به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای شبکه خبری سی. ان. ان، یکی از گروههای زیرمجموعه شرکت فولکس واگن آلمان، ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) اعلام کرده بود توربینهای گازی خود را به یک شرکت دولتی چینی خواهد فروخت اما بررسی دولت آلمان که در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) آغاز شد، این نگرانی را ایجاد کرد که چین ممکن است از این توربین های گازی برای تامین انرژی کشتی های جنگی استفاده کند.
تصمیم برای لغو کردن این معامله تنها چند هفته پس از آن گرفته شد که اتحادیه اروپا تعرفههای خودروهای الکتریکی از چین را افزایش داد و باعث اختلاف تجاری با پکن شد.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: برلین از سرمایهگذاری شرکتهای خارجی استقبال میکند اما فناوریهای مرتبط با «امنیت عمومی» باید در برابر کشورهایی که «شاید همیشه روابط دوستانه با ما نداشته باشند» محافظت شود.
در همان کنفرانس مطبوعاتی، نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت: از تصمیم دولت به دلایل امنیتی استقبال می کنیم.
بر اساس آمار دولت آلمان، برلین و پکن سال گذشته کالاهایی به ارزش ۲۵۵ میلیارد یورو (۲۷۵.۳ میلیارد دلار) مبادله کردند. با این حال روابط دو طرف در سالهای اخیر پر تنش بوده، زیرا آلمان تلاش میکند از تولیدکنندگان محلی محافظت کند و وابستگی خود به چین را کاهش دهد.
آلمان پس از جنگ اوکراین به دلیل روابط نزدیک اقتصادی خود با روسیه، به ویژه وابستگی شدید به گاز طبیعی روسیه، به شدت آسیب دید و میخواهد خطرات اتفاق مشابه در آینده را کاهش دهد.
پیش از این در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱)، آلمان فروش یکی از کارخانه های نیمهرسانای خود به یک شرکت فناوری متعلق به چین را نیز به دلیل نگرانی های امنیتی لغو کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: چین با سیاسی شدن همکاری تجاری عادی مخالف است و ما امیدواریم که آلمان محیط تجاری منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض را برای شرکتهای سراسر جهان از جمله شرکتهای چینی فراهم کند.
افزایش تعرفه های اتحادیه اروپا که می تواند تا ۳۸ درصد به هزینه واردات خودروی الکتریکی از چین اضافه کند، از روز جمعه برای یک دوره اولیه چهار ماهه اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا باید تا نوامبر (آبان) تصمیم بگیرد که آیا این تعرفه ها را برای پنج سال تصویب کند یا خیر.
نظر شما