۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85528824
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پوتین: به ایجاد نظم جهانی عادلانه با محوریت سازمان ملل متعهد هستیم

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان به ایجاد یک نظم جهانی عادلانه با محوریت سازمان ملل متعهد هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین امروز (پنجشنبه) در این نشست در آستانه پایتخت قزاقستان، گفت: یک بار دیگر بر تعهد تمام کشورها برای ایجاد یک نظم جهانی عادلانه مبتنی بر محوریت نقش سازمان ملل و تعهد کشورها به شراکت سودمندانه دوجانبه تاکید می‌کنیم.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد که هدف دراز مدت برای گسترش بیشتر همکاری در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، انرژی، کشاورزی، فناوری‌های بالا و ابتکار در پروژه راهبرد توسعه‌ای سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۵، است.

ولادیمیر پوتین در ادامه بیانیه نشست آستانه را موکد بر تعهد به تشکیل نظم جهانی چندقطبی منصفانه دانست.

وی ادامه داد: روسیه برای تعامل و مشارکت در سازمان همکاری شانگهای اهمیت بسیاری قائل است؛ تعامل بر اساس اصول برابری و با در نظر گرفتن منافع در حال توسعه است.

رئیس جمهور روسیه یکی از وظایف سازمان همکاری شانگهای را حفظ امنیت عنوان کرد و گفت که در این راستا تصمیم برای تغییر ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی این سازمان در نظر گرفته شده است.

او ابراز امیدواری کرد: ساختار ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای به یک مرکز جهانی تبدیل خواهد شد که به تمامی تهدیدات امنیتی پاسخ خواهد داد. مبارزه با افراط گرایی در فضای سازمان همکاری شانگهای با برنامه همکاری مصوب در اجلاس سران این سازمان تسهیل خواهد شد.

پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت: روابط نزدیک اقتصادی در سازمان همکاری شانگهای سود آشکاری را برای همه شرکت‌کنندگان به همراه دارد و چشم انداز تعمیق همکاری در اقتصاد مشخص است.

وی افزود: جهان چندقطبی به واقعیت تبدیل شده است و دایره دولت هایی که از نظم جهانی عادلانه حمایت می کنند در حال گسترش است.

رئیس جمهوری روسیه، سازمان همکاری شانگهای را در کنار بریکس از ارکان اصلی نظم نوظهور جهانی خواند و افزود: سازمان همکاری شانگهای و بریکس لوکوموتیو قدرتمند فرآیندهای توسعه جهانی و ایجاد نظام چندقطبی واقعی هستند.

حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز مساله اوکراین

پوتین همچنین اعلام کرد: روسیه همواره از حل و فصل مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک اوضاع در اوکراین حمایت کرده و می‌کند.

وی افزود: گزینه پیشنهادی روسیه برای حل و فصل اوضاع در اوکراین، در صورتی که کی یف و حامیان غربی آن آماده باشند، امکان توقف درگیری ها را فراهم می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان به عضویت این سازمان درآمدند. ایران در سال ۲۰۲۲ به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

این سازمان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری یک نظم جهانی «چند جانبه» است که تحت سلطه ایالات متحده نباشد. در کنار آن گروه بریکس هم به عنوان یکی از سازمان‌های ضد غربی شناخته می‌شود که با گرفتن اعضای جدید سعی در افزایش اجماع خود دارد.

سازمان همکاری شانگهای کشورهایی را با جمعیتی حدود ۳.۵ میلیارد نفر متحد می‌کند، بنابراین اعضای آن به دنبال فائق آمدن بر طیف وسیعی از مشکلات ازجمله تروریسم، آلودگی زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha