سوددهی شرکت‌های تامین اجتماعی و افتتاح ۴۰مرکز درمانی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- سازمان تأمین‌اجتماعی با داشتن بیش از ۴۶ میلیون بیمه‌شده اصلی و تبعی در دولت سیزدهم توانست نه تنها سوددهی شرکت‌های خود را به بیش از ۴۵ درصد برساند، بلکه بیش از ۴۰ مرکز درمانی و بیمارستانی را نیز به مدار خدمت رسانی اضافه کرد.

گروه جامعه ایرنا - سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین و مهمترین سازمان بیمه اجتماعی کشور، با داشتن بیش از ۴۶ میلیون بیمه‌شده اصلی و تبعی، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بیش از نیمی از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه می‌کند.

سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم در زمان حاضر بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی مشتمل بر ۷۹ بیمارستان ملکی و هیات‌مدیره‌ای و بیش از ۳۲۰ مرکز درمان سرپایی در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول ارائه خدمات متنوع و گوناگون سلامت به بیمه‌شدگان هستند که این خدمات به شکل ۱۰۰ درصد رایگان به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود.

در سال گذشته بیش ۶۷ میلیون بار مراجعه بیمه‌شدگان به پزشکان عمومی، متخصص، فوق‌تخصص و دندانپزشکان مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور انجام شده است.

تعهدات بیمه تامین اجتماعی شامل حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری، حوادث، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری (به تازگی پوشش نازایی هم اضافه شده، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، پروتز و اورتز (تأمین هزینه وسایل کمک پزشکی)، غرامت نقص عضو مقطوع و کمک هزینه ازدواج است.

سازمان تامین اجتماعی با دارا بودن ۷۰ هزار نیرو دستاوردهای بزرگی را طی سال های اخیر به دست آورده و این مسیر همچنان استمرار دارد، به ویژه در دولت سیزدهم اقدامات به یادماندنی در تمامی بخش ها به ثمر نشست که در تاریخ فعالیت های این سازمان کم سابقه بوده است.

در تاریخ کشورمان به دلیل اهمیت و دربرگیری فعالیت های سازمان تامین اجتماعی ۱۹ تا ۲۵ تیرماه به عنوان هفته تامین اجتماعی نامگذاری شده است که برای این ایام برنامه های متنوعی در راستای تبیین و تشریح دستاوردها و مهمترین اقدامات در نظر گرفته شده است.

امروز و در نخستین روز از هفته تامین اجتماعی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران و جمعی از کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی با حضور در مرقد مطهر امام راحل (ره) با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان از دیگر محورهای برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی برای این هفته است که در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد و رویکرد اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در برگزاری این مناسبت، تعامل مؤثر و هم‌افزا با مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان (بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان) است.

دیدار با مسئولان ارشد کشوری و استانی با هدف ارائه گزارش عملکرد و تبیین نظام مسائل سازمان تأمین‌اجتماعی، بازدید از مراکز درمانی و عیادت از بیماران، بازدید از مراکز تولیدی و کارگاه‌های صنعتی، برگزاری همایش سراسری با موضوع تحقق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، دیدار با خانواده معزز شهدا و نیز برپایی میز خدمت در نمازهای جمعه و مراکز پرتردد شهرها برای معرفی خدمات و دستاوردهای تأمین‌اجتماعی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده به مناسبت گرامیداشت این هفته است.

روزهای این هفته با عناوین مختلف نامگذاری شده است که بر این اساس سه‌شنبه - ۱۹ تیرماه - تأمین‌اجتماعی پایدار در مسیر تحقق سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، چهارشنبه - ۲۰ تیرماه - تأمین‌اجتماعی کارآمد؛ حامی کارآفرینی، جهش تولید و بسترساز مشارکت مردمی، پنج‌شنبه- ۲۱ تیر - تأمین‌اجتماعی؛ ایجاد تحول، تحقق عدالت و ارتقای اعتماد، جمعه - ۲۲ تیرماه - تأمین‌اجتماعی؛ تسهیل خدمات از مسیر تحقق تأمین‌اجتماعی هوشمند، شنبه - ۲۳ تیرماه - تأمین‌اجتماعی؛ تحقق شفافیت، پاسخگویی و نظارت مردمی، یکشنبه - ۲۴ تیرماه- تأمین‌اجتماعی؛ تکریم کارگران و بازنشستگان، حامی خانواده ایرانی و دوشنبه - ۲۵ تیر - تأمین‌اجتماعی؛ توسعه مستمر خدمات بیمه‌ای و درمانی تعیین شده است.

در رابطه با اهم فعالیت ها و تلاش های سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، مدیرعامل این سازمان در گفت و گویی اتفاقات درحوزه بیمه ای را کم سابقه عنوان کرد و گفت: در حالی که پرداخت مستمری‌ها در دوره قبل به سختی انجام می‌شد، امروز بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان مستمری ماهانه بدون حتی یک ریال استقراض پرداخت می‌شود و همه این‌ها با دستان پرتوان کارکنان این سازمان رقم خورد.

توسعه پوشش بیمه‌ای برای ۲.۵ میلیون نفر

میرهاشم موسوی افزود: از محل ۲.۵ میلیون نفر توسعه پوشش بیمه‌ای که در این دوره رقم خورد، بیش از ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد به منابع پایدار این سازمان اضافه شد. امروز درآمد ماهانه ما بیش از مستمری ماهانه‌ای است که پرداخت می‌کنیم و چنانکه قبلاً وعده دادیم از امسال می‌توانیم مازاد درآمد سازمان را به بخش سرمایه‌گذاری اختصاص بدهیم و از این بابت درخواست می شود دولت بعدی نیز ادامه‌دهنده این مسیر باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر همراهی همکاران و عزم جمعی در سازمان تأمین‌اجتماعی نبود، به طور قطع چنین دستاوردهایی رقم نمی‌خورد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که این عزم پیدا شد، همت، پشتکار و عزم جهادی شخص رئیس‌جمهور آیت‌الله شهید رئیسی بود. ما هر چه دویدیم به پای ایشان نرسیدیم و این عزم را همه دیدند و همین روحیه و رویکرد ایشان، عزم و اراده مدیران و کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی را تقویت کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بیان کرد: طبیعی است اگر کسی به راه خدمت به مردم ایمان داشته باشد، نتیجه را خداوند تضمین می‌کند و دیدیم که در دولت مردمی سیزدهم این اتفاق رقم خورد.

موسوی با تأکید بر اینکه در هفته تأمین‌اجتماعی باید همه این دستاوردها به خوبی در همه استان‌ها تبیین و این امانت به صحت و سلامت به مسئولان بعدی منتقل شود، گفت: تا نفس داریم باید به این مردم خدمت کنیم و همین خدمت به مردم است که ارج و احترام را برای خادمان ملت به دنبال دارد. در روایات داریم که یک خدمت به مردم، معادل هفتاد سال عبادت شبانه‌روزی است و این چیز کمی نیست و بالعکس اگر در این راه کوتاهی کنیم، به طور قطع دچار خسران خواهیم شد.

از پرداخت ۵۳ همت مستمری ماهانه تا افزایش ۸۸ همت درآمد در دولت مردمی

بهره‌برداری از بیش از ۴۰ مرکز درمانی تخصصی، فوق‌تخصصی و بیمارستانی

وی در ادامه با اشاره به تحول ایجاد شده در خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: با وجود تنگناهای مالی که در سازمان وجود داشت، در این مدت کوتاه و در دوره اخیر مدیریتی، خدمات متعدد درمانی قابل توجهی را به خدمات سازمان اضافه کردیم و ارائه خدمات درمانی در زمینه بیماری‌های خاص، توسعه خدمات الکترونیکی و گسترش درمان مستقیم در این دولت رقم خورد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: با وجود چالش‌ها بیش از ۴۰ مرکز درمانی تخصصی، فوق‌تخصصی و بیمارستانی به بهره‌برداری رسید؛ چرا که باور داریم با توجه به هزینه‌های کمرشکن حوزه سلامت، درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، سپر مبارزه با فقر در عرصه سلامت است.

موسوی با اشاره به دستاوردهای این سازمان در حوزه اقتصادی، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، سوددهی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان کمتر از ۴۵ درصد نبوده است و این مسیری است که می‌تواند در دولت بعدی نیز استمرار پیدا کند.

وی با انتقاد از برخی تأکیدات افراطی در زمینه بحران‌زدگی صندوق‌های بازنشستگی از سوی برخی جریان‌ها گفت: صندوق‌های بازنشستگی نباید بحران‌زده نشان داده شود و اگر درست برنامه‌ریزی شود و اصلاحات به موقع صورت بگیرد، صندوق‌های بازنشستگی بازدهی خوبی خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یادآورشد: همه صندوق‌های بازنشستگی در جهان، پس از پشت سر گذاشتن دوران جوانی و رسیدن به میانسالی و کهنسالی، حوزه اقتصادی خود را اصلاح می‌کنند. در این راستا دو اقدام متناسب‌سازی حجم دارایی صندوق با تولید ناخالص داخلی و افزایش سود دارایی‌ها، کارهایی است که باید برای رفع معضلات صندوق‌های بازنشستگی انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha