«سلام‌دهی دسته‌ها» آیین سنتی عزاداران روستای حاجی‌آباد گرمسار + فیلم

سمنان - ایرنا - آیین سلام‌دهی دسته‌های عزاداران روستاهای حاجی‌آباد و چهارقشلاق از توابع گرمسار در عصر تاسوعای حسینی برگزار شد.

به گزارش دوشنبه خبرنگار ایرنا، سلام‌دهی دسته‌های عزاداران از آیین‌های سنتی این شهرستان است که توسط دسته‌های عزاداری روستاهای حاجی‌آباد و چهارقشلاق برگزار می‌شود.

در این آیین دسته عزاداران بعد از طی مسافتی به یکدیگر رسیده و نمادها و علم‌ها را به نشانه ادای احترام، تا اندکی مقابل زمین فرود می‌آورند.

در این آیین نوحه‌های معروف «از ما سلام یک‌سر این هیات عزادار» و «عصر تاسوعا» خوانده می‌شود و اهالی روستا با سینه‌زنی و زنجیرزنی عزاداری می‌کنند.

روستای حاجی‌آباد از توابع شهرستان گرمسار در دهستان لجران و روستای چهار قشلاق نیز در دهستان حومه قرار دارد.

این روستاها در محدوده ۱۵ کیلومتری بخش مرکزی گرمسار واقع هستند.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha