دیدار مشاور سیاست خارجی ترامپ با مقامات اروپایی در جریان نشست ناتو

تهران- ایرنا- رویترز از دیدار یکی از مشاوران «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با برخی سران اروپایی در جریان نشست پیمان نظامی ناتو در واشنگتن خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، چندین مقام بلندپایه اروپایی در جریان نشست جاری پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن با مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ دیدار کردند.

کیت کلاگ ژنرال بازنشسته که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، به عنوان رئیس ستاد شورای امنیت ملی خدمت می کرد، در این زمینه گفت که در روزهای اخیر با چند مقام اروپایی از جمله وزرای امور خارجه اروپایی دیدار کرده است. وی در مورد اسامی این مقامات خارجی و آنچه در این گفت‌وگوها مطرح شده هچ جزئیاتی ارائه نکرد.

رویترز در ادامه آورده است: مقامات اروپایی تشنه هرگونه اطلاعاتی هستند که بتوانند در صورت شکست جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) از سیاست خارجی ترامپ به دست آورند. در ماه‌های اخیر نیز دیپلمات‌های خارجی به طور مرتب با مقامات دولت ترامپ ملاقات کرده‌اند.

به زعم نویسنده این مطلب، از جمله نگرانی‌های اصلی دولت های اروپایی این است که ترامپ چگونه جنگ اوکراین و روابط آمریکا را با ناتو مدیریت خواهد کرد. چراکه این نامزد حزب جمهوری‌خواه پیش از این نسبت به ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین ابراز تردید و بارها نیز از کشورهای ناتو به خاطر تقبل هزینه‌های اندکی دفاعی انتقاد کرده است.

رویترز سپس به عملکرد ضعیف بایدن در مناظره ۲۷ ژوئن (۷ تیر) مقابل ترامپ پرداخت؛ وضعیتی که در پی آن برخی چهره‌های شناخته شده دموکرات و حامیان مالی این حزب خواستار کناره‌گیری وی از نامزدی انتخابات شدند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط وب سایت FiveThirtyEight ترامپ در حال حاضر ۲.۱ درصد از بایدن در سطح ملی پیشتاز است، در حالی که بایدن پیش از مناظره اندکی از رقیب خود پیشی گرفته بود.

از سوی دیگر، در حالیکه کلاگ هیچ جزئیاتی در مورد اسامی سران اروپایی که با آنها دیدار کرده، ارائه نداده است، تصویری را روز دوشنبه در رسانه "ایکس" منتشر کرد که از آن به عنوان یک «بحث غیررسمی» با روسلان استفانچو رئیس پارلمان اوکراین نام برد.

این مقام پیشین همراه با یکی دیگر از مشاوران رئیس جمهوری سابق در ماه ژوئن (خرداد)، طرحی را برای پایان جنگ اوکراین مشروط به هرگونه کمک آتی واشنگتن به ترامپ ارائه کردند که براساس آن تنها در صوتی کمک‌ها به این کشور درگیر ارائه می‌شود که پای میز مذاکره با روسیه بنشیند. ترامپ ر کارزارهای انتخاباتی خود بارها اعلام کرده است که این جنگ را ظرف ۲۴ ساعت خاتمه می‌دهد.

همزمان سه تن دیگر از مقامات سابق سیاست خارجی ترامپ که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که هیات‌های اروپایی برای دیدار در جریان نشست ناتو با آنها تماس گرفته‌اند، اما چنین ملاقات‌هایی به دلایل لجستیکی برگزار نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha