در شورای شهر تهران چه گذشت؟

تهران بزرگ- ایرنا- نحوه آذین‌بندی پایتخت، عملکرد موفق شهرداری در وصول بودجه متمم، حواشی پایتخت پس از انتخابات و جمع‌آوری درختان خشک از موضوعات مهم جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران امروز سه شنبه در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره کارتخوان‌های اتوبوس تاکید کرد: شهروندانی که مقید هستند می‌گویند شماره حسابی اعلام شود تا مبالغ را پرداخت کنند. راننده‌ها هم حق دریافت پول نقد را ندارند و مردم نیز پول نقد به همراه ندارند. مدیرعامل سازمان فاوا در این باره می‌گویید که این مسئولیت بر عهده آنها نیست و درست می‌گوید. باید معاونت حمل و نقل و ترافیک امکانات را خریداری و نصب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: آیا این موضوع در تراز شهرداری تهران که مدعی توسعه هوشمندسازی پایتخت است؟ از شهرداری می خواهیم هرچه سریعتر این دستگاه‌ها را نصب و مشکل را حل کند.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این عضو شورای شهر گفت: بر اساس آنچه پرسیدیم گفتند قطعی دستگاه‌ها نادر است، شرکت واحد اتوبوسرانی باید دستگاه ها را نصب کند و گزارش آن را سریعتر تهیه و ارائه کند. هم فاوا و هم شرکت واحد از هم در این مورد گلایه داشتند. ما تذکر کتبی می دهیم که موضوع را حل کنند.

امانی همچنین با اشاره به پرچم‌های عزاداری حسینی نصب شده در عرشه پل‌های شهر نیز گفت: پرچم جمهوری اسلامی در عرشه پل‌ها برداشته شده و به درستی پرچم عزا نصب شده اما بهتر بود حداقل یک پرچم کشور را در کنار پرچم‌های عزاداری نگه می‌داشتیم.

وی ادامه داد: مشاهدات نشان می دهد که همه پرچم‌های مقدس جمهوری اسلامی از عرشه پل‌ها جمع آوری شده و حتی یک پرچم هم نیست، در گذشته تمام پرچم‌ها، پرچم جمهوری اسلامی بوده که برداشته شده و به درستی پرچم عزا نصب شده اما می‌توانستند یک پرچم جمهوری اسلامی را همچنان نصب نگه دارند. امیدواریم این روند اصلاح شود.

پرچم‌های بیشتری در فضاهای مختلف نصب شود

ادامه سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: در اعیاد رسمی، ملی و مذهبی می توان پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران را به تعداد بیشتر در فضاهای مختلف نصب کرد و هیچ اشاره ای به جایگزینی این پرچم‌ها نشده است. متأسفانه برخی افراد و برخی مدیران شهرداری در تفسیر این موضوع اشتباه برداشت کردند.

وی درباره آذین‌بندی شهری تهران به مناسبت ماه محرم نیز افزود: در این زمینه از اهتمام سازمان زیباسازی قدردانی می‌کنم. با تذکری که در مورد آذین بندی شهری تهران به مناسبت ماه محرم داشتم، اقدامات بهتر و بیشتری صورت گرفته اما از نکته ای سوء برداشت شده؛ مخالف برافراشتن پرچم عزاداری نیستم و در مورد عدم نصب این پرچم‌ها صحبت کردم.

نجفی تأکید کرد: بهتر است افراد به جای اظهارنظرهای زودهنگام در مورد آیین نامه‌های مربوطه تحقیق و مطالعه داشته باشند.

در پاسخ به این اظهارات، رئیس شورای شهر تهران گفت: جایگاههایی رسمی برای نصب پرچم داریم که سه اندازه دارد، در تدوین قانون پرچم بنده حضور داشتم و می دانم که اندازه مصوب دارند. پرچم جمهوری اسلامی که مقابل وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها برافراشته می شود، در مواقع عزا نیمه بر افراشته می شود اما در دیگر نقاط شهر برای اعلام عزا و شادی نصب می شود که استانداردها نیز رعایت نمی شود.

چمران همچنین با اشاره به مصوبه نصب پرچم های رسمی در پایتخت افزود: ما مصوبه ای نیز در دوره چهارم داشتیم که البته کسی دست نزده است؛ این مصوبه در مورد پرچم های شهرداری در مناطق مختلف است. وقتی ۳۰ پرچم روی یک پل نصب می شود باید حتما یک مورد پرچم جمهوری اسلامی به عنوان شاخص وجود باشد.

درختان خشک شده جمع آوری شوند

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با تذکری راجع به جمع آوری درختان خشک گفت: درختان خشک پس از ثبت در سامانه نهال جمع آوری شوند؛ چراکه ممکن است این درختان آسیب زا باشند. باید تعیین تکلیف در این زمینه صورت بگیرد چراکه یک آفت جدی است. شهرداری باید با جدیت موضوع را دنبال کند و نباید کوتاهی شود.

وی تاکید کرد: موضوع آبیاری فضای سبز به صورت جدی باید پیگیری شود و دادستان موضوع را پیگیری کرده و اگر بوستان های جنگلی خشک شوند باید مشخص شود که چه کسانی اهمال کردند و به دنبال خشک شدن درختان هستند. معاونت خدمات شهری باید با جدیت بیشتری موضوع را دنبال کند. ما نسبت به این موضوع گلایه داریم.

پیرهادی در ادامه درباره تصدی سرپرستی در شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون مدت زمان تصدی سرپرستی در سازمان ها سه ماه است، در شرایط خاص تا سه ماه دیگر قابل تمدید است اما امروز شاهد این هستیم که برخی پست ها در شهرداری به صورت سرپرستی است و وقتی پیگیری کردیم معاون منابع انسانی گفت که باید به استعلامات پاسخ داده شود تا حکم قطعی بدهیم.

وی افزود: مراجع نظارتی گفتند که اگر بگویند کدامیک از سرپرستی‌ها از سه ماه بیشتر شده اعلام کنند تا استعلامات انجام شود. یکی از مدیران از مهرماه سال قبل سرپرست است. نباید این رویه ادامه دار باشد چون موجب دلسردی کارکنان می‌شود.

عملکرد موفق شهرداری در وصول بودجه متمم

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه امروز شورا گفت: هزینه‌های نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین با تخصیص هفت هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی ۱۲ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۴۰ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار دو درصد است.

وی افزود: بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است که ۴۴ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان آن پایدار و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ناپایدار است.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ مشخص شد که متمم بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری مبلغ ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود.

کاشانی گفت: درآمدها نیز در این متمم ۸۵ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان به میزان ۸۲ درصد، منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای ۱۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان معادل ۱۱ درصد، منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان معادل پنج درصد است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در ۱۲ ماهه سال قبل ۱۱۶ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان وصول شد که نسبت به وصولی کل بودجه متمم ۱۱۲ درصد است و شهرداری عملکرد موفقی در این زمینه داشته است. از این رقم مجموع عملکرد نقد ۱۰۵ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان و ۱۱ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان غیرنقد بوده است.

کاشانی با بیان اینکه قرار بر اخذ تسهیلات هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بود که شهرداری دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است، یادآور شد: منابع حاصل از آورده شهرداری در پروژه مشارکتی در متمم بودجه حدود ۳۴ میلیارد تومان تعیین شده بود که ۲ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان ثبت شده و قابل تأمل است و باید در مورد آن توضیح داده شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ نیز مجموع منابع نقدی و غیر نقدی ۱۳ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه هشت درصد است.

وی ادامه داد: در فصل اول موضوع درآمدها باید در دو ماهه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۰ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان به حیطه وصول درمی آمد که ۱۲ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد وصول شده است.

کاشانی با بیان اینکه در منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز باید دو هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان وصول می شد که مبلغ ۴۲۸ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد وصول شده است، خاطرنشان کرد: در منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی باید دو هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان وصول می شد که مبلغ ۸۱۸ میلیارد تومان معادل ۳۲ درصد وصول شده است.
خزانه دار شورای شهر گفت: باید در ۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۵ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان وصول شود که اکنون مبلغ ۱۳ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان وصول شده و به عبارتی درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب ۵۳ درصد است.

نباید کارنامه خود را آتش بزنیم

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی به همدلی و وفاق نیاز داریم، گفت: امروز روز انسجام نیروهای انقلابی است. شرایط کشور ایجاب می کند که نیروهای انقلاب با هم همدل و همراه باشند و اینکه موضوع امضای گروهی که مشخص نیست چه کسانی هستند، مطرح کنیم درست نیست.

سروری ادامه داد: ما به عنوان نماینده شورا باید مدافع حقوق شورا باشیم. اگر این روند مخرب و پوپولیستی قرار باشد ادامه پیدا کند، فردا برای رئیس جمهور و وزیر هم این امضاها جمع می‌شوند که درست نیست.

نایب رئیس شورای شهر افزود: به عنوان اعضای شورا نباید از فضایی که شهر را به هم می‌ریزد، حمایت کنیم و به آن ضریب دهیم. همه قبول دارند شهردار تهران از مبانی نظام دفاع کرد.

سروری گفت: از اینکه عده ای با خوشحالی به این موضوع ضریب دادند، تعجب می کنم. ما در چنین شرایطی به همدلی و وفاق نیاز داریم. اقداماتی که در حوزه حمل و نقل، فضای سبز، آسفالت و دیگر بخش ها انجام می شود، کارنامه ماست و نباید آتش به کارنامه خود بزنیم. نباید پس از انتخابات، مردم را در فرایند کاذب قرار دهیم. طی دو سال گذشته آسفالت‌ریزی در معابر افزایش جدی را شاهد بودیم، همکاران ما تلاش بیشتری در این زمینه خواهند داشت که تلاش آنها قابل قدردانی است.

به گفته وی؛ دوربرگردان بزرگراه شهید همدانی که باعث کاهش ۲.۵ کیلومتری مسیر شهروندان شده هم اتفاق خوبی است و از کسانی که تلاش می کنند بهره برداری این پروژه ها را به اطلاع مردم برسانند.

سروری با بیان اینکه توزیع کالاهای اساسی در توافق بین دولت و شهرداری به صورت هوشمند در سامانه شهرزاد هموار شده است، تصریح کرد: این موضوع اقدام ممتازی است که توسط شهرداری تهران اجرا شده و اگر ایراداتی داشته باشد رفع خواهد شد و در دیگر شهرها نیز به اجرا می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha