۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85537602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدال جاسوسی استرالیا و روسیه

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85537602
جدال جاسوسی استرالیا و روسیه
«ریس کرشاو» (Reece Kershaw )، کمیسر پلیس فدرال استرالیا

تهران – ایرنا – سرویس های امنیتی استرالیا با متهم کردن زوج دو تابعیتی استرالیایی – روسی به جاسوسی برای مسکو، موجب شده‌اند تا نزاعی بر سر این مساله بین دوطرف شکل گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز از مبدا سیدنی با انتشار این خبر گزارش داد که پلیس فدرال استرالیا (AFP) و سازمان اطلاعات امنیت این کشور (ASIO) زوج روسی دارای گذرنامه استرالیایی ساکن بریزبن (Brisbane) واقع در مرکز کوئینزلند را به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت کرده اند.

بنابراین گزارش «ریس کرشاو» (Reece Kershaw)، کمیسر پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که «کرا کورولف» (Kira Korolev)، ۴۰ ساله، تکنسین سیستم های اطلاعاتی ارتش استرالیا از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی استرالیا متهم است که با انجام سفرهای طولانی مدت به روسیه و با راهنمایی همسرش «ایگور کورولف» ۶۲ ساله، با ورود به این سیستم ها اقدام به انتقال داده و جاسوسی برای مسکو کرده است و در صورت اثبات این اتهامات، هریک ممکن است به ۱۵ سال زندان محکوم شوند.

جدال جاسوسی استرالیا و روسیه
کرا و ایگور کرورلف زوج دو تابیعتی استرالیایی - روس
از سوی مقامات استرالیایی متهم به جاسوسی برای مسکو شدند

سفارت روسیه در کانبرا: استرالیا دست به روسیه هراسی زده است

این گزارش حاکی است سفارت روسیه در کانبرا نیز روز شنبه (امروز به وقت محلی) در واکنش به این خبر با صدور بیانیه ای با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات ترفندهای نمایشی برای القا و مطرح ساختن «جاسوسان روسی» است، اعلام کرد: «کنفرانس خبری که توسط مقام‌ها (اطلاعاتی – امنیتی) استرالیا در مورد بازداشت این دو شهروند در مورخ ۱۲ جولای (۲۲ تیرماه ۱۴۰۳) بیان شده، به وضوح نمایانگر به راه انداختن موج دیگری از بدبینی علیه روسیه (روسیه هراسی) در استرالیا است».

جدال جاسوسی استرالیا و روسیه
کنفرانس خبری مقامات اطلاعاتی و امنیتی استرالیا درمورد جاسوسی دو شهروند روس تبار

رویترز افزود: سفارت روسیه در کانبرا از مقام‌های استرالیایی خواست اطلاعاتی مکتوبی درباره وضعیت این دو زوج دو تابعتی ارایه کند و آماده ارائه کمک های کنسولی است.

نخست وزیر استرالیا: روسیه انتقادات خود را پس گیرد

جدال جاسوسی استرالیا و روسیه
آنتونی آلبانیز خواستار توقف انتقاد سفارت روسیه در کانبرا
درماجرای بازداشت زوج استرالیایی روس تبار به اتهام جاسوسی شد

تارنمای نشریه انگلیسی «گاردین» نیز با پرداختن به این خبر گزارش داد: آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا نیز به بیانیه سفارت روسیه در کانبرا واکنش نشان داد و به صراحت گفت که مسکو باید از انتقادات سفارتخانه متبوع خود که موضوع را تشدید «بدگمانی ضد روسی» بیان داشته است، عقب بنشیند.

نخست وزیر استرالیا ادعا کرد که روسیه هیچ وجه اعتباری نداشته و در سراسر جهان مبادرت به جاسوسی می کند.

آلبانیز گفت: روسیه می تواند این پیام را دریافت کند، عقب بنشین؛ (یا) چطور است که از اوکراین خارج شوید و جنگ غیر قانونی و غیر اخلاقی که در آنجا درگیر هستید را متوقف کنید و یا چطور است تلاش کنید تا مداخله در امور داخلی دیگر کشورهای مستقل را متوقف سازید.

رویترز در ادامه گزارش داد: استرالیا بعنوان کشور غیر عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در کمک های غرب به اوکراین مشارکت داشته و در مورخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۴۰۳) در جریان نشست ناتو در واشنگتن، کمک ۲۲۷.۵ میلیون دلاری به کی یف را اعلام کرد؛.

دولت کانبرا تاکنون به کی‌یف کمک تجهیزات دفاعی کرده و صادارت سنگ معدن آلومینیوم را به روسیه ممنوع و بیش از یکهزار شخص و نهاد روسی را تحریم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha