نورشرق: فدراسیون فوتبال شرایط فعالیت شفاف ایجنت‌ها را فراهم کند

تهران - ایرنا - رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: انتظار ما از فدراسیون این است که با نظارت و کنترل کافی در بخش واسطه‌های نقل و انتقالات، ایجنت‌ها و کارگزاران فوتبال، امکان فعالیت شفاف، صحیح و منطبق با ضوابط و مقررات را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، جمشید نورشرق روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: موضوع واسطه‌های نقل‌وانتقالات، ایجنت‌ها یا کارگزاران فوتبالی که خود این عبارت هم در سال‌های گذشته بر حسب تصمیم‌های فیفا دستخوش تغییراتی شده، با توجه به جمیع شرایط موضوع بااهمیتی است و بخش مهمی از صنعت فوتبال در اختیار شاغلین این حوزه است.

وی ادامه داد: انتظار ما از فدراسیون فوتبال این است که با نظارت و کنترل کافی در این بخش، امکان فعالیت شفاف، صحیح و منطبق با ضوابط و مقررات را فراهم کند. ما در گذشته و در سال ۹۷ مقرراتی در خصوص واسطه‌های نقل‌و انتقالات داشتیم که در این سال‌ها با توجه به تغییراتی که در فیفا انجام شده باید آن هم به روز می‌شد که در نهایت اواخر سال گذشته متن جدید به تصویب هیات رئیسه فدراسیون رسید.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال یادآور شد: دستورالعمل ناظر بر قراردادها هم حسب مورد و به لحاظ ارتباط با واسطه‌ها، پرداخته و یکی از تاکیدات مهم که به تصویب هم رسیده این است که اشخاصی حق اشتغال در این حوزه را دارند که دارای پروانه فعالیت مرتبط داشته باشند.

نورشرق تصریح کرد: این پروانه معتبر داخلی یا خارجی است. فیفا برای ارائه این پروانه، براساس امتحاناتی که ۲ بار در سال برگزار می‌کند و از سال ۲۰۲۵ این آزمون یک‌بار در طول سال برگزار خواهد شد، پروانه صادر می‌کند و تنها این افراد می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی یادآور شد: اکنون اشخاصی در این حوزه کار می‌کنند که دارای این مجوز نیستند و به همین دلیل نظارتی روی کار آنها نخواهد بود،‌ طبق مقررات به صراحت آمده فقط افراد دارای مجوز می‌توانند کار کنند. برای اشتغال به شغل کارگزاری در فوتبال ساماندهی بیشتری نسبت به قبل انجام شده، هرچند می‌دانیم شاید اشکالاتی در کار باشد و باید شرایط بررسی و اصلاحاتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تخلفی هم اگر رخ دهد، ارکان قضایی فدراسیون فوتبال رسیدگی می‌کنند. در گذشته هم موارد متعددی را داشتیم که کمیته اخلاق به آن رسیدگی کرده است. اگر موضوعی به کمیته وضعیت، ارتباط پیدا کند بر اساس مقررات جدید، تخلفات متعددی ممکن است رخ بدهد و حتماً به آن رسیدگی خواهیم کرد.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: البته تلاش ما این است که اگر تخلفاتی رخ دهد، آن را به حداقل برسانیم. در فاصله چند روزه که مقررات در سامانه بارگذاری شد، تماس‌های مختلفی داشتیم و اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد که یا مستند نبوده یا قابل اثبات نیست. نکته مهم این است که مواردی که عنوان می‌شود باید قابل استناد و ثابت شدن باشد. 

نورشرق گفت: ممکن است موارد به شکلی مطرح شود که انتقال آن دهان به دهان بوده و قابلیت اثبات نداشته باشد. چند روز پیش اطلاع دادند در باشگاهی با شخصی که مجوز ندارد، کار می‌کنند و بازیکن معرفی می‌شود. توصیه کردم مقررات را ببینید که صراحتا این کار منع شده و اعلام کنند تا فدراسیون فوتبال هم برخورد لازم را داشته باشد.

وی در واکنش به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در خصوص واسطه‌های نقل‌وانتقالاتی گزارشی منتشر نمی‌شود، اظهار داشت: استثنایی در این خصوص وجود ندارد اما ساز و کار انتشار آرای کمیته اخلاق بر اساس چارچوبی است که در خود این کمیته حاکم است و آنها بیشتر می‌توانند توضیح دهند اما می‌توانم بگویم هیچ استثنایی نیست.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در خصوص طرح دعوی باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند، گفت: این پرونده به تازگی به کمیته وضعیت بازیکنان ارجاع شده و مانند سایر پرونده‌ها، بررسی خواهد شد.آنچه که از سوی این باشگاه به عنوان طرح دعوی مطرح شده را به طرف مقابل ارائه کرده و منتظر پاسخ هستیم. جلسه رسیدگی به زودی برگزار خواهد شد و اگر پرونده نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشد، کمتیه وضعیت بازیکنان بعد از مشورتی که با اعضا خواهد داشت در این خصوص اعلام نظر خواهد کرد.

نورشرق در مورد به ‌روز کردن اسامی کارگزاران رسمی، گفت: اسامی آن‌ها به روز شده، این مجوزها به صورت سالانه تمدید می‌شود و اسامی این افراد در سامانه بارگذاری شده است. فدراسیون فوتبال به این موضوع ورود جدی خواهد داشت و افرادی که پروانه معتبر دارند این درخواست را دارند نسبت به افرادی که مجوز ندارند، اعمال قانون به درستی اعمال شود که این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه مالیاتی تمام افرادی که با مجوز فعالیت می‌کنند مکلف هستند تمام قراردادها را در کمیته تعیین وضعیت ثبت کنند و به اطلاع سازمان لیگ برسانند. بدون شک مراجع مالیاتی از گردش مالی آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و مالیات را پرداخت می‌کنند، ولی اشخاصی هم هستند که شاید بدون پروانه معتبر وارد این فعالیت شوند که این تبعیضی بین افراد خواهد بود.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در جامعه واژه کارگزاری با کلمه دلالی برابری می‌کند که بار منفی هم ممکن است به همراه داشته باشد. در قانون تجارت ما شغل دلالی تعریف شده است که این شغل قائم به شخص است یعنی خودش باید فعالیت کند و نباید نماینده‌ای را معرفی کند.

نورشرق در خصوص اینکه آیا این موضوع کارگزاری انحصار ایجاد خواهد کرد یا خیر گفت: این موضوع انحصار ایجاد می‌کند و پیامدهایی دارد و فدراسیون فوتبال باید به سمتی برود که این فضا از بین برود. مدیران باشگاه‌ها باید کنترل بیشتری در این خصوص داشته باشند و در قانون همه چیز صحیح و شفاف است و باید به آن عمل کرد.

رئیس کمیته تعیین وضعیت ادامه داد: هرچه ابزارهای سخت گیرانه‌تر برای کنترل این موضوع که انتظار جامعه است، اعمال شود به نظرم شاغلین این حرفه هم انتظار دارند از فعالیت افراد بدون مجوز جلوگیری شود. دلایل متعددی وجود دارد. در حوزه مالیاتی؛ کسانی که با مجوز فعالیت می‌کنند، مکلف هستند با تمام قراردادها را در کمیته وضعیت ثبت کنند و به اطلاع سازمان لیگ برسانند. طبیعتا مراجع مالیاتی از گردش مالی آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و مالیاتشان پرداخته می‌شود ولی اشخاصی که مجوز ندارند و حضور سنگینی در نقل و انتقالات دارند، همین مساله مالیاتی اقتضا می‌کند ورود جدی شود تا این تبعیض ناروا رقم بخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha