۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85528692
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ تن بذر از جنگل‌های خراسان‌شمالی برداشت شد

۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۶
کد خبر: 85528692
۲ تن بذر از جنگل‌های خراسان‌شمالی برداشت شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۲ تن بذر در سالجاری از سطح جنگل های هیرکانی منطقه درکش شهرستان سملقان برداشت شد.

شهرام عسگری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سالجاری از محل اعتبارات ملی برای توسعه و غنی سازی جنگل های هیرکانی استان در قالب طرح صیانت از جنگل های شمالی هزینه شد.

وی افزود: بذر بلوط، زبان گنجشگ، ارغوان، بادامشک و زرشک از گونه هایی است که جنگل های هیرکانی را تقویت می کند.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: برای حفظ و توسعه جنگل های استان با برداشت بذر از این مناطق در محدوده های مشخص در توسعه جنگل کاری گام جدی خواهیم برداشت.

عسگری یادآور شد: قرار است بعد از برداشت نهال آنها را در گلدان های مخصوص نگهداری کنند و بعد از تولید آنها به نهال دوباره در مناطقی که نهال برداشت شده اند برای محافظت و توسعه پهنای جنگل ها در منطقه دوباره کشت شوند.

به گزارش ایرنا، جنگل‌های پهن برگ خزری در حوزه پارک ملی خراسان شمالی پایان می یابد و به جنگل‌های کوهستانی خشک و نیمه خشک و ناحیه رویشی ارس خراسان شمالی متصل می شود.

با وجود اینکه جنگل‌های هیرکانی مرطوب پس از طی کیلومترها از این استان پایان یافته و همچنین افزایش ارتفاع از سطح دریا نیز وجود داشته است اما در اثر وجود اقلیم خاص محلی و تجمع رطوبت در دامنه های شمال کوه های آلاداغ منجر به جنگل‌های ناحیه نیمه مرطوب شده که به جنگلهای پهن برگ خزری و هیرکانی شباهت دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha