بورل از افزایش بودجه دفاعی کشورهای اروپایی پس از جنگ اوکراین خبر داد

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به واشنگتن سفر کرده است گفت؛ کشورهای عضو این اتحادیه، بودجه دفاعی خود را پس از آغاز جنگ در اوکراین، ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جوسپ بورل در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش‌بینی کرد که این میزان در سال جاری میلادی به ۲ درصد [تولید ناخالص داخلی] کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد و به تدریج طی سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین در تداوم سیاست خصمانه اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت که بروکسل به حمایت از اوکراین و ارسال سلاح به جبهه کی‌یف ادامه خواهد داد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه افزود: خوشحالم که چند لحظه پیش شنیدم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که روسیه نمی تواند پیروز شود، زیرا ما پول بیشتری خرج خواهیم کرد و ظرفیت صنعت [نظامی] خود را افزایش خواهیم داد.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با این حال احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری و قطع کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، اروپایی‌ها را نگران کرده است. ترامپ اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از کی‌یف متوقف خواهد شد.

کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر از برنامه خود برای تداوم حمایت مالی از اوکراین خبر داده‌اند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم در جریان میزگردی در واشنگتن، به خبرنگاران گفت که این ائتلاف نظامی قرار است به منظور تداوم حمایت از اوکراین یک فرماندهی جدید و تعهدات مالی تازه‌ای ایجاد کند.

با این حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در اظهار نظری گفته بود که اروپا توان مالی لازم برای جبران حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین را نخواهد داشت.

گفتنی است نشست سران ناتو دیروز (سه‌شنبه) در واشنگتن آغاز شد و تا فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha