۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۹
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85533051
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

۱۹ رقم جدید گندم و جو در همدان به کشاورزان معرفی شد

همدان - ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: با تلاش موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۹ رقم جدید گندم و جو دیم برای کشت در اقلیم سرد و معتدل استان به کشاورزان معرفی شد.

محمد یزداندوست روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: معرفی این ارقام در جریان گردهمایی کشاورزان به مناسبت روز انتقال یافته های تحقیقاتی کشت غلات دیم انجام شد.

این مسوول گفت: در این گردهمایی آخرین و جدید ترین پژوهش های انجام شده در رابطه با اصول زراعت صحیح غلات دیم شامل تغذیه مطلوب، تناوب صحیح زراعی و خاک‌ورزی حفاظتی در اختیار بهره برداران و مروجان بخش کشاورزی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ادامه نشست امروز که با حضور بهره برداران و کارشناسان کشاورزی برگزار شد، بهره برداران از مراکز تولید ارقام جدید غلات دیم که در دست معرفی هستند، بازدید به عمل آمد.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی نامناسب در سال های اخیر و تنوع اقلیمی در استان همدان لازم است که ارقام متناسب با شرایط اقلیمی مناطق در استان توزیع شوند و اقدامات ترویجی بیشتر ی جهت بالا بردن ضریب نفوذ این ارقام در مناطق صورت گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای اصول کشاورزی حفاظتی در استان همدان به منظور حفظ منابع آب و خاک و تامین امنیت غذایی، خاطر نشان کرد که در این راستا باید جهت تبدیل آیش زرد به سبز در اراضی دیم از محصولات جایگزین مناسب نظیر گیاهان علوفه ای و روغنی در تناوب با گندم دیم استفاده شود.

یزداندوست تاکید کرد: حمایت از دیم کاران و تامین ادوات مناسب جهت کاشت و برداشت محصولات جایگزین، خرید تضمینی بذر این محصولات و تامین ادوات مناسب جهت اجرای خاک‌ورزی حفاظتی ضروری است.

به گزارش ایرنا، امسال پیش بینی می شود حدود یک میلیون تن غلات شامل گندم و جو در مزارع استان همدان برداشت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha