بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع»/پیام«این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید

تهران- ایرنا- انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران، برای سال تحصیلی پیش‌رو «ممنوع» است، اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نشده قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری نخواهد بود.

گروه جامعه ایرنا - با صدای گرم مادر چشمانت را باز می کنی، می بینی که ای بابا هوا هنوز تاریک است و دلت می خواهد دوباره بخوابی، برای همین سرت را به زیر پتو می بری و با التماس می گویی فقط پنج دقیقه و دوباره به خواب ناز فرو می روی، اما طولی نمی کشد که دوباره صدای مادر بلند می شود اما این بار کمی زنگ دار است تا تو را مجبور کند که از رختخواب کنده شوی، به ناچار بلند می شوی، هنوز هوا تاریک است اما باید به مدرسه بروی و به گفته بزرگترها درس بخوانی تا در آینده آدم مهمی بشوی، پس بلند می شوی، تلو تلو خوران دست و صورت را می شویی به زور دو لقمه از صبحانه ای که مادر آماده کرده را قورت می دهی، لباس پوشیده، کیف را گرفته و راهی مدرسه می شوی، باید پیاده مسیری را طی کنی تا به مدرسه برسی، آن روزها از سرویس مدارس خبری نبود، باید در سرما و گرما خودت می رفتی و خودت به خانه بر می گشتی.

پشت خانه ما جوی آبی بود که با هر بار بارندگی طغیان می کرد و روی پل و بخشی از جاده را می گرفت، یکی از روزهای سرد و بارانی زمستان این اتفاق افتاد و ما خوشحال از اینکه راه بسته شده و به مدرسه نمی رویم به زیر پتوی گرم فرو رفتیم؛ ناگهان پدرم گفت آماده شوید شما را با ماشین می رسانم، اول ناراحت شدیم که ای بابا در چنین شرایطی هم باید حتما به مدرسه برویم اما از اینکه قرار بود با ماشین برویم و در این هوای سرد و بارانی پیاده نیستیم خوشحال شدیم، پدرم من و برادرم و بقیه بچه های همسایه را سوار ماشین کرد و از پل عبور کردیم، تا خواستیم از این لحظه لذت ببریم ماشین را کنار جاده نگه داشت و گفت پیاده شوید، دیگر از این به بعد را می توانید خودتان بروید، گویی هوای سرد بیرون به ناگاه با تمام نیرو وارد بدنمان شد، اعتراض کردیم که نمی شود شما امروز ما را به مدرسه برسانید، گفت نه وقتی می توانید خودتان بروید چه معنی دارد که من شما را برسانم، تا کی می توانم این را بکنم، باید روی پاهای خودتان بایستید و از آن زمان تاکنون ما همچنان روی پاهای خودمان ایستاده ایم.

بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع»/پیام«این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید


اما این روزها دیگر از آن سختی ها و یا بهتر بگویم سخت‌گیری ها خبری نیست، کودکان از پایین پله و گاها پارکینگ خانه هایشان سوار بر خودرو شده و دم در مدرسه پیاده می شوند، حال این خودرو یا خودروی شخصی پدر و مادر است و یا سرویس مدرسه که این روزها به روالی عادی در روند مدرسه رفتن بچه ها تبدیل شده است، البته هر آسایشی سختی هایی هم به همراه دارد، به قولی هرچه زندگی پیشرفته تر شود دردسرهایش هم بیشتر است.

تا چند سال پیش اینطور باب شده بود که تعدادی از همسایه ها با فردی قرارداد می بستند تا بچه هایشان را در روزهای تحصیل به مدرسه برساند و در پایان تعطیلی مدرسه آنها را به خانه برگرداند اما در این روند مشکلاتی پیش آمد بر این اساس احساس نیاز شد که این روند ساماندهی شود بنابراین سرویس مدارس در قالب سامانه پایش ناوگان دانش آموزی « سپند» سر و سامان گرفت و خیال والدین از بابت امنیت فرزندانشان راحت شد.

بنابراین با ساماندهی سرویس مدارس، والدین متقاضی باید در زمان های اعلام شده از سوی مدارس و یا اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور نسبت به ثبت نام در سامانه سپند که برای این منظور تعریف شده اقدام کنند اما کاش به همین راحتی بود، این سامانه هم مشکلات خودش را دارد و والدین را نگران و گاها کلافه می کند اما از حق نگذریم با تمام گیر و گورهایی که دارد مزیتش بر سختی هایش می چربد؛ اینکه می دانی فرزندت را دست آدم مطمئنی سپرده ای بسیار ارزشمند است.

مادر یکی از دانش آموزان به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی برای ثبت نام سرویس مدرسه وارد سامانه سپند می شویم نشانی مدرسه ای که فرزندم را ثبت نام کرده ام در لیست موجود نیست بنابراین مراحل ثبت نام با مشکل مواجه می شود از سوی دیگر ترس این را دارم که زمان اعلام شده به پایان برسد و نتوانم کار ثبت نام را انجام دهم.

مادر دیگری گفت: ۲ فرزند دارم که هر کدام در مقاطع مختلف به مدارس جداگانه ای می روند وقتی برای یکی از فرزندانم در سامانه سپند ثبت نام کردم دیگر برای فرزند دومم نتوانستم ثبت نام کنم یعنی وقتی وارد سامانه می شوم پیام می آید که این دانش اموز متعلق به شما نیست انگار می گوید این فرزند شما نیست، از این رو امکان ثبت نام ممکن نیست.

گله دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که برخی والدین می گویند افرادی در مدارس هستند که به نظر پیمانکاران سرویس مدارس هستند وقتی نشانی منزل را به آنها می گوییم می گویند که این مسیر در فهرست ما نیست حالا شما ثبت نام کنید تا ببینیم چه می شود، مادرها معتقدند که این حرف به معنای این است که قصد دارند پول بیشتری دریافت کنند.

بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع»/پیام«این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید

بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع»

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور درباره مشکلات ثبت نام سرویس مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران، برای سال تحصیلی پیش‌رو ممنوع است.

مرتضی ضامنی با اشاره به تبصره ۱۰ ماده ۱ آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیات وزیران، افزود: به منظور اجراء، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش آموزی، اولیا متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط به صورت بر خط توسط وزارت کشور به نام سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آئین‌نامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل، خارج از موارد تعیین شده در آئین نامه است لذا انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع شده و ادارات کل آموزش و پرورش با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را خواهند داشت.

بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع»/پیام«این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید


پیام«این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید

ضامنی در رابطه با مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبت نام دانش آموزان و مواجه با خطای این دانش آموز متعلق به شما نمی باشد افزود: علت نمایش خطای فوق این است که والدین زمان ثبت نام اولیه در سامانه سپند یکبار اشتباها کدملی دانش آموز را به جای کد ملی ولی دانش آموز وارد می کنند. زمانی که متوجه این موضوع می شوند دوباره کد ملی والدین را ثبت می کنند که در مرحله افزودن دانش آموز سامانه خطای اعلام شده را نمایش می دهد. والدینی که این مشکل را دارند در مرحله اول می توانند از بخش تنظیمات کد ملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و کدملی دانش آموز را برای حذف اعلام کنند.

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش لیست تعدادی از مدارس در سامانه بیان داشت: لیست تمام مدارس از آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است و اگر مدرسه ای داخل این لیست نیست والدین می توانند به صورت دستی با استفاده از کارنامه دانش آموز و درج کد مدرسه ثبت نام را تکمیل و ثبت کنند و یا توسط شرکت‌های حمل و نقل دانش آموزی یا شهرداری‌ها اضافه شود.

وی درباره نحوه نظارت بر سرویس مدارس گفت: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد، همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت بر خط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است و والدین می‌توانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام کنند و اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نشده قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری نخواهد بود.

ضامنی در پایان خاطر نشان کرد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با اولیایی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کرده اند و آن دسته از والدین که تغییر آدرس منزل و مدرسه تا شروع سال تحصیلی داشته باشند در زمان اعلامی می توانند اطلاعات خود را ویرایش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha