۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85537608
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حراج «میلون» فرانسه به کام هنرمندان ایران شد

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۵
کد خبر: 85537608
حراج «میلون» فرانسه به کام هنرمندان ایران شد

تهران- ایرنا- حراج «میلون» فرانسه با عنوان «مزایده خاورمیانه، هنر قرن بیستم/ استانبول - مونپارناس» با آثاری از هنرمندان ایرانی برگزار شد و در این رویداد اثری «بدون عنوان» از صادق تبریزی ۴۲ هزار یورو فروخته شد.

به گزارش ایرنا، خیابان گرانژ باتِلیِره پاریس در یک شب به یادماندنی یک بار دیگر شاهد درخشش هنرمندان ایرانی در یکی از مزایده‌های معروف خود بود. موسسه حراج میلون اند اَسوسیز پاریس در حالی پنجشنبه ۲۱ تیر (۱۱ ژوئیه) مزایده هنرمدرن و معاصر ایران، ترک و عرب خود را برگزار کرد که اثری «بدون عنوان» از صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه به رقم ۳۰ هزار یورو چکش خورد که این رقم با احتساب پرداخت ۳۰ درصد کمیسیون از سوی خریدار طبق عرف رایج تمام حراج‌ها، ۴۲ هزار یورو اعلام شد.

این نقاشی آکریلیک روی بوم که جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است، در ابعاد ۱۱۲ در ۱۵۹ سانتی متر مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است که با برآورد اولیه ۱۲ تا ۱۸ هزار یورور عرضه شده بود و توانست در بین آثار ایرانی این حراج بالاترین رقم مزایده را از آن خود کند.

در این حراج اثری از رضا درخشانی با عنوان «شکار شب بنفش» با برآورد ۱۸ تا ۲۲ هزار یورو، به مبلغ ۲۶ هزار یورو فروخته شد. از هنرمند تحسین شده فقید ایرانی عباس کیارستمی نیز عکسی از مجموعه «پنجره‌ای رو به حیات» به رقم ۱۹ هزار یورو فروش رفت.

اثری از سیراک ملکونیان به مبلغ ۱۵ هزار یورو چکش خورد. از ایران درودی نیز تابلویی به رقم ۱۱ هزار یورو فروخته شد. مجموعه‌ای از سه طبیعت بی جان بهمن محصص به رقم ۱۰ هزار یورو و یک نقاشی از اردشیر محصص به مبلغ ۶ هزار یورو فروش رفت.

حراج «میلون» فرانسه به کام هنرمندان ایران شد
«بدون عنوان» اثر صادق تبریزی

همچنین ۲ اثر از ناصر اویسی به رقم ۸ و ۹ هزار یورو به فروش رفت. از جعفر روح بخش ۲ اثر (۸ و ۱۵ هزار یورو)، خسرو حسن زاده (۹۵۰۰ یورو)، سمیرا علیخانزاده (۴۵۰۰ یورو)، علی اصغر پتگر (۲۵۰۰ یورو)، منوچهر یکتایی (۲۵۰۰ یورو)، فرشید ملکی (۲۸۰۰ یورو)، رکنی حائری زاده (۱۲۰۰ یورو)، صادق تیرافکن (۱۴۰۰ یورو)، شادی قدیریان (۱۴۰۰ یورو) و محمود بخشی مؤخَّر (۹۰۰ یورو) فروخته شد.

در این حراج که «مزایده خاورمیانه، هنر قرن بیستم/ استانبول - مونپارناس» نام داشت، حدود نیمی از آثار (۵۹ اثر) متعلق به هنرمند فقید ترکیه اُرهان مبین (Orhon Mubin) ) مربوط به مجموعه اوغوز اوربی (Oğuz Orbey) بود که با رقم‌های ۴۰۰ تا ۴۰ هزار یورو فروخته شدند.

مهرداد فلاح نقاش و نماینده خانواده مرحوم صادق تبریزی درباره این حراج و رکوردشکنی اثر تبریزی در آن گفت: موسسه حراج میلون یکی از مهمترین مؤسسات حراج اروپا و مهمترین حراج فرانسه است که در مزایده خود اثری منحصر به فرد از صادق تبریزی را عرضه کرد. این اثر جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است که به لحاظ ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی حائز اهمیت است. در عین حال ابعاد این اثر نیز بزرگ است که همین آن را متمایز می‌کند.

فلاح درباره عملکرد هنرمندان ایرانی در حراج‌های خارجی و اقبال خریداران به آنها افزود: باید در نظر بگیریم که این حراج در یک کشور اروپایی برگزار شده و آثار هنرمندان ایرانی فروش خوبی در آن داشته است. فروش بالای آثار هنرمندانی همچون صادق تبریزی و ناصر اویسی و جعفر روح بخش نشان از آن دارد که نوسنت‌گرایان ایرانی هنوز خواهان دارند و آثار هنرمندان مکتب سقاخانه با گذشت ۶ دهه از شکل‌گیری این مکتب همچنان می‌درخشد. در این اوضاع اقتصادی نامساعد جهان، فروش بالای اثر هنرمندان ایرانی می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای هنر کشور ما باشد.

صادق تبریزی یکی از ﻣﻬمترین پیشگامان ﻫﻨﺮ ﻣﺪرن و ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان و چهره ﺷﺎﺧﺺ مکتب ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ است که پیش از ﻫﻢﻧﺴﻼﻧﺶ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ رواﯾﺖﻫﺎی ﺗﺼﻮﯾﺮی ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ و ﻣﺬﻫﺒﻰ اﯾﺮاﻧﻰ پی ﺑﺮد و ﺧﯿﻠﻰ زود از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺻﻨﺎﻋﻰ ﺑﻪ زﺑﺎن ﺗﺼﻮﯾﺮی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪﻓﺮدی دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ. تبریزی سال ۱۳۳۶ اثری ارائه کرد که برخی معتقدند شروع نقاشی‌خط از آن اثر بوده است. «عشاقِ بی‌زمان، افق‌های بی‌کران» آخرین نمایشگاه این هنرمند فقید بود که خرداد ۱۴۰۳ در گالری سهراب برگزار شد و طی آن چهار دوره هنری صادق تبریزی از جمله ریتم‌خط‌ها و نقاشی‌های انتزاعی او روی دیوار رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha