دستیابی به دانش شبیه‌سازی رانندگی با فناوری‌ های پیشرفته

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس از راه‌اندازی آزمایشگاه شبیه‌ساز رانندگی بر اساس فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تربیت مدرس، امین میرزا بروجردیان، در این خصوص اظهار داشت: به دلیل بالا بودن آمار فوتی‌های سالانه رانندگی در کشور از ۱۵ سال قبل به فکر ایجاد رشته تخصصی مهندسی ایمنی راه افتادیم. پس از انجام تحقیقات بین المللی و اعلام موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶، رشته مهندسی ایمنی راه و ترابری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد. از زمان ایجاد این رشته تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته و فارغ التحصیلان این رشته دارای فرصت‌های شغلی متنوع در وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و شرکت های خصوصی مهندسان مشاور راه و ترافیک هستند.

عضو هیأت علمی گروه راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران ادامه داد: یکی از زمینه‌های تحقیقاتی در این رشته، موضوع بررسی رفتار رانندگان با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی است که از موضوعات روز دنیا بوده و در مرزهای دانش قرار دارد. از این رو تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس، طراحی و راه اندازی آزمایشگاه شبیه‌ساز رانندگی را در دستور کار خود قرار داد.

آموزش، انجام مطالعات و طرح‌های تحقیقاتی توسط دستگاه شبیه‌ساز

بروجردیان درباره کارکردهای این دستگاه تصریح کرد: شبیه ساز رانندگی دارای سه کارکرد اصلی است. یک بخش آن مربوط به آموزش رانندگی است که در کشور با اشکالات جدی روبه رو است. تحقیقات نشان داده سنجش بسیاری از مهارت‌های رانندگی مثل کنترل وسیله نقلیه در تداخلات با سایر وسایل نقلیه و عابر پیاده یا آزمایش سبقت و هوش هیجانی در زمان بروز بحران به لحاظ عملی در آموزشگاه‌های رانندگی و هنگام آزمون رانندگی، امکان پذیر نیست. به عبارتی افراد بعد از گرفتن گواهینامه رانندگی و مواجه عملی اشکالات خود را متوجه می‌شوند که گاهی صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بنابراین دستگاه شبیه‌ساز رانندگی امکان اصلاح روند آموزش رانندگی و بررسی صلاحیت اخذ گواهینامه، برای افراد را فراهم می‌کند. استفاده از این دستگاه در آموزشگاه‌های رانندگی کشور به نوعی باعث ایجاد تحول در آموزش شده و با سنجش واقعی توانایی افراد در رانندگی، تا حدود قابل توجهی از بروز تصادفات به دلیل نداشتن مهارت کافی رانندگان جلوگیری می‌کند.

وی افزود: از طرفی امکان آموزش رانندگی در شرایط بحرانی برای راننده‌های خاص مانند راننده آمبولانس، پلیس و آتش نشان که در محیط واقعی وجود ندارد، در دستگاه شبیه ساز امکان پذیر است.

بروجردیان کارکرد دیگر این دستگاه را، انجام مطالعات ایمنی شبکه راه‌های کشور دانست و خاطر نشان کرد: در این آزمایشگاه، تمام شرایط راه‌ها از جمله شرایط جوی مختلف، موقعیت‌های ترافیکی، وضعیت هندسی محیط مانند کوهستان، دشت، تپه ماهور و تمام موقعیت‌های راه از جمله تقاطع، میدان‌ها، بزرگراه‌ها و غیره به صورت سه بعدی قابل مدلسازی است و این امکان را فراهم می کند تا قبل از آنکه راه ساخته شود، موقعیت‌های خطرناک شناسایی و ایمن‌سازی شوند که این موضوع تحول اساسی در فرایند طراحی مسیر پروژه های راه محسوب می شود و به نوعی پیشگیری از حوادث را به جای درمان پس از حادثه ممکن می سازد.

وی با بیان اینکه استفاده از این دستگاه در مطالعات ایمنی قطعات پرتصادف راه‌ها گام اساسی به شمار می آید، گفت: در دستگاه شبیه‌ساز رانندگی هر قطعۀ پرتصادف چه درون شهری و چه برون شهری با جزئیات کامل طراحی و پیاده‌سازی می‌شود تا با آسیب‌شناسی دقیق قطعه پرتصادف، راهکارهای ایمن‌سازی مشخص شود سپس انواع راهکارهای مختلف در این دستگاه بررسی و پس از آن بهترین دستورالعمل به لحاظ فنی و اقتصادی شناسایی و ارائه می‌شود. از این طریق علاوه بر ایمن سازی، از هدر رفت سرمایه نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

عضو هیأت علمی گروه راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست خاطر نشان کرد: کارگرد دیگر این فناوری انجام طرح های تحقیقاتی است که در میدان عمل امکان بررسی آنها دشوار است. برای نمونه آیین نامه طراحی هندسی راه‌های ایران ترجمه آیین نامه‌های مربوط به راه‌های آمریکاست. در حالیکه این آیین نامه مطابق با سبک رانندگی رانندگان آمریکایی، نوع وسایل نقلیه و شرایط راه‌های آن‌ها تنظیم شده است و باید با انجام کارهای تحقیقاتی، بومی سازی شود که این امکان در دستگاه شبیه ساز رانندگی فراهم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha