رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

مسکو- ایرنا- رئیس دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ معتقد است: ایالات متحده آمریکا و اروپا عمدتاً با «شستشوی مغزی» رقبای خود را به‌طور نامحسوس تضعیف می‌کنند اما روسیه برای اطمینان از پایداری توسعه اجتماعی و اقتصادی خود، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و در حال حاضر شرایط متفاوتی را برای آموزش مهندسان جوان خود ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ امپراتور کاترین دوم، ولادیمیر لیتویننکو این سخنان را در نشستی با دکتر محمدرضا حسنی‌آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین (ع) و پس از امضای تفاهم‌نامه مشترک بین این دو دانشگاه در جریان سفر هیأت ایرانی به سن‌پترزبورگ بیان کرد.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

رؤسای این دو دانشگاه در راستای ایجاد مراکز مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی و نیز تبادل دانشجو واستاد تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
این تفاهم‌نامه همکاری به امضای رئیس این دانشگاه و در نشست رؤسای دو دانشگاه روسی و ایرانی در سن پترزبورگ در حاشیه این آیین، پروژه‌های خاص مورد علاقه طرفین مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

انتقاد از سیستم آموزشی تحمیل شده از غرب به کشورهای در حال توسعه
رئیس دانشگاه معدن سنت پترزبورگ در این نشست با اشاره به طرح بهبود سیستم آموزش عالی روسیه که به صورت آزمایشی در برخی دانشگاه‌های این کشور در حال اجرا است، گفت:‌ یکی از جدی ترین مشکلات زمان ما کمبود مهندسان توانمندی است که بتوانند بازدهی فرآیند استخراج و کل زنجیره تولید محصولات را افزایش دهند.
لیتویننکو ادامه داد:‌این وضعیت تقریباً برای همه کشورهای جهان وجود دارد زیرا سیستم آموزشی دو سطحی تحمیل شده توسط غرب بر کشورهای در حال توسعه عملاً آموزش متخصصان مستقیماً برای تولید را مستثنی می کند.
وی تصریح کرد:‌ ایالات متحده آمریکا و اروپا عمدتاً با «شستشوی مغزی» رقبای خود را به‌طور نامحسوس تضعیف می‌کنند اما روسیه برای اطمینان از پایداری توسعه اجتماعی و اقتصادی خود، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و در حال حاضر شرایط متفاوتی را برای آموزش مهندسان جوان خود ایجاد می کند.
رئیس دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ ادامه داد:‌ سخت‌ترین بخش این است که اطمینان حاصل کنیم دانشجویان مهارت‌ها و تجربه عملی را کسب می‌کنند؛ به عنوان مثال حفاری را در نظر بگیرید. بر کسی پوشیده نیست که شرکت های تخصصی از انواع مختلفی از تجهیزات استفاده می کنند که هم از نظر نوع واحدهای نرم‌افزاری و هم از نظر موقعیت مکانی، یعنی دریایی یا خشکی، و با روش حرکت و فناوری های حفاری مورد استفاده متفاوت است.
وی ادامه داد: وظیفه ما نه تنها این است که جوانان را با همه این دکل ها آشنا کنیم، بلکه به آنها فرصت دهیم تا خودشان آموزش ببینند.
لیتویننکو تاکید کرد: ما نیاز داریم که دانشجویان ساعت‌های مشخصی روی ماشین‌های مختلف کار کنند، که به طور چشمگیری مهارت آنها را افزایش می‌دهد.
این مقام دانشگاهی روس گفت:‌ برای این منظور، دانشگاه معدن سن پترزبورگ با نصب انواع تجهیزات حفاری، نوسازی گسترده سایت آموزشی و تحقیقاتی سابلینو را با هزینه شخصی خود انجام داد. اکنون دانشجویان می‌توانند نه تنها آشنایی، بلکه تمرینات صنعتی کامل را نیز در آنجا انجام دهند و پس از پایان سال چهارم تحصیلی، با داشتن تجربه خاصی به شرکت‌ها بیایند. با این حال، موفقیت پروژه آزمایشی نه تنها به سرمایه گذاری، بلکه به توانایی جامعه دانشگاهی و همچنین تحول ذهنی بستگی دارد.
لیتویننکو با بیان اینکه مأموریت استادان در دانشگاه‌ها تغییر کرده است، گفت:‌ یک استاد مدرن باید قبل از هر چیز احساس کند که مسئولیت ۱۰ تا ۲۰ دانشجو را تا پایان بر عهده دارد. تا این افراد تا زمان فارغ التحصیلی نه تنها دانش نظری، بلکه مهارت های عملی لازم برای پیشرفت حرفه ای خود را نیز کسب کنند. ما سرمایه‌های هنگفتی را در نوسازی آموزش مهندسی سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما عامل انسانی، مانند همیشه، دارای اولویت است.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

آمادگی دانشگاه امام حسین (ع) برای تقویت همکاری‌ها
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز در این نشست گفت: تجربه دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ در ارتقای آموزش عالی در آینده نه تنها برای دانشگاه‌های روسیه، بلکه برای دانشگاه‌های بسیاری از کشورها مفید خواهد بود.
حسنی‌آهنگر با بیان اینکه مباحث بسیاری در مورد معایب آشکار سیستم دو سطحی آموزش در سراسر جهان مطرح شده است، ابزار امیدواری کرد که کشور روسیه در برنامه تحول فرایند آموزشی خود به موفقیت دست یابد.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه آمادگی این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ در راستای ارتقای سطح رفاه و عدالت در سراسر جهان اعلام کرد.
در پایان این نشست، نمایندگان دو دانشگاه ایرانی و روسی، پیشنهادهای خود برای نقشه راه آینده همکاری‌ها را مطرح کردند.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

سخنرانی در دانشگاه سن پترزبورگ
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) همچنین در جمع دانشجویان و برخی اساتید دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: منشور دانشگاه امام حسین (ع) پس از بررسی و تجزیه و تحلیل، مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب تدوین و افق‌های این دانشگاه بر اساس آن ترسیم شده است.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است

حسنی‌آهنگر ادامه داد: ما در ۴۳ رشته مقطع دکتری و ۱۸۷ رشته دوره کارشناسی ارشد داریم و در رشته های نوظهور و مهم در حکمرانی مانند مدیریت، اقتصاد و حوزه فضایی نیز بررسی های انجام شده است.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشت: دانشجویان ما هدفمند جذب می شوند و خدا را شکرگزاریم که در بسیاری از رزمایش‌های سپاه تولیدات و محصولات این دانشگاه را مشاهده می کنیم.

رئیس دانشگاه روس:‌ غرب به دنبال شستشوی مغزی برای حذف رقبا است


حسنی آهنگر که در راستای توسعه مبادلات علمی میان دانشگاه‌های ایران به روسیه سفر کرده است،‌ همچنین در سفر به مسکو و طی نشستی با رئیس دانشگاه اقتصادی پلخانوف مسکو، تفاهم‌نامه همکاری با این دانشگاه امضا کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha