگی مدنی انسان شناخته می‌شوند و در نظام نوین مدیریت شهری، شهرها بر اساس وضعیت و نوع فعالیت اقتصادی طبقه‌بندی می‌گردند. شهرهای نوین به سکویی برای بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شده‌اند و مهمترین چالش‌های پیش‌روی شهرهای بریکس (BRICS)، تنش های آبی، اسکان غیر رسمی، مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، حمل و نقل ناپایدار و ترافیک سنگین هستند.

وی در ادامه افزود: چالش‌های مورد اشاره از عوامل تشدیدکننده تغییرات اقلیمی و آثار مخرب آن در شهرها و حومۀ آنها است و افزایش تاب آوری در برابر مخاطرات اقلیمی‌بیش از گذشته در این شهرها احساس می‌گردد، به طوری که اگر شهرها تاب‌آور نشوند و به سمت هماهنگی با تغییرات اقلیمی حرکت نکنند، در آینده شاهد فروپاشی اجتماعی در فضاهای شهری خواهیم بود. لذا اولویت‌هایی که به توسعه پایدار و مقاوم‌سازی شهرها کمک می‌کنند، اقدامات پیش‌بینی کننده هستند که باید برای مقابله با این چالش‌ها در نظر گرفته شوند.

عالیشوندی؛ مدیریت داده‌ها و پیش‌بینی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، سیستم‌های هشدار زودهنگام را به عنوان سیاست‌های پیشگیرانه عنوان و اظهار کرد: همزمان تاب‌آوری و پایداری شهری نیز باید افزایش یابد.

وی‌تاکید کرد: تاب‌آوری شهری به معنای توانایی شهرها در مقابله و بازیابی سریع از بحران‌ها و بلایای طبیعی است و افزایش تاب‌آوری شهرها نیازمند رویکردهای چندجانبه و جامع است که با طراحی و ساخت زیرساخت‌های مقاوم، مدیریت منابع طبیعی، تقویت جوامع محلی، برنامه‌ریزی شهری انعطاف‌پذیر، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و از همه مهمتر آموزش و ظرفیت سازی در جوامع و با استفاده از شبکه داوطلبی و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌پذیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مؤسسه‌ای مردم‌نهاد و عام‌المنفعه امدادی و بین‌المللی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدمات بشردوستانه داوطلبانه اعضای خود، توانسته است از طریق شعب خود زمینه‌های تاب‌آوری، امدادی، درمانی و کمک‌های بشردوستانه را فراهم آورد و به ‌واسطه گستردگی پهنه سرزمینی ایران، تجربیات ارزنده‌ای در خصوص فعالیت‌های پیشگیرانه، مطالبه‌گری و امدادی گوناگون در مناطق دارای اقلیم متنوع و شرایط زمین‌شناسی متفاوت در میان اقوام و فرهنگ‌های متنوع، به دست آورد و قادر به تبادل تجربیات خود در حوزه‌های مطالبه‌گری و هوشمندسازی با مدیران عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی) است.

همچنین استفاده از ظرفیت خلاقیت جوانان بواسطه ایجاد پایگاه‌های اجتماعی مردم‌محور به نام «خانه‌های هلال» در شهرهای بزرگ و کوچک را به خصوص شهرهای آسیب‌دیده از تغییرات اقلیمی در مرکز، جنوب و شرق کشور ایران دارد تا در آینده شاهد پیشرفت اقتصادی برای همه اعضای جوامع شهری باشیم.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت خاطر نشان ساخت، با توجه به چالش های موجود، فعالیت‌های پژوهشی و زیست محیطی را به طور جدی در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌ایم. به طوری که در سال گذشته با مشارکت ۱۲ هزار داوطلب،۱۰۰ هزار درخت را در مدت زمان ۱۹ و ۴۳ ثانیه در ۴۱۸ شهر کشور کاشته‌ایم و در این زمینه یک رکورد جهانی ثبت کردیم و در سال جاری نیز با مشارکت ۸۱ هزار داوطلب تعداد ۵ میلیون درخت را با اولویت زیست بوم هر منطقه و بیابان زدایی کاشته‌ایم که بخشی از آنها درختان دارویی با اولویت اقتصادی و کشاورزی پایدار بودند.

عالیشوندی در خاتمه سخنان خود، پیشنهاد کرد که نشست‌های برخط و حضوری به میزبانی شهرهای عضو بریکس با حضور نمایندگان تشکل‌های مدنی برای توسعۀ دیپلماسی شهروندی و دیپلماسی شهری به منظور انتقال تجارب و همکاری‌های بین المللی برای کاهش آثار یا سازگاری با تغییرات اقلیمی‌برگزار شود.

وی تأکید کرد: موضوعاتی از قبیل تغییرات اقلیمی، بیابان‌زدایی، تاب‌آوری شهری و اقتصاد؛ چالش‌های بزرگی هستند که نیازمند اقدامات فوری و قاطعانه می‌باشند و همه متعهد به همکاری با یکدیگر جهت توسعه شهرهای آینده بریکس به عنوان شهرهای پایدار هستیم.  همۀ ما  ساکن یک زمین هستیم و یک نژاد به نام انسانیت داریم، پس بیایید با هم برای آینده‌ای بهتر و پایدارتر تلاش کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha