مرض شیرین و تلخی زندگی

قزوین - ایرنا - بیماری مزمن دیابت که به واسطه عوامل متعدد و مختلفی انسان امروز را درگیر خود کرده به معضلی برای جوامع مختلف بدل ساخته، مساله ای که گاهی زندگی روزمره افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیابت به عنوان یک بیماری پیشرونده از اولویت های اصلی برنامه های پیشگیری و درمانی محسوب می شود، چرا که بیشترین آمار پرونده بیماری های مزمن در مراکز تامین اجتماعی مربوط به بیماری های فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ است و آمارها نشان می دهد که ۸۶ درصد از بیماران مزمن در سطح کشور دچار بیماری دیابت و فشار خون هستند و به همین علت نیز در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی بیشتری قرار دارند.

این روزها که پای صحبت افراد مسن جامعه می نشینی از بیماری خاموش و خطرناک خود یعنی دیابت یا قند خون صحبت می کنند و این موضوع فقط به افراد مسن مربوط نمی شود، چرا که دامنه این بیماری امروزه بسیار گسترده شده و حتی کودکان و جوانان را نیز به خود مبتلا ساخته است.

براساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، قزوین از نظر بیماری دیابت جایگاه یازدهم را در کشور به خود اختصاص داده است که با توجه به گستردگی شیوع این بیماری در جهان، ایران و به طبع آن استان قزوین نیاز است تا در خصوص ویژگی ها، علایم ایجاد کننده این بیماری و نحوه درمان آن بیشتر بدانیم که در همین خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین با منیژه نوری مقدم، کارشناس متخصص بیماری های مزمن مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قزوین به گفت و گو نشسته است.

مرض شیرین و تلخی زندگی

ایرنا. برای شروع این گفت و گو تعریفی از بیماری دیابت ارایه دهید.

بایستی اذعان داشت که مواد غذایی در بدن انسان به عنوان یک سوخت برای تولید انرژی عمل می کند که در نهایت به یک قند ساده به نام گلوکز تبدیل می شود، گلوکز وارد جریان خون و سپس سلول ها می شود و برای تولید انرژی و رشد بدن مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که قند به علت وارد نشدن به سلول ها در خون باقی بماند، قند خون افزایش می یابد که این روند بیماری دیابت را ایجاد می کند.

ایرنا. تعداد بیماران دیابتی و فشار خون در سطح قزوین به چه میزان است؟

۷۶ هزار پرونده برای بیماران مزمن در سازمان تامین اجتماعی استان قزوین وجود دارد که از این تعداد، ۲۵ هزار پرونده مربوط به بیماران دیابتی و ۴۲ هزار پرونده شامل بیماران فشار خون است، در عین حال نیز ۱۲ هزار پرونده مربوط به بیماران قلبی می شود.

ایرنا. وضعیت آزمایش های غربالگری بیماری دیابت در قزوین به چه صورت است؟

غربالگری های مختلفی در سراسر استان در خصوص بیماری دیابت صورت گرفته و بیشتر شهروندان بر این باورند که سالم هستند اما متاسفانه بعد از انجام آزمایش ها حدود ۸۰۰ شهروند قزوینی در معرض دیابت بودند و تقریبا ۵۰۰ نفر هم به این بیماری مبتلا شده بودند، در واقع هدف از غربالگری انجام شده پیشگیری از ابتلا و در صورت ابتلا، کنترل عوارض ناشی از این بیماری بود.

ایرنا. رشد دیابت در استان قزوین تا چه حد است؟

بیماری دیابت نزدیک به ۲۰ سال است که کشور و به طبع آن استان قزوین را درگیر خود کرده و رشد بسزایی نیز در این استان دارد، اکثر بیماران دیابتی در استان قزوین بالای ۴۰ سال هستند اما سبک زندگی، نوع تغذیه و افزایش چاقی باعث شده تا کاهش میانگین سنی را در مبتلایان به این بیماری شاهد باشیم.

مرض شیرین و تلخی زندگی

ایرنا. علائم و عوارض مبتلا شدن به این بیماری چیست؟

علائم شاخص ابتلا به دیابت از جمله تعریق زیاد، لاغرشدن، پرنوشی و پر ادراری را شامل می شود که شهروندان با مشاهده این علایم باید آزمایش دوره‌ای انجام دهند و همچنین براساس آمارهای بهداشتی، افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار آنفارکتوس قلبی و ۷.۶ درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند و ۱۳۲ درصد خطر مرگ‌ و میر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند و همچنین کوری چشم، نارسایی کلیه، قطع انگشتان پا نیز از جمله عوارض شدید بیماری های دیابت در صورت عدم کنترل این بیماری است.

ایرنا. چه اقداماتی برای کنترل این بیماری در استان به انجام رسیده است؟

غربالگری، شناسایی و کنترل بیماری دیابت در تمامی ۱۰ مرکز درمانی تامین اجتماعی استان قزوین که شامل ۲ بیمارستان و هشت درمانگاه است، صورت می گیرد و شهروندان می توانند با مراجعه به این مراکز از تشدید بیماری جلوگیری کرده و مراحل درمانی خود را آغاز کنند.

ایرنا. پزشکان چه وظیفه ای در خصوص این بیماری و کنترل آن دارند؟

مهمترین وظیفه پزشکان آشنا کردن بیماران با راه حل های موجود در جهت کنترل و آگاه سازی افرادی است که هنوز بدن سالمی دارند و به این بیماری مبتلا نشده اند، چرا که بسیاری از افراد تغذیه غذایی صحیح و اصولی ندارند در حالی که مواد غذایی بر ایجاد این بیماری بسیار موثر عمل می کند.

برای مثال مصرف بسیاری از میوه های قندی همانند هندوانه، انگور، گلابی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مضر است و باعث افزایش قند خون، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت می شود اما عموم مردم از میزان قند موجود در میوه ها بی خبر هستند.

ایرنا. دولت در خصوص بیماری دیابت چه اقدامات مثبتی می تواند انجام دهد؟

یکی از کارهایی که دولت می تواند در خصوص بیماری دیابت انجام دهد این است که برنامه ریزی های درست و اصولی در خصوص نحوه درست راه اندازی واحدهای فست فود در سطح خیابان ها و مراکز شهری داشته باشد و بر آنها نیز نظارت و کنترل کند چرا که اگر به طور واقعی دغدغه مند مردم هستیم باید بیشتر در جهت غذاهای سالم و خوراکی های مفید قدم برداریم و این اتفاق تنها با همکاری دستگاه های مختلف امکان پذیر است.

مرض شیرین و تلخی زندگی

ایرنا. توصیه شما به خانواده ها در جهت پیشگیری از دیابت چیست؟

خانواده هایی که فست فود و شیرینی جات بالایی در طول هفته مصرف می کنند توجه داشته باشند که بیماری های چربی خون، فشار خون، و بیماری های قلبی در یک قدمی آنها قرار دارد و باید نسبت به تغذیه اصولی خود همت بگمارند.

خانواده و افراد همچنین هفته ای ۱۵۰ دقیقه به طور متوسط ورزش کنند و در عین حال نیز مراجعه منظم به پزشک در جهت کنترل قند خون و انجام چکاپ های مورد نیاز فراموش نشود چرا که انجام این کار بسیار حایز اهمیت بوده و باید افراد توجه زیادی به این مسایل داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha