۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۷:۰۰
کد خبر: 85538482
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری کنفرانس «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد» در ایتالیا

لندن – ایرنا – کنفرانس «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد» با حضور «محمدرضا صبوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رم» و شماری از اساتید، باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی به همت دانشگاه «سالنتو» در شهر «لچه» برگزار شد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، فابیو پولیچه رئیس دانشگاه سالنتو طی سخنانی در ابتدای این کنفرانس به قدمت روابط ایران و ایتالیا اشاره و تصریح کرد که مناسبات فی‌مابین، حتی در شرایط سخت سیاسی نیز قطع نشد.

وی فعالیت‌های باستان شناسی در مورد ایران را یکی از افتخارات دانشگاه سالنتو دانست و گفت که همکاری متخصصان دو کشور موجب معرفی بیشتر پروژه شهر سوخته شد.

در ادامه محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در ایتالیا طی سخنانی، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنفرانس و نمایشگاه به روابط دو کشور ایران و ایتالیا پرداخت و اظهار داشت که تاریخ همکاری‌های ایران و ایتالیا در زمینه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و باستان‌شناسی سرشار از دستاوردهای بزرگ و مشترکات فرهنگی است که دو ملت را به یکدیگر نزدیک نموده است.‌

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین نمونه های این همکاری، پروژه های باستان شناسی در شهر سوخته است. در طول سالیان متمادی، تیم‌های باستان شناسی از ایران و ایتالیا به طور مشترک در این منطقه به کاوش پرداخته اند و نتایج ارزشمندی از همکاری‌ها را به همراه داشته است.

صبوری تصریح کرد: کشف ابزارها و اشیای باستانی که نه تنها به فهم بهتر ما از تاریخ و فرهنگ این منطقه کمک کرده‌اند، بلکه نشان دهنده تبادلات فرهنگی و تجاری بین تمدن های باستانی ایران و سایر مناطق دنیا هستند.

سفیر کشورمان یکی از مهمترین دستاوردهای این همکاری را کشف بقایای نظام آبیاری پیشرفته و ساختارهای معماری بی نظیر در شهر سوخته توصیف و عنوان کرد: این یافته‌ها نشان دهنده دانش بالای مهندسی و مدیریت منابع در این تمدن کهن است. از دیگر کشفیات مهم این همکاری، آثار هنری و فرهنگی بی نظیر است. برای مثال آثار سفالی و جواهرات کشف شده در این منطقه، نشان از مهارت و هنرمندی بالای مردم این شهر دارد.

وی افزود: علاوه بر دستاوردهای علمی، این همکاری ها زمینه ساز تبادلات فرهنگی و علمی گسترده تری بین دو کشور شده است. برگزاری کنفرانس ها، نمایشگاهها و سمینارهای مشترک، به معرفی بهتر میراث های فرهنگی ایران و ایتالیا به جامعه بین المللی کمک کرده است. همچنین انتشار مقالات و کتب علمی در مورد نتایج این کاوش‌ها، به گسترش دانش بشری و تقویت روابط علمی بین دو کشور انجامیده است.

صبوری ضمن تشکر از دست اندرکاران این کنفرانس و نمایشگاه اظهار امیدواری کرد که این همکاری‌های ارزشمند همچنان ادامه یابد زیرا موجب می شود که گذشته های دور و فرهنگ های غنی یکدیگر را بهتر بشناسیم. همچنین به ما یادآوری می کند که دانش و فرهنگ مرز و بوم نی شناسد و همکاری های علمی می تواند پلی برای نزدیکی ملت ها و فرهنگ ها باشد.

جوزپه پرونه سفیر سابق ایتالیا در ایران به عنوان سخنران بعدی کنفرانس اظهار داشت: امروز شاهد معرفی یکی از مهمترین فعالیت‌های باستان شناسی ایتالیا در ایران هستیم.

وی با اشاره به قدمت روابط دو کشور بیان کرد که ایتالیا جزو اولین کشورهایی است که فعالیت های باستان شناسی را در ایران آغاز نمود. این فعالیت از ۶۵ سال پیش شروع و تاکنون ادامه دارد. فعالیت های مذکور در حال توسعه است و علاوه بر شهر سوخته در سایر سایت های ایرانی گسترش یافته است

پائولا آمادئی سفیر کنونی ایتالیا در ایران نیز طی یک پیام ویدیویی اظهار داشت: فعالیت‌های ۸ ساله دانشگاه سالنتو، ادامه اقدامات سایر باستان شناسان ایتالیایی در ایران می‌باشد که از ۶۵ سال پیش شروع شده است.

وی به همکاری های دانشگاه سالنتو با دانشگاه‌های مشهد، جیرفت، زاهدان اشاره و بیان کرد که این همکاری‌ها نشان دهنده نگرش باز دانشگاه سالنتو به ایران است.

سخنران بعدی فیورن تینو رئیس دپارتمان میراث فرهنگی دانشگاه سالنتو بود که در ابتدا به سفرش در سپتامبر سال گذشته به همراه ۸ نفر از اساتید دانشگاه به ایران اشاره و عنوان کرد که این دانشگاه در خصوص گسترش روابط بین الملل یکی از مهمترین دانشگاههای ایتالیا است.

وی سپس به همکاری‌های سالنتو با دانشگاه‌های ایران اشاره و عنوان کرد: این همکاری‌ها تنها در مورد فعالیت‌های فرهنگی و باستان شناسی نیست، بلکه سایر دپارتمان‌های این دانشگاه همچون ریاضی، فیزیک و شیمی نیز با دانشگاه‌های ایران همکاری می‌کنند.

تالیا مونته مدیر مدرسه تخصصی میراث فرهنگی لچه نیز طی سخنانی گفت: عنوان این کنفرانس به درستی انتخاب شده است چرا که با کشفیات انجام شده باور کردیم که افسانه هم می تواند به تاریخ تبدیل شود. از پیشرفت های تمدنی مردم آن زمان در شهر سوخته بسیار حیرت زده شدیم و توانستیم به لطف و همکاری سفارت های دو کشور و رایزنی های فرهنگی، اولین ماموریت باستان شناسی خود را در فوریه سال ۲۰۱۷ آغاز کنیم.

در ادامه، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران طی یک پیام ویدیویی اظهار داشت که کاوش و فعالیت در شهر سوخته با همکاری و راهنمایی دکتر سجادی مدیر ایرانی پروژه و دکتر آسکالونه از دانشگاه سالنتو و همکاران وی، موفقیت های چشمگیری داشته و چشم انداز روشنی از یک پژوهش باستان شناسی را برای بازدید کنندگان از خود به جای گذاشت.

مدیر همکاری های باستان شناسی وزارت فرهنگ ایتالیا هم در یک پیام ویدیویی از دولت های دو کشور در خصوص فعالیت های باستان شناسی در شهر سوخته قدردانی کرد و گفت: کشفیات به دست آمده به ما کمک کرد که از دنیای گذشتگان برای داشتن آینده‌ای بهتر بهره برداری کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که چنین برنامه هایی در آینده نیز ادامه یابد.

همچنین منصور سجادی باستان شناس و استاد دانشگاه و همچنین مدیر ایرانی پروژه شهر سوخته طی سخنانی به این نکته اشاره کرد که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۹ کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در شهر سوخته فعالیت های باستان شناسی انجام می دادند اما با پیروزی انقلاب اسلامی، آنها فعالیت های خود را در این منطقه به حالت تعلیق در آوردند.

وی افزود: بعد از انقلاب اولین کشوری که همکاری مشترک باستان شناسی خود را با ایران آغاز کرد ایتالیا بود. البته ایتالیا قبل از انقلاب هم با ایران در این زمینه همکاری داشت.

سجادی ادامه داد: از سال ۲۰۱۶ دانشگاه سالنتو فعالیت خود را با همکاری باستان شناسان ایرانی در شهر سوخته آغاز کرد و کاوش ها و نتایج بسیار مهمی به دست آمد که در سطح بین المللی منتشر شد.

وی گفت: یکی از ویژگی های شهر سوخته این است که این منطقه تنها مورد توجه باستان شناسان نیست، بلکه نویسندگان و کارگردانان سینمایی نیز به آن توجه خاص دارند.

در پایان انریکه آسکالونه مدیر ایتالیایی پروژه شهر سوخته و استاد دانشگاه سالنتو اظهار داشت که قبل از ورود دانشگاه سالنتو به پروژه شهر سوخته، کاوش های انجام شده در این منطقه به شکل سنتی انجام می‌شد. اما بعد از ورود دانشگاه سالنتو، کاوش‌ها و حفاری ها بصورت پیشرفته انجام شد.

وی افزود: اولویت مهم برای فعالیت های باستان شناسی در هر کشوری احترام به قوانین آن کشور است و اینکه سعی کنیم اعتماد آن کشور خدشه دار نشود. لذا همکاری‌های سفارتخانه‌های دو کشور، موزه ملی و میراث فرهنگی و رعایت تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران از سوی ما باعث شد که علاوه بر شهر سوخته، سایت باستان شناسی جیرفت نیز به روی ما باز شود.

استاد دانشگاه سالنتو در پایان ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت تمام سوابق من با ایران گره خورده است. شهر سوخته برای من به منزله مدرسه‌ای است که در آن آموزش های زیادی دیده‌ام.

پس از برگزاری کنفرانس، نمایشگاهی با همین عنوان، با حدود ۱۰۰ پوستر از آثار باستانی شهر سوخته توسط سفیر کشورمان در ایتالیا و فابیو پولیچه رئیس دانشگاه سالنتو افتتاح شد. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۸ جولای (۲۳ تیرماه تا ۷ مرداد) در خانقاه دلگی اولیونتانی در شهر لچه برای بازدید عموم باز خواهد بود.

کنفرانس «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد» در ایتالیا برگزار شد

کنفرانس «شهر سوخته، اسطوره‌ای که تاریخ شد» در ایتالیا برگزار شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha