۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85532764
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعیین حریم چهار محوطه تاریخی خراسان‌شمالی در دستورکار قرار گرفت

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: تعیین حریم چهار محوطه تاریخی در شهرستان های بجنورد، فاروج و اسفراین با هدف معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی استان در دستورکار قرار گرفت.

محمدرضا قهرمانیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این محوطه های تاریخی شامل «کلاته یاور» و «ینگه قلعه» بجنورد، «تپه یام» فاروج و تپه فریمان اسفراین است.

وی افزود: تدوین ضوابط و شیوه نامه های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها هر ساله در حال اجراست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی یادآور شد: «تپه معصوم زاده» در بجنورد، «ویرانشهر» در فاروج، «منجاق» بام و صفی آباد و «تپه حیدران» جاجرم نیز در سال گذشته تعیین حریم شدند.

به گفته قهرمانیان؛ حریم، محدوده‌ای است که برای آثار تاریخی بر اساس قانون موجود و در راستای حفظ آن تعیین اثر می‌شود.

وی با اشاره به آغاز کاووش های باستان شناسی در محوطه «ویرانشهر» فاروج، گفت: فصل ۶ کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر شهرستان فاروج از روز گذشته با همکاری دانشگاه تهران و سرپرستی میثم لباف خانیکی آغاز شد.

قهرمانیان ادامه داد: پیش از این کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر پیرو تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موزه لوور پاریس انجام می شد.

محوطه تاریخی ویران شهر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر فاروج و در شرق استان خراسان شمالی واقع شده است، این منطقه که سرچشمه‌های اترک را در خود جای داده است از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرار داشته و عبور یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب بر اهمیت زیستی آن منطقه افزوده است.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha