پیشرفت ۴۰ درصدی فاز ۲ فرودگاه امام(ره)/ رشد ۲۰۳ درصدی جابه‌جایی مسافر

تهران- ایرنا- مدیرعامل شهر فرودگاه امام خمینی(ره) با اشاره به استارت خوردن فاز ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: فاز ۲ در دو مرحله در حال اجرا است که مرحله نخست یعنی «اقدامات زود هنگام»، پیشرفت ۴۰ فیزیکی درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید چلندری» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری ارائه عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم افزود: فاز اقدامات زودهنگام شامل باندهای جنوبی، پل‌های ارتباطی و غیره است که با همکاری کنسرسیومی از یک شرکت چینی و قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه فاز ۱ این فرودگاه دیگر پاسخگوی نیازها نبود، گفت: اجرای فاز ۲ آرزوی ۲۰ ساله مردم ایران بود، زیرا فرودگاه امام مهم‌ترین و بزرگترین فرودگاه کشور به وسعت ۱۴ هزار هکتار است.

این مقام مسئول با اشاره به تهاتر نفت و استجازه رهبر معظم انقلاب برای اجرای این پروژه، خاطرنشان‌کرد: قرارداد ما در این زمینه ۲.۵ میلیارد یورو است که تاکنون ۵۰۰ میلیون یوروی آن تخصیص یافته و بر همین اساس نیز قرارداد منعقد شده است و کار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نظارت و کنترل پروژه بر عهده طرف چینی است، تاکید کرد:‌ بر اساس صورت وضعیتی که این شرکت ارائه می‌دهد، نفت دریافت خواهد کرد.

رشد ۲۰۳ درصدی جابه‌جایی مسافران

چلندری در ادامه به افزایش جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ میلیون مسافر، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶.۶ میلیون مسافر، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷.۶ میلیون مسافر و از ابتدای امسال تا ۱۷ تیر ماه ۲.۵ میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شدند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰۳ درصدی نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: تعداد پروازها از این فرودگاه در سال ۱۴۰۰، ۳۱هزار و ۴۰۰ پرواز بود که در سال ۱۴۰۱ به ۴۵ هزار پرواز، در سال ۱۴۰۲ به ۴۹ هزار و ۲۰۰ پرواز و تا ۱۷ تیر ماه امسال به ۱۶ هزار پرواز رسید و پیش بینی می‌شود امسال رشد ۱۷ درصدی داشته باشد.

شفاف‌سازی قراردادها

چلندری به شفاف‌سازی قراردادها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که شهر فرودگاهی اما را تحویل گرفتم، مجموع درآمدهای آن ۹۰۰ میلیارد تومان بود، این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سال گذشته به حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به هشت‌هزار میلیارد تومان برسد.

وی همچنین از افزایش فرکانس‌های پروازی خبر داد و گفت: اکنون از این فرودگاه به ۸۰ شهر در ۳۵ کشور جهان پرواز انجام می‌شود.

مدیرعامل شهر فرودگاه امام خمینی(ره) همچنین خاطرنشان‌کرد: برای نخستین بار ساخت پنج هزار واحد مسکونی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام(ره) برای فعالان در صنعت هواپیمایی در دستور کار قرار گرفته است.

پروژه‌های شهر فرودگاهی

وی گفت: اکنون هفت پروژه عمرانی به ارزش یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است، علاوه بر آن فاز نخست هسته پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی، ساختمان‌های فرودگاهی، چهار دستگاه آسانسور فرودگاه، دستگاهای کمک‌ناوبری در حال اجراست.

چلندری با اشاره به چهار پروژه در حال اجرا در فرودگاه امام، ارزش آنها را ۹۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و روکش آسفالت باندهای پروازی، فاز ۲ هسته پیشران و پروژه برطرف کردن مشکل کمبود آب در فرودگاه (به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان) از جمله این پروژه‌هاست.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی با یکی از نهادهای انقلابی خبر داد که در کمتر از یک ماه آینده به قرارداد تبدیل خواهد شد و گفت: مطابق این تفاهم‌نامه، احداث ساختمان عملیات فرودگاهی، عملیات آسفالت، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی و غیره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول، ارزش خرید و نصب دستگاه‌های کمک بازرسی این فرودگاه که برخی از آنها از ۲۰ سال پیش تاکنون ارتقا نیافته، یک هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه‌کرد: ۸۵۰ میلیارد تومان پروژه از جمله اورهال هواپیماها، ساخت آشیانه و تعمیر و نگهداری هواپیماها نیز به شکل BOT در حال بهره‌برداری و ساخت است.

فرودگاه مهرآباد

چلندری با تاکید بر اینکه فرودگاه مهرآباد به هیچ عنوان جمع نمی‌شود، بلکه باید توسعه و ارتقاء یابد، تصریح‌کرد: با وجود برخی مخالفت‌ها، معتقدم بخشی از پروازهای داخلی باید از مهرآباد به فرودگاه امام انتقال یابد.

وی خاطرنشان کرد:‌ به همین منظور ۲۰۰ هزار متر مربع ترمینال در فرودگاه امام(ره) برای پروازهای داخلی پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha