درخواست شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس درباره تحریم اسرائیل و شناسایی کشور مستقل فلسطین

لندن – ایرنا – شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس طی نامه‌ای مشترک خطاب به «دیوید لمی» وزیر امور خارجه جدید این کشور، با اشاره به آمار بالای شهدای غزه و اوضاع فاجعه‌بار انسانی در این منطقه، خواستار تحریم سران رژیم صهیونیستی، توقف همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم و شناسایی کشور مستقل فلسطین شدند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، در این نامه که یک نسخه آن توسط جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر انگلیس در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، آمده است: ما امضا کنندگان این نامه، از سوی رای دهندگان انتخاب شده‌ایم تا نگرانی های آنها را در مورد وضعیت فاجعه بار جاری در غزه که توسط دیوان بین المللی دادگستری به عنوان "نسل کشی قابل قبول" توصیف شده است، ابراز کنیم.

نامه یادشده با اشاره به اینکه اوضاع انسانی در غزه روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است می‌افزاید: از ۹ جولای (۱۹ تیرماه) گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل اعلام کردند که قحطی در سراسر نوار غزه گسترش یافته است، به طوری که اخیراً تعداد بیشتری از کودکان فلسطینی به دلیل گرسنگی و سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند.

قانون‌گذاران انگلیسی بر همین اساس از دولت جدید انگلیس خواسته‌اند تا بدون فوت وقت، فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند و کمک‌های مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سربگیرد.

در این نامه همچنین از دولت خواسته شده تا یک بیانیه در حمایت از دستورات دیوان بین المللی دادگستری پیرامون جنگ غزه و حکم جلب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر کند. استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه و شناسایی کشور مستقل فلسطین از دیگر مطالبات مطرح شده در این نامه است.

نامه یادشده علاوه بر جرمی کوربین، از سوی شوکت آدم نماینده لستر جنوبی، عدنان حسین نماینده بلکبرن، اقبال محمد نماینده دوزبری و ایوب خان نماینده بیرمنگام‌پری‌بار امضاء شده است. ‌آن‌ها کسانی هستند که در انتخابات اخیر انگلیس، در اعتراض به مواضع انفعالی حزب کارگر پیرامون تحولات فلسطین، به‌عنوان نماینده مستقل شرکت کرده و به مجلس راه ‌یافتند.

کوربین پیشتر از نمایندگان چپ‌گرا در پارلمان خواسته بود تا با تشکیل یک ائتلاف جدید، عملکرد دو حزب کارگر و محافظه‌کار را به‌عنوان احزاب سیاسی اصلی انگلیس به چالش بکشند. گروه موسوم به رای‌مسلمانان نیز هفته پیش طرح مشابهی را مطرح و خواستار اتحاد میان احزاب چپ در پارلمان شده بود. ناظران معتقدند که نامه پنج نماینده مستقل به وزیر امور خارجه انگلیس نخستین گام سیاسی مشترک از سوی جناح چپ پارلمان بشمار می‌رود.

نامه آن‌ها درحالی ارائه می‌شود که دیوید لمی برای نخستین بار در قامت وزیر امور خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی سفر کرده است. او در این سفر با مقام‌های رژیم صهیونیستی و فلسطینی دیدار و اعلام کرد که دولت جدید انگلیس خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه و انتقال کمک‌ها به مردم نیازمند در این منطقه است.

رژیم صهیونیستی، طی ۹ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی شهید و افزون بر ۸۸ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ اصرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha